• emmsan2

Vickning - Tips någon?

Hej, har ni något tips på vad vi kan bjuda som nattamat.
    Det måste kunna gå att förbereda innan så korv med bröd går bort direkt.
    Vi funderade på om man skulle kunna göra mackor el. baguetter innan som man kan ta fram. Några andra tips eller tips på fyllningar som håller sig hela dagen?

• Svar på tråden Vickning - Tips någon?
  • Cantaton

Man kan göra tunnbrödrullar med olika fyllningar, och antingen servera hela eller i bitar på tandpetare. Har varit populärt på de bröllop jag serverat. Då kan de som är riktigt hungriga ta sig en ordentlig "macka" med mycket innehåll, medan de som är mindre hungriga och mest sugna kan ta munsbitarna.

• emmsan2

Cantaton

Vad jättebra! Har du några förslag på fyllningar?

• flippertjejen

Jag har varit på 2 bröllop där pizzabudet har kommit och levererat vickningen, slicat och klart

• flippertjejen

Tunnbrödrunnar med

renskav och pepparrot
    skinka och något
    currykyckling (såg idag att det finns färdiggjord på tub)

• kattaoemil

Vi hade Janssons frestelse som vickning på vår bröllopsfest. Det går att förbereda innan och var väldigt uppskattat av våra gäster.

• Cantaton

Jag tror flippertjejen har räknat upp de vanligaste. Minns inte riktigt vad vi hade, var ett år sen jag jobbade där senast, men ska höra med kocken som får anledning att göra det lite då och då - så återkommer jag!

• emmsan2

Wow, tack för tipsen!
    Pizza var ju annorlunda, hade jag aldrig kommit på.
    Jansson också jättebra - Serverade ni något till det?

Tack för förslagen på fyllningar, tar jättegärna mot fler tips, så kan vi kanske erbjuda massor av olika saker

• bonitan

vi ska ha chilenska piroger.*mumma*

• brud maj

Då vi hade en stor buffe och sedan efterätt och tårta

Så fick nattmaten bli nått enkelt och men väldigt uppskattat...
    VARMKORV OCH BRÖD...
    Enkelt och gott och kräver inte så mycket förberedelse och blir nästan ingen disk...

• Sanna*

En bricka med ost och kex tycker jag är lite mysigt och trevligt !
    Och en massa god exotisk frukt !

• 17/6 -06

vi ska ha korv med bröd, lillebrorsan till M2B ser till att grillarna sätts på och hjälper sen till att grilla.

• Sagan

Pajer kanske! Går att laga innan och kan göras i flera olika smaker, så att det passar de flesta!

• Victory

Vi hade varm korv med bröd på vårt bröllop nu i helgen och det var mycket uppskattat! Lätt att förbereda, lite disk och alla tycker om det. Det blev verkligen superlyckat!

• Skivbaren.nu

piroger
    matiga muffins
    pizzabullar

eller ni gör de enkelt för er. köper ex. ost, skinka, paprika, gurka, och nå gott bröd sedan kan ni ju duka fram de och gästerna gör sig sina egna mackor. eller om ni gör färdiga mackor som bara är att plocka fram.

jag har recept på laxröra med om du är intresserad, den bör göras åtminstonne dagen innan den ska ätas så att smakerna kommer fram lite mer och den sätter ihop sig bättre. skulle funka som en fyllning i baguette om man vill.
    vi kommer ha de på vitt bröd med nån garnering som förätt.

• emmsan2

Jaa, jag vill jättegärna ha receptet på den fyllningen och att förbereda dagen innan är ju utmärkt då vi kommer ha mer än fullt upp den dagen.

• Skivbaren.nu

Här kommer receptet.
    150gram kallrökt eller gravad lax (vi brukar göra på gravad)
    1 liten rödlök
    ½dl klippt dill (funkar utmärkt med fryst)
    1msk pressad citron
    1dl creme fraiche
    stenbitsrom eller liknande, brukar ta ca: 1/4-1/2 liten burk (röd, svart eller gul, välj vad du vill)
    vitpeppar

skär laxen i bitar, och skala och hacka ner löken något och lägg de i en skål, tillsätt cremefraiche, och dill och mixa allt tills dess att de blit 'slätt' eller om du önskar bitar mixa inte fullt så länge. tillsätt romen och rör försiktigt om med sked, i med lite citron och vitpeppar.
    Tänk dock på att inte krydda förmycket för smakerna kommer fram mer när de står några timmar.

De här receptet är till 4-6personer om man annvänder röran till att ha som förrätt på kavring/vittbröd eller liknande, eller som fyllning till bakpotatis (som jag tycker är så gott).
    Görs med fördel dagen innan så smakerna kommer fram mer, röran blir oxå fastare mot vad den är från början när den har fått 'stå till sig' lite.

Svar på tråden Vickning - Tips någon?