• Lins

Mini-Pe

Är det någon som har erfarenhet av Mini-Pe? Jag bytte från kombinerade p-piller till Cerazette för några månader sen. Känner att dom inte riktigt funkar för mig. Är hyperkänslig, fått acne, känner mig uppsvälld, mindre sexlust mm mm. När jag går in på Fass och läser så ser jag att Mini-Pe har mindre biverkningar än Ceraxette. Cerazette har massor av biverkningar och det känns som jag har fått nästan alla dom biverkningarna. Det verkar vara mer viktigt med Mini-Pe att man tar dom vid exakt samma tidpunkt varje dag?
    Någon som har några erfarenheter?

• Svar på tråden Mini-Pe
  • Pepparmyntan

Jag andvänder Mini-Pe. Det är viktigt att du tar dem vid ungefär samma tidpunkt varje dag. Har för mig att det är max 3 timmars avvikelse sedan kan skyddseffekten upphöra. Det är väldigt svårt att uttala sig om biverkningar. Det kan mycket väl hända att mini-pe funkar bättre för dig. Det är väldigt individuellt vilka biverkningar man råkar ut för. Jag har haft en del biverkningar med mini-pe under vissa perioder. Lite deppighet, minskad sexlust, acne, ömma bröst osv. Det har varierat. Vissa månader känner jag mer av det ena än det andra. Tidgare tog jag vanliga kombinerade piller och jämfört med dem mår jag mycket bättre med mini-pe. Du får helt enkelt prova dig fram. Lycka till.

• Lins

Tack Pepparmyntan för dina erfarenheter! Det är väl så att man måste prova sig fram.
    Någon mer med erfarenheter?

• Wanki

Hej Lins! Har jag inte svarat dig förr? Jag bytte fran kombinerade till cerazette som du men c. funkade inte alls. Da valde jag mini-pe som gett mig minst biverkningar. Ja, det är svart att veta vad som är biverkning efter sa manga ar med främmande hormoner i kroppen. Min huvudvärk som jag haft innan försvann och mensen försvann första rundan jag använde dem. Nu är jag inne pa andra manaden med mini-pe igen och har haft en lätt mellanblödning men inte märkt av nagot annat negativt. Jag är noga med att ta dem samma tidpunkt, det far ga 27 timmar mellan varje piller. Hoppas du hittar rätt!

• Lins

Jodå Wanki du har svarat mig förut! Tack!Jag mår som sagt inte bra av C och funderar på att byta till ngt annat. Läste då om mini-pe och såg att biverkningarna inte var så många som med C. Är det ngn som har hormonspiral eller p-spruta?

Svar på tråden Mini-Pe