Fråga ang. p-piller!
Hej!
Jag har en knepig fråga om p-piller.
Igår fredag började jag på ny karta med Desolett efter ett vanligt uppehåll på en vecka för mens. Den här gången bytte jag från att ha ätit Trionetta till att nu ta Desolett istället. Det ska tydligen vara stor skillnad på de här två sorterna har jag fått veta då det ena har mer av kvinnligt hormon och det andra mer mannligt hormon.
Nu är det så att igår kväll åkte jag från min veckobostad till min helgbostad (arbetar på annan ort) och glömde mina p-piller!!! Eftersom det är långhelg så kan jag inte ta p-piller förrens på onsdag.
Jag har fått veta förut av barnmorskan att det är en stor omställning för kroppen att börja och sluta med p-piller och att man därför inte bör göra det. Och det är ju precis vad det blir nu om jag inte kan ta p-piller förrens på onsdag igen.
Jag har sett nu att här i min helgbostad så har jag en gammal, halv karta av trionetta där de första röda tabletterna finns kvar.
Just de som jag skulle ätit om jag fortfarande åt trionetta.
Det dumma är att de har legat som reserv här länge och det står på "används före 09.2004" Så de är ju tyvärr för gamla sedan länge.
Jag undrar nu hur jag ska göra:
*) Ska jag ta de gamla trionetta pillren sålänge?
Detta för att det inte blir något avbrott i p-piller-användningen. Men såklart ändå använda annat skydd vid samlag då det säkert inte går att lita på de gamla pillren. Eller är det rentav farligt att använda de gamla pillren?
*) Ska jag vänta tills onsdag?
Om jag väntar till onsdag, vad händer då? *) Ska jag bara fortsätta som vanligt på piller nummer 6?
*) Ska jag börja på ny karta på onsdag?
*) Ska jag ha uppehåll på en hel vecka och börja på ny karta om en vecka?
Hoppas verkligen någon kan hjälpa mig i detta. Skriv alla vad ni tror, tänker och har för egna erfarenheter. Finns här någon barnmorska, eller barnmorskestudent vore det ju toppen.