• Pumpkin

OT: Varför bli socionom och vad jobbar ni med?

Hallå alla socionomer/socionomstudenter!

Jag har provat på lite allt möjligt hittills på universitetsnivå, men liksom inte hittat det som är rätt för mig. Har nu suttit och läst om socionomutbildning och -yrket och jag måste säga att det jag läst hittills om det låter så otroligt intressant. Men nu vill jag höra från er:
    Vad tyckte ni om utbildningen?
    Var har ni läst?
    Vad jobbar ni som?
    Hur är yrket?
    Hade ni lätt att få jobb efter utbildningen?
    Hur är det med lön?

Kommer ni på något mer att säga om yrket och varför man ska välja det, så kör på! Jag är SÅ nyfiken och vill veta allt!

• Svar på tråden OT: Varför bli socionom och vad jobbar ni med?
  • Mimsan75

Hej Ms Nordqvist,

Jag studerar just nu till socionomprogrammet i Örebro, jag valde det pga av jag har i mitt tidigare arbetsliv jobbat med både det ena och det andra men känner att jag trivts bäst med att jobba med människor, framför allt barn & Ungdomar.

Jag ville inte jobba med sjukvård, ej bli lärare och inte förskolelärare då jag jobbat i ca 8 år som barnskötare innan. Trivdes bra med att jobba som barnskötare, men det fanns inte jobb för mig i min kommun och skulle jag ändå sätta mig i skolbänken ville jag utbilda mig till ngt helt annat.

Socionomer har ju ett ganska brett fält de kan arbeta inom så jag tyckte att det passade mig.

Har precis avslutat 4:e terminen och jag tycker det är jättekul och intressant. Man får lära sig mkt och om många olika saker.

Hur yrket är kan jag inte svara på än, inte heller lönen, vet bara att man blir ju inte "rik" av att jobba som socionom
    men för mig betyder pengarna väldigt lite. Jag vill ha ett intrssant jobb med trevliga arbetskamrater.

Programmet har hittills varit bra komponerat, men känner att denna termin vilket har bestått av socialpsykologi, allmän psykologi, utveckligspsykologi samt klinisk psykologi skulle behöva mer utrymme i programmet pga av att det är så viktigt.

Hoppas du hittar det som passar dig bäst.

Själv kan jag bara säga att det än så länge känns positivt.

• Pumpkin

Tack för svaret!

Någon mer?

• Sagan

Jag är socionom och har jobbat 10 år med olika arbetsuppgifter på socialkontor. Utbildningen tyckte jag var OK, men eftersom jag arbetat ganska många år nu kan jag inte säga hur utbildninngen är idag.

Arbetsmarknaden är OK, Som nyutexad idag får man räkna med vikariat de första åren. Många socionomer är dock födda på 40-talet, så ett generationsskifte är på gång.

Fördelarna med yrket är att det är brett. Man kan arbeta med allt möjligt. Det vanligaste är väl socialkontor; barn, ungdomar, missbruk eller försörjningsstöd, kriminalvård, behandlingshem av olika slag och kuratorer inom skola eller sjukvård.

Eftersom i stort sett alla arbetstillfällen är i offentlig sektor är lönen därefter. Svårt att sätta en summa, eftersom det kan skilja sig ganska mycket över landet och olika arbetsgivare.

• Hanna September

Jag är socionom och tog examen 04 så utbildningen är väl ganska aktuell, jag gick i Stockholm. Min uppfattning av utbildningen är att man får lära sig lite om mycket, dvs man skrapar på ytan av en massa olika saker, psykologi, juridik, socialt arbete inom olika områden osv. Vi hade 2 praktikperioder vilket var toppen, då fick man verkligen se vad arbetet innebär i verkligheten!! Jag har haft jobb sen jag slutade, vik men ändå. Som sagt är det generationsskifte så jobb lär finnas framöver. Det bästa är att man kan ha så många olika jobb med samma utbildning, plus att det är lätt att bygga på med olika interna utbildning osv. Jag kan verkligen rekommendera det! Ingångslönen ligger mellan 19000-22000, skulle jag tro, beroende på vilket område du väljer att jobba inom och vilken del av landet. Lycka till!

• E.L

Är socionom m inriktning socialpedagogik (enkelt uttryckt, mer praktisk än vanlig socionom, som har mer "kontorsjobb"). Jobbar i en liten grupp m elever som har typ ADHD-problematik. Trivs kanonbra! Kul med en utbildning som är så pass bred. Tycker absolut att du ska satsa på den!

• mippemutt

Jag är också socionom som blev färdig med utbildningen 04 men tog examen 05 på grund av jag hade jobb sista terminen. Som föregående har sagt så är det mycket vikariat i början och så är det fortfarande. Eftersom mycket av jobben finns inom offentlig sektor och till stor del kvinnodominerande är lönen lägre. Särkilt också på studieorterna. Utbildningen är väldigt bred och man skrapar på ytan på mycket intressant. Det vanligaste är att man jobbar på socialkontor och med myndighetsutövning.
    Jag kan inte uttala mig om hur utbildningen ser ut nu då jag läste det gamla programmet

• Maria_

Hejsan!
    Jag är också socionom och var färdigutbildad våren -05. Jag har dcok jobbat samtidigt som jag pluggat. Jag har jobbat som socialsekreterare med försörjningsstöd, som utredare vid överförmyndareverksamhet och nu som socialsekreterare med barn i åldern 0-12 år och deras familjer. I det arbetet ansvarar jag både för utredningar och verkställighet.

Jag har alltid vetat att jag ville jobba med människor och upptäckte socionomutbildningen på samma sätt som du nu gjort genom att läsa. Jag tycker att utbildningen är ok men jag tycker att man skrapar för mycket på ytan och inte får tillräckligt med fördjupad kunskap. Med anledning av detta har jag läst vidare inom bland annat ämnet barn- och ungdomspsykiatri. Jag läste för övrigt min utbildning vid Umeå Universitet.

Jag älskar mitt jobb och längtar efter att gå till jobbet på morgonen. Det är oerhört tufft att jobba nära utsatta barn och familjer men det är också stimulerande. Jag stortrivs. Vad gäller möjligheterna till jobb så ser det nog olika ut. Jag har fortfarande klasskompisar som ännu inte haft något jobb men så bor vi också i en mindre stad. Jag tror att det handlar mycket om att få in en fot. Jag hade praktik inom socialtjänsten och där är det lättast att få jobb så jag fick in en fot och gjorde tydligen ett bra jobb för jag är kvar än.

Lycka till med ditt val av yrke!

• Pumpkin

Tack alla för att ni har svarat, det är jätteintressant att läsa om era erfarenheter!

E.L
    Här på orten är det "vanligt" socionomprogram eller socionom inriktn. socialpedagogik som går att läsa, så det är kul att höra att du läst den senare!

Maria_
    Jag kommer också läsa på Umeå Universitet, fast de två första åren läser jag här hemma i Skellefteå, i Umu's regi
    Får man fråga var du och dina klasskompisar bor?

• Pumpkin

Någon mer som har något intressant att säga?

• Sagan

Några viktiga saker att tänka på:

Under utbildninngen är det viktigt att tänka på att det ska ingå praktik. Ju mer praktik desto bättre. Det är även viktigt att tänka på inom vilket område man väljer att praktisera, eftersom de flesta sedan får sitt första jobb på sin praktikplats eller på annan arbetsplats med samma inriktning.

Eftersom utbildningen är väldigt bred, så ger den inte fördjupade kunskaper. Därför är det viktigt att tänka på att man sedan kan behöva fördjupa sig inom det område man väljer att jobba med - antingen genom att arbetsgivaren ger en utbildninng eller att man själv läser vid sidan om.

De flesta socionomer arbetar med utredning, vilket innebär en hel det skrivande. Om man gillar att uttrycka sig muntligt och skriftligt är det ett stort plus. Visst kan man arbeta med annat, men då blir fältet smalare!

Socialtjänsten får mycket skit och många som går utbildningen vill inte jobba med det. Ändå hamnar det flesta där och de flesta trivs bra! Det är toppen att arbeta i arbetslag med andra socionomer och att arbetsuppgifterna är svåra gör att man på de flesta arbetsplatser får en god stämning där alla hjälper varandra och verkligen jobbar tillsammans!

• Maria_

Vad roligt. Jag läste också på Umeå universitets filial men i Örnsköldsvik så jag och mina klasskompisar bor i Örnsköldsvik.

Lycka till!

Svar på tråden OT: Varför bli socionom och vad jobbar ni med?