Köpa kladdkaka?
Någon som vet var man kan köpa kladdkaka i Stockholm?
Provsmakade en chokladkaka från ICA Maxi idag och insåg att vanlig kladdkaka nog är godare. Gifter mig dock om en vecka, och har inte tid att stå och baka.
Tacksam för tips!
Någon som vet var man kan köpa kladdkaka i Stockholm?
Provsmakade en chokladkaka från ICA Maxi idag och insåg att vanlig kladdkaka nog är godare. Gifter mig dock om en vecka, och har inte tid att stå och baka.
Tacksam för tips!
Beställ från bageri/konditori.
:)
eller något café i närheten där du bor som serverar kladdkaka, du måste nog beställa i tid bara!
Annars finns ju chokladfabriken på söder, men de är säkert dyrare än många andra ställen!
jag har sett på kvantum ,sen vart i sthlm bor du? det finns jo deselius ( eller va dom heter9 i grisslinge som gör dom!
annars har jag resept på kladdkaka i långpanna det rekker med en man ifall at kan du göra 2 eller be nån göra dom för dig!
kafé kladdkaka i gamla stan har enormt goda kladdkakor, men jag vet inte om man kan beställa därifrån, annars tycker jag frödinges e helt okej faktiskt
Delselius heter dom kanskje
Du har ingen som du känner som har lust att baka då?
Kladdkaka är ju busenkelt att göra, t o m en katastrof i köket som jag får till en kladdkaka med mycket fint resultat
Man kan ju dekorerera den med lite florsocker, jordgubbar och ett myntablad för att få den profssigt fin
Jag har recept på en underbar kladdkaka som man gör i micron. Smaksens med jordgubbar och grädde.
Loppan06
Har du lust att dela med dig av receptet på kladdkaka i micron? Tack på förhand!
Kladdkaka i micro, 8-10 bitar
100 gr smör
2 ägg
3 dl socker
3 msk kakao
1 msk vanilj
Smält matfett. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda i mjöl, kakao och vaniljsocker i äggsmeten. Vänd i matfett. (Blir ganska tjock smet). Häll smeten i en låg, rund form (typ pajform).
Grädda på full effekt 6-8 minuter. Går även i ugn 175° ca 15-20 min.
Smaskens! I bärtider brukar jag ta bort kakaon och tillsätta bär eller frukt istället. Servera med vaniljsås, glass eller vad som faller in i smaken.
Den kan verka kladdig när man tar ut den, men när den svalnat så kallnar den. Det kan ta några kakor innan man fått in den rätta tiden att grädda. Jag brukar kunna minska effekten, ca 750 W, men ha den inne 8-9 minuter. Om jag har full effekt så ca 6 min.
Lycka till! Skriv gärna vad ni tycker om den.
Frödinge kladdkaka är jättegod, blev förvånad när jag smakade, för den smakar precis som hembakad. Den finns nog i alla livsmedelsbutiker, tror jag :)
Loppan06
"när den svalnat så kallnar den"
Jag förstår att du menar att den stelnar när den svalnat, men jag kunde inte låta bli.
Ja... så fel det kan bli. Tyckte att kontrollerade stavning och så. Vad bra att du förstod att den stelnar. Fast den kallnar ju också *fniss*
Det bästa med kladdkaka är att man kan baka dem ngn vecka innan och sedan frysa in. Sedan ta ut till
det tillfället som den ska serveras!
Bästa sättet att spara tid...
Bröllopstjejen
Ditt inlägg får mig osäkt att tänka på dajmtårta. Sådan brukar jag kunna ha i frysen till de tillfällen man får oväntat besök
är jag blind, eller hur mycket mjöl ? xD
Oj glömde det också. Här kommer receptet med alla ingredienser:
100 gr smör
2 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
3 msk kakao
1 msk vaniljsocker
Denna gången stämmer det.
TACK för receptet... ska testa det nästa gång jag blir sugen på kladdis!