• Lapinette

Vår saga

Här kommer vår saga.

Det var en gång en liten kanin (Lapinette) som mötte sin prins på ett discotek i Stockholm. Efter 3 års förhållande och en massa resande mellan olika länder då prinsen tyvärr lämnade kaninen ensam kvar i Stockholm så hände det något!

Det var den 20 maj 2005 som min man under ett otroligt fint restaurangbesök i Mougin i södra Frankrike friade med en underbar ring. Efter att jag hade svarat ja och massor av pussar så frågade han mig, när ska vi ha bröllopet? Jag var helt omtumlad så jag visste självfallet inte alls och då föreslog han ? vad sägs om ett år? Och så blev det, den 20 maj 2006 kl 15:00 gifte vi oss i Mariefred kyrka.

Efter ett år av planering så var det äntligen dags. Vårt bröllop började på sätt och vis några dagar innan själva vigseln då gästerna började anlända till Stockholm. Då min man är fransman så var det många som kom från Frankrike men vi hade även gäster från Österrike, Luxembourg, USA och Italien.

I alla fall nu till själva bröllopsdagen.
    Jag sov riktigt bra sista natten trots papiljotter medan min man var mer nervös och gick upp flera gånger under natten. När klockan var 7:45 smög jag upp och duschade. Lite frukost till oss båda och sen vid 9-tiden kom min frisör. Satt och halvsov medan hon fixade mitt hår. Under tiden åkte min man och hämtade tårtan hos Handgjort Stockholm (typ två kvarter bort). Hade lite bråttom efter det att håret var gjort så jag gjorde sminket (tur att man är van) på 20 minuter och sen var det dags att åka iväg till Mariefred. Hela vägen ut så öste regnet ned. Satt där och var lite besviken över att det var det värsta tänkbara vädret. Kunde det åtminstone inte bli uppehåll??!!!

Väl i Mariefred och på Gripsholms Värdshus mötte vi upp min bror + söner och mamma. Kopplade upp min dator mot stereon som vi hyrt (stereo samt ljus från Showlighters i Hammarby) samt fixade bordsplaceringarna. Alltihop gick jättesmidigt och fort när vi var så många som hjälptes åt. Där sa jag och min man adjö till varandra. Han gick till huset som vi hyrt till hans släkt, Djurgårdsporten, medan jag gick till floristen för att hämta mina blommor. Jag ville absolut gå dit själv då jag och floristen behövde diskutera hur vi skulle placera rosorna som jag skulle ge i kyrkan till min mamma och min svärmor. Mötte sedan upp mamma på rummet på Gripsholms Värdshus. Mamma hade varit iväg och fixat hårnålar till brudnäbbarnas rosor och köpt en stor tunnbrödsrulle åt mig (min önskan). Trodde inte för mitt liv att jag skulle klara av att äta upp den men det gjorde jag!

Klädde på mig och kollade in sminket en gång till sen var det dags att möta prinsen. Han och fotografen satt en våning upp på Värdshuset och när jag kom upp satt han med ryggen mot mig och fick inte vända sig om förrän jag var bara någon meter ifrån. Jättehärligt att se hans min när han såg mig för första gången. Sedan stod vi och beundrade varandra, pussades och mös och under hela tiden fotade vår fotograf (Georgios på Orasis). Vi fortsatte att ta en massa foton innan det var dags för att gå till kyrkan som bara ligger ett stenkast från Gripsholms Värdshus. Faktum var att under vår fotografering så stod jag hela tiden och tjuvkikade på gästerna som anlände till kyrkan. Så nyfiken!!!

Gick förbi vårt rum och gjorde en sista uppiffning samt att jag tejpade fast skorna. En åtgärd jag är mycket nöjd över för annars hade jag tappat skorna. Sen gick vi tillsammans till kyrkan där vi träffade våra underbara brudnäbbar och vår härliga präst som frågade om vi hade med oss ringarna. Vår yngsta brudnäbb, Nina snart 3 år, hade dem i en liten väska. Nu började kyrkklockorna ringa och jag tog tre djupa andetag. Nu är det verkligen dags!!! Vi ska gifta osss!!!! Dörrarna öppnas och vår ingångsmarch börjar, Prélude ur Te Deum. Väldigt passande denna dag då det var Eurovision senare på kvällen Går sakta upp mot altaret. Känner mig totalt lugn och på vägen upp mot altaret så hälsar jag till alla som sitter på min sida.

Sen förflöt en helt underbar vigsel. Vi hade turen att få en otroligt trevlig och spontan präst. Dessutom kunde hon även franska, så vår vigsel var tvåspråkig. En kompis till mig läste Korintbreven och min mans mor läste Gibran Kahlil på franska. Vi sa våra löften på respektive språk, jag på franska och han på svenska och min man pussade mig innan prästen sa ?nu får du kyssa bruden?. Så han fick pussa mig två gånger . Sen hade vi en underbar solist som sjöng och kompade sig själv på flygeln. När hon sjöng satt mina väninnor och grät. Det blev Have I told you lately av van Morrison och Love is all around med Wet wet wet.

Efter vigseln gick vi den långa trappan ned till våra vänner och jag tror aldrig jag varit med om så mycket riskastning på ett bröllop. Det tog aldrig slut. Ris och rosenblad haglade på oss. Fick höra nu efteråt att min mor hade en hel påse med sig som alla glatt tog av (tack mamma!). Massor av kramar och så började det regna (dock inte ris den här gången)! Våra stackars gäster gick tipspromenad till bröllopsskålen under sina paraplyer och vi som hade hoppats på att få ta lite foton utomhus var tvungna att åka till Djurgårdsporten (huset där vi hade bröllopsskålen). Tog lite foton på övervåningen innan vi gick ned och minglade med gästerna.

Under tiden vi drack champagne och åt snittar, som min mans familj hade gjort, så klarnade det upp. Så medan gästerna promenerade tillbaka till Gripsholms Värdshus passade vi på att ta några foton utomhus. Kom upp till middagen där alla gäster väntade på oss. När alla tog plats så fick mamma klippa av en del av underkjolen då jag hade satt klacken i den och repat upp en bit under vår fotografering. Sen frågade jag min man ?orkar du mig? och hoppade upp i hans famn. Så gjorde vi entré in i middagssalen där våra gäster satt. Det blev en härlig början på festen.

Min bror var toastmaster och det jobbet skötte han galant. Han var även den som höll det första talet (då min pappa inte var närvarande) och det blev långt och tårögt. Sen hade han fixat direktuppkoppling med mina vänner som bor i Kalifornien. Det var både bild och ljud och direktsamtal med dem. Maten var helt suverän (det var ju därför vi bokad Gripsholms Värdshus) och för att inte tala om vinet?..franskt självfallet! Middagen avslutades med att vi sjöng på svenska, franska och engelska (melodi Pomp and Circumstans), alla stod upp och viftade med svenska och franska flaggor, kastade serpentiner och smällde ballonger. Kan det bli en bättre start på PARTYT??!!!

Sen sprang vi ut till dansrummet och satte på musiken (som jag har lagt MASSOR med timmar på) och började vår bröllopsdans, som var en cha-cha. Folk kom ut för att se vår vältränade dans (som jag tror gick hyfsat) och sen började dansen. Jag stod (som vanligt) nästan hela tiden på dansgolvet medan folk både dansade och satt och pratade samt fyllde i våra vykort där de fyllde i vad brudparet gör om 5 år, ett speciellt minne från bröllopsdagen, ett minne av bruden/brudgummen samt råd till brudparet för ett lyckat äktenskap. Strax efter 01:00 var det någon som sa, bussen är här. Sen tog det nog ytterligare 20-30 minuter innan gästerna började droppa av för att hinna med den chartrade bussen som gick tillbaka in till Stockholm. Två av mina väninnor kom dock tillbaka för att norpa lite mer korv med bröd (nattamat) och för att få med sig en flaska vin till bussresan. Där fortsatte festen! Vissa sjöng visst hela vägen tillbaka medan andra sov.

Själva plockade vi ihop våra saker och hämtade nycklarna till vår svit. Jag slängde av mig bustiern som hade skavt under dansen och det bara haglade ris över golvet. Tog ur alla hårnålar men lät löshåret sitta kvar och slängde mig i den underbara sängen. Kan tala om att man är så trött MEN inte såååå trött!

Dagen efter vaknade vi tidigt, pratade om vad som hade hänt dagen innan, läste igenom vykorten som våra gäster fått fylla i under kvällen. Jättemysigt att ligga där och läsa om vad de tyckte om bröllopet och deras råd till oss. Sen bytte vi morgongåvor (en svensk tradition som jag höll hårt på ). Jag fick örhängen i samma design som min förlovningsring i guld och 3 diamanter. Tjohoo! Precis vad jag ville ha och min man fick en Secret Box av mig. Något jag hade planerat att göra redan 10 månader innan bröllopet och fotona togs av Brigitte i november. Sen har albumet legat gömt hemma och han har varit jättenyfiken!!! Njöt av jacuzzi och sen blev det nygräddade våfflor till frukost.

Sen var det dags för lunch på vårt (min mammas) landställe utanför Mariefred. Det var hela min släkt, min mans släkt samt några grannar. Där serverades det typiskt svenskt smörgåsbord för fransmännen som tyckte det var jättegott och provade allt. Vi öppnade då våra presenter. Vi önskade oss främst pengar för att kunna åka och hälsa på min pappa och släkt i Japan och jag kan säga att dit kommer vi!  Har nu bokat den resan!

Men vi tyckte vi förtjänade lite vila direkt efter bröllopet så på måndagen åkte vi till Sorrento. Kan varmt rekommendera att åka iväg efter bröllopet. Vi var så trötta och sov massor denna vecka. Jättehärligt att bara få rå om varandra och förstå att man nu är man och fru.

Ni som har lyckats läsa ända hit kanske också orkar titta på våra kort från fotografen? VARNING, det är över 500 st. orasisfoto.smugmug.com/gallery/785147 med lösenord: Mariefred

• Svar på tråden Vår saga
  • fashiongirl

ÅÅÅ så vackert skrivit och vackra bilder

Lycka till i framtiden

• Lapinette

Så du orkade läsa allt?!

• 15juli06

Grattis!!!

Superfina bilder och en otrolig miljö!

• blivande fru ländin

Så lyckat!! Jättefina kort och vilken dag...Lycka till!!
    Själv längtar jag ännu...

• jag ska bli en fru...läängtar-nu gift

Wow,vad lyckat!
    Vad fina ni var.Lycka till:)

• 03062006

Det var verkligen som en riktig saga
    Jätte vackra kort.

Så fint i Mariefred, har bott i Mariefred för 10 år sen , en perfekt stad att gifta sig i.

Ett stort grattis till er och lycka till i framtiden

• Lapinette

Ja, Mariefred är verkligen ett vacker stad att gifta sig i. Själv har jag sagt sen liten att jag vill/ska gifta sig i Mariefreds kyrka. Sen blev det ju att förhandla med mannen. Men efter att ha visat honom kyrka och besökt restaurangerna en otroligt solig och vacker junidag så var det inte så svårt. Vårt alternativ var Cannes...där vi för tillfället bor.

• Höstbrud 2007

Helt underbara bilder. Fällde en och en annan tår. Lycka till med ert äktenskap! Men hur loggar jag ut från bilderna?

• Thindris

Vilken saga! Är så larvig, men här sitter jag tårögd Vad härligt att allt blev så bra! Grattis! Nu ska jag titta på era bilder

• Thindris

Jättefina bilder! Så fina ni var!!! Längtar som tusan till vårt bröllop, längtar ännu mer efter att har tittat in här!

Svar på tråden Vår saga