• johansanna

Klädkod Smoking, vart hittar jag en klänning?

Hjälp!

Vi är bjudna på bröllop med Smoking/Mörk kostym som klädkod. Jag vill ha en enkel aftonklänning enfärgad, inte en balklänning. Men vart 17 hittar jag en? Jag har varit runt på alla vanliga affärer och de har inte hellånga klänningar. Jag har varit på flera bröllopsbutiker, tänkte att man kan hyra en. Men de har "bara" jättefina klänningar, typ bal och riktigt så fin med glansigt tyg och pärlor vill jag inte vara. Dessutom har jag strl 44 och jag tycks vara den enda i hela världen som har den storleken och vill vara fin (men inte bal-fin). Dessutom kostar en balklänning 1600:- att hyra, så väl känner jag inte brudparet att jag vill lägga ut dessa pengar. Max 1000:- Vad gör jag? Jag respekterar deras klädkod och vill rätta mig där efter.

• Svar på tråden Klädkod Smoking, vart hittar jag en klänning?
  • Mimsan75

Har du kollat upp begagnat? Kanske inte är det allra roligaste, men kan ju vara en lösning om man vill komma ner i pris, sen är det ju oftast så att de som säljer klänningarna bara har använt dem enstaka ggr så att de är i "nyskick".

• johansanna

Ja men då är problemet att det finns oftast bara begagnat i strl 36-38 =(

• Mimsan75

har du kollat blocket? där kan du ju söka på just din stl.

Hoppas det löser sig för dig.

•  Miss Cee

Kolla i vanliga butiker. Me den klädkoden kommer du definitivt att kunna hitta något där.

• Aftonbladet

Balklänning är för fint för smoking. Smoking är klädkoden under "bal" (högtidsdräkt). Det kanske du redan visste men jag tänkte att om inte så kanske det blir lättare för dig!

• physalis

bor du i södra sverige kanske det är värt att ta en tur till köpenhamn där tex butiken monsoon har mycket fint. Aftonklänningar, men utan tyll och puffärmar! :)

• Ettolrach

Det framgår inte var du bor, men jag tycker Debenham's har snygga grejor som funkar som smokingklänning.

Smokingklänning kan vara lång eller kort, men är som lång ofta enklare skuren än en balklänning och har mindre kjol.

• Ettolrach

Köpte för många år sedan en klänning som passar för smoking på Joy Shop. Kanske kan vara värt en titt?

• Mimsan75

Johansanna:

Har du sett den blåa klänningen i stl 44 som säljs här på BT nu?

Kanske kan vara ngt?

Den var inte så farligt dyr heller.

• MariaHL

Var bor Du? Om Du är i/har vägarna förbi Stockholm finns Axsara på Sergelgatan (tror jag att det är).

• marsipanros

Finaste festkläderna i smokingklass hittar du på Karen Millen på Biblioteksgatan. Dom har dessutom underbara skor med tillhörande väskor!

• johansanna

Jag bor i närheten av Eskilstuna, Västerås och Örebro. Vet någon om det finns några butiker här? ( Tack alla som lämnat tips, hoppas på fler )/Johansanna

• Ettolrach

Har du kollat branschregistret här? Kanske finns det idéer på butiker där?

Svar på tråden Klädkod Smoking, vart hittar jag en klänning?