• Ängla

Regn på bröllopet - betyder det lycka i äktenskapet eller tur i äktenskapet?

Regn på bröllopet - betyder det lycka i äktenskapet eller tur i äktenskapet?

Jag har för mig att jag hört båda så nu undrar jag, är det nån som vet om det sägs att det är lycka eller tur? Kanske finns nån bra webbsida där talesättet finns med?

Mest är det säkert en tröst för brudparen som inte får solsken och eftersom det öste ner på vårt bröllop tänkte jag ta med det där med regent i vårt tackkort!

• Svar på tråden Regn på bröllopet - betyder det lycka i äktenskapet eller tur i äktenskapet?
  • Rosenhaga

Jag tror du har rätt i ditt antagande att det är något man brukar säga för att brudparet inte skall bli ledsna för att det regnar.

Jag har hört att om det regnar på bruden så blir det ett kärleksfullt äktenskap. Regnet symboliserar då tårarna av sorg som bruden inte behöver fälla i äktenskapet.

• Ängla

Tack vad bra med din input!

På framsidan av tackkortet skulle man alltså kunna skriva:

regn i brudkronan betyder ett kärleksfullt äktenskap

eller

regn i brudkronan betyder lycka i äktenskapet

(vi vill inte ha ett traditionellt tackkort där det står tack på framsidan)

där inne ska vi ha text och en bra bild på oss med paraplyt

vad tror ni?

Regn blev ett ganska kul, och påtagligt tema på bröllopet, så det känns som att det bara är att spinna vidare på det...

• Ängla

Loviis, du har också hört att det betyder ett kärleksfullt äktenskap?

• Rosenhaga

Ängla,

Det är alltid roligt när man väljer att medvetet bryta mot en tradition och lyfta det till en annan, mer personlig nivå. Det som ni nu funderar på att göra avseende tackkorten, tycker jag är en toppenidé!

• Ettolrach

Jag har läst någonstans att i Sörmland anses regn inte vara bra för äktenskapet, men däremot ska snö vara bra att få i brudkronan där.

Om det stämmer vet jag inte, men talesätt och skrock är ju just det och inte något att hänga upp sig på - om man inte vil ta det till sig förstås!

• Ängla

Rosenhaga TACK!
    (håller med dig att det är superbra med personliga bröllopsgrejer)

Svar på tråden Regn på bröllopet - betyder det lycka i äktenskapet eller tur i äktenskapet?