• Juni-flickan

Fråga ang. p-piller!

Hej!
    Jag har en knepig fråga om p-piller.
    Igår fredag började jag på ny karta med Desolett efter ett vanligt uppehåll på en vecka för mens. Den här gången bytte jag från att ha ätit Trionetta till att nu ta Desolett istället. Det ska tydligen vara stor skillnad på de här två sorterna har jag fått veta då det ena har mer av kvinnligt hormon och det andra mer mannligt hormon.

Nu är det så att igår kväll åkte jag från min veckobostad till min helgbostad (arbetar på annan ort) och glömde mina p-piller!!! Eftersom det är långhelg så kan jag inte ta p-piller förrens på onsdag.

Jag har fått veta förut av barnmorskan att det är en stor omställning för kroppen att börja och sluta med p-piller och att man därför inte bör göra det. Och det är ju precis vad det blir nu om jag inte kan ta p-piller förrens på onsdag igen.

Jag har sett nu att här i min helgbostad så har jag en gammal, halv karta av trionetta där de första röda tabletterna finns kvar.
    Just de som jag skulle ätit om jag fortfarande åt trionetta.
    Det dumma är att de har legat som reserv här länge och det står på "används före 09.2004" Så de är ju tyvärr för gamla sedan länge.

Jag undrar nu hur jag ska göra:

*) Ska jag ta de gamla trionetta pillren sålänge?
    Detta för att det inte blir något avbrott i p-piller-användningen. Men såklart ändå använda annat skydd vid samlag då det säkert inte går att lita på de gamla pillren. Eller är det rentav farligt att använda de gamla pillren?

*) Ska jag vänta tills onsdag?

Om jag väntar till onsdag, vad händer då? *) Ska jag bara fortsätta som vanligt på piller nummer 6?
    *) Ska jag börja på ny karta på onsdag?
    *) Ska jag ha uppehåll på en hel vecka och börja på ny karta om en vecka?

Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig i detta. Skriv alla vad ni tror, tänker och har för egna erfarenheter. Finns här någon barnmorska, eller barnmorskestudent vore det ju toppen.

• Svar på tråden Fråga ang. p-piller!
  • Ida-maria

Jag är ingen expert på detta men du ska nog inte ha ett uppehåll på en vecka! I så fall måste du vänta tills du får din mens igen och börja på ny karta på mensdag 1.Man ska alltid börja ta p-piller på dag 1 av mensen.

Hmm..jag skulle nog ta piller från gamla kartan tills du kommer hem igen.Fast hur detta påverkar kroppen vet jag ej. Kanske du ska ringa hälsoupplysningen?

• physalis

Det bästa vore väl att ta kontakt med en barnmosrka och förklara problemet. de brukar ha "nödkartor" av de vanligaste p-pillersorterna!

• Juni-flickan

physalis
    Ja precis, det hade varit det allra bästa. Problemet var ju bara det att det är lördag idag. :) Tack ändå!

• Pumpkin

Nån akutmottagning borde det väl finnas i närheten?

• nano

Finns det ingen jourmottagning på vårdcentralen? Det skulle kanske gå att få några reservpiller eller att de ringer in ett recept till apoteket så att du kan hämta ut nya kartor.

Tycker inte att du ska ta de gamla trionettapillren iallafall, man ska inte använda utgågna läkemedel eftersom kemikalierna kan ha ändrat egenskaper.

• physalis

En barnmorska måste du ju kunna få tag på när som helst! Det finns väl akut- eller jouröppna mottagningar!

• tattar-Emma

Jag har börjat ta p-piller några dagar efter mensen på rekommendation av barnmorska, utom att jag inte var skyddad första veckan var det inget problem tydligen.

men ring och fråga nån!

• Juni-flickan

Tack så jättemycket för era svar. Jag åkte förbi närmsta vårdcentral här för att kolla om det fanns någon jourmottagning eller liknande. Men det gjorde det inte. Men jag blev väl iofs inte förvånad då platsen inte är så välbefolkad. Däremot kan man ju vänta sig att det finns i närmsta stad. Men den var också stängd och en lapp på dörren hänvisade till vårdcentralen i en stad som ligger ca 4 mil härifrån.

Men tack igen för era svar. Jag ska ringa min barnmorska så fort långhelgen är över och höra med henne om hur jag ska göra i det läget.

• Juni-flickan

Just det ja. Jag tog aldrig de där andra reservpillren. Jag vågade inte. Både för att det är så stor skillnad på sorterna men främst för att det känns läskigt då bäst före datum gått ut.

• physalis

nä gud, ta inte dem! Det låter livsfarligt! :)

Svar på tråden Fråga ang. p-piller!