• Bröllopstokiig

Hjärtan av lera el trolldeg?

Jag har tänkt att kanske göra vita hjärtan i lera eller trolldeg som man bränner i ugnen, med hjälp av en pepparkaksform. Tänkte dekorera borden med dessa, bland annat. Nu undrar jag om någon har gjort något liknande och sett resultatet? Vad är bäst, lera eller trolldeg, och är det någon som har recept på trolldeg i så fall?

• Svar på tråden Hjärtan av lera el trolldeg?
  • Bröllopstokiig

Har tyvärr iget recept, men var på ett bröllop som hade målade trolldegshjärtan med en liten namnlapp fastklistrad som bordsplacering. Jättefint!

• Bröllopstokiig

Cernitlera som finns i hobbybutiker är fantastiskt att jobba med! Snyggt och enkelt. Det finns t o m vit lera med lite pärlemorskimmer...

/Qiqi

• Bröllopstokiig

Trolldegsrecept:
    2 dl mjöl
    1 dl salt
    1 dl vatten
    2 tsk olja
    Så här gör Du:
    För att få degen mer hållbar, tillsätt 1 msk tapetklister i pulverform.
    Häll alla ingredienserna i en bunke. Rör och knåda tills det blir en mjuk
    deg. Låt degen vila under plast i ca 12 minuter innan Du börjar forma figurer. Skall du måla figurerna måste de torka först. Ett bra sätt är att ställa in dem i ugnen, ca 50 grader i ungefär 2 timmar. Låt kallna, sedan kan du måla med hobbyfärg.

• Bröllopstokiig

Färgad Fimolera är inte så dumt det heller. En förpackning med 58 gram kostar 19:90 på Panduro. De har också pepparkaksformar (hjärtan) i flera olika storlekar. Kan bli kul att måla namnen på dessa hjärtan som placeringskort.

Petra

• Bröllopstokiig

Vi gjorde löv i cernit till ett bröllop förra sommaren. Vi gjorde tunna löv och klistrade på inbjudningarna, svampade löv i samma form på kyrkobladen och sånghäftena. Sedan köpte vi billiga snapsglas på ikea och klistrade på ett löv (i cernit) och skrev gästens namn på det. Väldigt fint blev det.

// Helen

• Bröllopstokiig

Hej!
    Jag har gjort röda hjärtan av cernitlera. Dom blev hur fina som helst!! En förpackning cernitlera räcker till ca 30 små hjärtan.
    Det tar lite tid att göra dessa men roligt är det!

• Bröllopstokiig

Hej Louise!

Jag har gjort bl.a hjärtan (med hjälp av pepparkaksformar) i trolldeg till en julafton en gång. När de "kallnat" målade jag dem helt (fram & baksida) med brun hobbyfärg och sedan målade jag mönster på med vit färg (som glasyr) och skrev namnet på personen som skulle få julklappen.
    Trädde in rött band i ett från förväg (innan de "gräddades") hål & knöt fast i klappen.

Jag använde det istället för God Jul-etiketter. Mycket uppskattat....

Svar på tråden Hjärtan av lera el trolldeg?