• Caileag

Hur väljer man gudmor/gudfar?

Jag har en fråga hur man väljer gudmor och gudfar... Om gudfar till ett barn är gift osv. ska man inte be hans fru om att bli gudmor? Eller är det schysst att ta nån annan ogift kvinna som gudmor?
    Hur ser ni alla på detta?
    TACKSAM för svar!!

• Svar på tråden Hur väljer man gudmor/gudfar?
  • fruSolli

det här är nog en fråga för familjeliv och inte förbröllopstorget ;)

• Dusty angel

Jag skulle aldrig valja en ingift pga den enkla anledningen att det finns sa manga skilsmassor idag och jag tror inte att den ingifta kommer att bry sig lika mycket om barnet da som en "riktig" slakting gor. Om dom skiljer sig alltsa.

Jaja, jag vet att det sakert finns undantag men formodligen inte manga.

Jag skulle ta en slakting som star mig valdigt nara om jag hade barn. Inte for att jag har nagon sjalvklar gudmor och gudfar for mina imaginary kids men jag skulle val fa skaka fram nagon.

Skulle aldrig valja en kompis eller ingift slakting i alla fall.

Lycka till med valet!

• Skivbaren.nu

Vi valde inte att ha en gudmor och en gudfar utan att istället låta alla som närvarade vid dopet vara faddrar.

Om något skulle hända er så var de ju förr så att gudföräldrarna skulle rå om barnet, så ser man de på de viset så vore de ju inte så snällt att ta två olika, men eftersom de inte är så längre utan de handlar om att hjälpa barnet, och bry sig lite extra mycket om, så kan ni i stort sett ta vilka ni vill, alltså en släkting och sedan en annan. Kanske en från din sida och en från pappans sida?

• mulan

Vi är gudföräldrar till kompisars dotter, tycker det är vanligt att man väljer nära vänner. Jag tror kyrkan vill att gudföräldrarna är konfirmerade. Tycker helt klart att man kan välja två personer som inte "hör ihop" till gudföräldrar eller bara en. Min mornor är min gudmor, har ingen gudfar.

mvh mulan.

• runawaybride

Vi valde att ta nära släktningar. Till första killen valde vi min bror och en min sambos pappas nya fru.

Till andra killen valde vi min moster och istället för att välja en gudfar som kändes så där valde vi att "bara" ha en gudmor.

Mitt råd: Välj personer som är viktiga för er och bry er inte så mycket om annat. Tycker absolut inte att man ska välja ett par som gudföräldrar om inte båda känns rätt.

• physalis

det handlar kanske inte så mycket om blodsband som lämplighet. Man ska givetvis välja någon som står barnen mycket nära, som man litar på fullständigt när det handlar om hantering av barn. Sedan är det ju viktigt att man tycker att denna person skulle göra ett strålande jobb som förälder.

Hellre en sådan här människa oavsett blodsband än en släkting som inte riktigt har talang när det gäller barn.

• Loquita

Vi valde min "bästa" väninna och hans närmaste vän. Båda har respektive på sina håll, men det struntade vi i. Det är de två som är våra närmaste vänner. Vem vet om deras förhållanden håller i längden.

• skrulla

Ta nån som står dej/ er nära
    Och skulle det va en som är ingift,
    men som du har en bra relation till så ska du jo välja hur DU känner!
    Jag valde min bästa kompis og närmaste kusin! Vi är som syskon!

Svar på tråden Hur väljer man gudmor/gudfar?