• Lindblomman

OT: Minneskort till digitalkamera 512 mb?

Har fått en digitalkamera i present men inget minneskort. Jag är heeeelt lost när det gäller såna här saker, så jag skulle behöva råd. Om jag köper ett minneskort med 512 mb, hur många kort ungefär räcker det till? Är det bra, eller borde man köpa ett större kort? Är 229 kr bra pris för 512 mb? Hjäääääälp!!!

• Svar på tråden OT: Minneskort till digitalkamera 512 mb?
  • Julibrud - 06

Jag har ett minneskort på 512Mb och det räcker till cirka 160 kort

• Julibrud - 06

Oftast skiljer det inte mycket i pris att lägga till 500Mb extra, men då ska det inte vara de stora varuhusen, kolla på nätet. Finns ofta till samma pris som för 512Mb

• Ellte

Det beror på vad du har för kamera hur stora bilder den gör och alltså hur många som får plats :) Hur många megapixels har kameran?

• Lindblomman

Ok. Vet du var på nätet man kan hitta det?

• Lindblomman

Ellte

Tror jag har 5 pixels, det är en Olympus FE 150 eller 115, kommer inte ihåg exakt. Oj, vad jag känner mig blåst när det gäller sånt här!

• jonnebo

Om du köper 512 MB borde du kunna ta ca 400-500 bilder varje fall.

229 kr är normalt pris.

• Lindblomman

Julibrud-06

Hihi, det låter som att det är allt annat än minneskort på den sidan....

• Lindblomman

Oj, nu vart det flera bud med stor variation... Kan man få ut så många bilder alltså?

• Julibrud - 06

garv ska det ju stå!!!! Tryckfelsnisse var framme!!

• Lindblomman
    Jag förstod det! Men tack för den sista länken, där fanns det ju massor och lite till att välja på! Nu gäller det bara att hitta rätt....
  • Ellte

Okej... Tar du då på högsta upplösning får du kanske plats med 300 bilder på en höft :)

Priset beror på vilken typ av minne det är :D (allt ska vara krångligt)Om jag ska gissa vilken typ det är efter priset är det ett SDkort och då är det ett helt okej pris ;)

• Lindblomman

ellte

Ja, det stämmer nog att det är ett SD-kort (vad det nu innebär... ). Du har rätt, det är alldeles för krångligt tycker jag som är totalt ointresserad av allt det där tekniska. Jag vill ju bara kunna fota!

• Ellte

Jamen köp ett stor minne så är det ju bara att titta och klicka sen :D

Glömde att skriva att min beräkning (300 bilder) är om du tar med högsta upplösning :) Kör du på normalläge ryms fler!

• Lindblomman

Jag gör så här att jag köper 512 mb och testar. Känner jag att det blir för litet så får jag väl köpa ett större sen. Tack för all hjälp!!!!

• jonnebo

På min "gamla" systemkamera fick jag ut ca 450 bilder på högsta kvalité.

Nu har jag en digital systemkamera med minne på 1 GB, men den går inte att jämföra med en vanlig kamera.

• anne på grönkulla

Jag hr några mindre minneskort än så - de tar ca 150 kort och ett stort, på 1 megabyte, det tar 400-600 beroende på hur man fotar. Mitt enda 512 kort använder jag inte så ofta men en 250-300 kort bör väl kunna gå in, tror jag...

Jag har de stora korten som backup på längre resor, använder de små till vardags - det är väl därför jag inte har koll men det finns inget mer irriterande än att minneskortet tar slut. Jag fotar som tusan å andra sidan - känn efter så lår du dig hur du funkar med kameran ganska snabbt!

Svar på tråden OT: Minneskort till digitalkamera 512 mb?