• carolinemail

bål / fördrink - bråttom!

På lördag är det dags!
    En sak vi inte tänkt på, är drinken vi ska bjuda på när gästerna kommer fram till "matstället".
    Vi vill ha vodka som bas, vad kan man ner hitta på? Gärna lite fräsch smak, men inte så krånglig att göra..
    SNÄLLA HJÄLP MIG!

• Svar på tråden bål / fördrink - bråttom!
  • Elou

jag hade satsat på tranbärsjuice som en av ingredienserna för att få romantiskt rosa färg. Fräscht annars i värmen är väl alltid citron/lime!
    Lycka till!

• Sillal

Vodka, fruktsoda, fruktcoktails apelsinjuice...

GOTT GOTT!!!!!

• carolinemail

Tack!! Oj vad snabba ni är!!
    Vad kan man ha mer än tranbärjuice och vodka?

• marro

Jag hade gjort "finnish summerbål" vodka, sprite, äpplecider o sen aningen mynta o massa frysta hallon o blåbär! Mumsigt värre!

• Elou

hm....det var en bra fråga! Vi ska ha det på vårt bröllop, och det var restaurangen som föreslog det. Kanske var det mousserande vin? Bubblor måste det ju vara!

• viktualia

Mixa fryst vattenmelon tillsammas med lite socker och lime - tillsätt vodka!

Ananasjuice funkar bra med vodka tycker jag, kanske blandat med lite passionfruktsjuice och garnerat med frysta bär som får vara isbitar.

Lycka till!

• yrvädret

Vodka, tranbärsjuice, sprite och lime - mumma!

• Elou

yrvädret - det låter otroligt gott och vackert att se på också!

• nyförlovad 3 juni

personligen gillar jag drinkar av typen vodka + sprite och juice, gärna ananasjuice, det tycker jag är fräscht. Sen massor med frukt i. Fast man kan ju ha precis vad som helst tillsammans med vodka o sprite, beroende på vad man gillar för smak och vad man vill ha för färg på drinken (tyckte själv tranbärsförslaget blev romantiskt färgat)

• yrvädret

Jag kan bara säga att jag är en komplett Cosmopolitan-galning, så vodka och tranbärsjuice är aldrig fel

• Sosan

En bål som blir väldigt god är vodka, röd grenadin, päroncider och ett stänk vanlig röd saft. Sen kan man slänga i lite bär, apelsinskivor, stjärnfrukt eller vad man nu vill dekorera med.

Till en liter vodka tar jag ca 3 liter cider, kanske 1-2 dl grenadin (häller i det först så att det täcker botten på bålskålen bara)
    en skvätt saft bara (där får man ta i lite åt gången och smaka av). Jätteläskande blir den och smakar inte alls sprit...

• Petite73

Yrvädret- vilka proportioner?

Vi gifter oss på söndag och jag jagar också efter bra bålrecept med vodka...

• guest

Gin och flädersaft eller flädercider. Jättefräscht och godare än det kanske låter. Gin-smaken gifter sig väldigt bra med flädern. och med kolsyrad cider blir det lite bubbel också.

• Cammis

Ragnar är en fräsch drink som kan göras i bålform. Vodka kurrant, lime och fruktsoda. (Kan använda kurrant essence om du redan har vodka).
    Sen så tycker jag även att Cosmopolitan är fräsch och god. Den är ju desutom rosa/röd-aktig.

Alla fräscha goda drinkar kan du göra som bål... För mer tips på drinkar kan du gå in på www.cocktailguiden.com

• Cammis

Missade att skriva in den absolut godaste bålen jag vet, den är fruktig och fräsch och de flesta tycker om den...

för ca 20 personer (den räcker till fler)
    4 burkar persika
    70 cl gin
    50 cl persikolikör (eller annan fruktlikör)
    4 liter Russian water
    3 pkt frysta hallon
    2 krukor citronmeliss.
    Blanda sprit, likör och läsk i en stor skål. Tillsätt hallon och persikor och klipp citronmeliss över. Servera med isbitar vid sidan om.

Har ni bara vodka kan man även göra gin med små flaskor ginessencer, gäller även likören. Det smakar lika gott ändå!

• Blivande fru Fagerlund

Hejsan här är tips på en bål som vi funderar på till vårt bröllop!

Sommarbål ca. 20 glas

0,7 l vaniljvodka
    0,9 l koncentrerad rabarbersaft
    2 l sodavatten
    1 l jordgubbar
    7 st citroner skurna i klyftor
    is i massor

Svar på tråden bål / fördrink - bråttom!