• Becazinha

    Present till förlovade?

    Gomorron gott folk!

    En morgon som denna undrar jag hur vanligt det är att man ger presenter när någon förlovat sig. Jag har varit på en förlovningsfest i hela mitt liv, då hade jag present med, kändes självklart. Men om det inte finns någon fest, kanske bara en liten middag (hemma hos någon av de förlovades föräldrar)..ger man något då?

    Vad tycker ni??

  • Svar på tråden Present till förlovade?
  • yrvädret

    Vi har för vana att ge något litet till dem som förlovat sig (oavsett om de har någon förlovningsfest/middag eller inget alls) Tycker det är lite skoj - men det brukar oftast bli en liten ljusstake, blomma eller något dylikt.

  • Becazinha

    *puff* Är det ingen som varit med om att någon i deras närhet förlovat sig???

  • Bröllop 060812

    Tycker absolut man kan ge något till de nyförlovade,det hade jag gjort!

  • Lioness *förlovad*

    I vår bekantskapskrets är det vanligt med förlovningsfester och då har vi självklart alltid haft med oss en liten present(ljusstakar, vaser, blommor, choklad, ...).

  • lebrah

    Jag tycker också det är självklart med förlovningspresenter!
    När vi förlovade oss hade vi en liten fest. Men det var inte så många som kom med presenter och det tyckte vi kändes sniket. Fick väl ett par vinflaskor.

    Men av familjen fick vi jätte fina presenter, champagneglas i den serien vi samlar på, en jätte fin ljusstake, Nachman heter nog det märket, duntäcken etc.

    Av min syster fick vi en tjej och en kill Bukowski nalle och löfte om en baby nalle när det var så dags. Det tyckte jag var jätte kul och de är så fina som prydnad.

    När våra kompisar har förlovat sig har vi gett ett dessertvin och ett kort där vi förklarar att det skall sparas och drickas när de firar typ 5 årig förlovningdag.

    Bara lite tips...

  • halstabletten

    Är ni bjudna på den lilla middagen tycker jag att det är självklart, fast jag brukar i och för sig alltid ha med mig någonting om jag är bortbjuden på mat...

    Är ni inte bjudna så tycker jag nog att det beror på hur nära ni känner att ni står det förlovade paret. Jag skulle nog bara ge present om det var en nära vän eller syskon, föräldrar eller dylikt i det fallet. Annars kan det lätt bli dyrt på sikt, det är bättre att hålla det på en nivå så att det blir rättvist.

  • Becazinha

    Tack för era svar!! Det verkar som att det är relativt "normalt" att fira de nyförlovade med en present... ska kanske följa den trenden, mina vänner kan ju faktiskt ha såna förväntningar... who knows. Och det är väl bättre att ge något än att göra dem besvikna.

  • MissRut

    Vi har precis förlovat oss, hade då förlovningsmiddag och fick en massa fina presenter. Jag hade väl egentligen inte räknat med det, kanske nån blomma eller så, men det kändes kul att få. Vi fick fotoalbum, pastagryta, pengar till att fixa till balkongen (bor i lägenhet) samt en servis som min mormor och morfar haft bland annat. Ifall du ville ha tips på vad du kan ge... :)

  • paige

    Det tycker jag absolut. Jag och min älskling fick vin, jordgubbar, skumbad och doftljus av min syster. Galet romantiska som vi är passade det oss jättebra!

Svar på tråden Present till förlovade?