Hej Ms Nordqvist,
Jag studerar just nu till socionomprogrammet i Örebro, jag valde det pga av jag har i mitt tidigare arbetsliv jobbat med både det ena och det andra men känner att jag trivts bäst med att jobba med människor, framför allt barn & Ungdomar.
Jag ville inte jobba med sjukvård, ej bli lärare och inte förskolelärare då jag jobbat i ca 8 år som barnskötare innan. Trivdes bra med att jobba som barnskötare, men det fanns inte jobb för mig i min kommun och skulle jag ändå sätta mig i skolbänken ville jag utbilda mig till ngt helt annat.
Socionomer har ju ett ganska brett fält de kan arbeta inom så jag tyckte att det passade mig.
Har precis avslutat 4:e terminen och jag tycker det är jättekul och intressant. Man får lära sig mkt och om många olika saker.
Hur yrket är kan jag inte svara på än, inte heller lönen, vet bara att man blir ju inte "rik" av att jobba som socionom
men för mig betyder pengarna väldigt lite. Jag vill ha ett intrssant jobb med trevliga arbetskamrater.
Programmet har hittills varit bra komponerat, men känner att denna termin vilket har bestått av socialpsykologi, allmän psykologi, utveckligspsykologi samt klinisk psykologi skulle behöva mer utrymme i programmet pga av att det är så viktigt.
Hoppas du hittar det som passar dig bäst.
Själv kan jag bara säga att det än så länge känns positivt.