• Bröllopstokiig

tips för risig hårbotten....?

Någon som har tips på schampoo som är bra om man har en irriterad hårbotten. Jag har fått psoriasisliknande utslag i hårbotten. Det kliar inte men är som skorvliknande, har nästan aldrig produkter i håret så det kan inte vara det....ngn som vill hjälpa mig?

• Svar på tråden tips för risig hårbotten....?
  • Fru Abramsson

Jag har oxå så ibland. Jag tvättar då håret med Dove mjällschampo fast det inte är mjäll..
    Hjälper!
    Eller prova head and shoulders schampo.

• Forsfors

jag har haft problem med kliande och rödhårbotten och jag har sluppit problemen sen jag började använda head and shoulders mild care för känslig hårbotten och sunsilk soothing balsam för kliande hårbotten.

• Ismön

Ah! En fråga jag kanske kan svara på.

Jag lider av mjäll som bildar skorpor
    i hårbotten och ibland sår.
    Det enda som hjälper för mig
    är selukos som finns på Apoteket.

Förutom mjäll så har jag känslig hårbotten
    och har köpt ett schampo på apoteket för
    känslig hårbotten. "Vanliga" mjällschampon
    hjälper mot den känsliga hårbottnen men
    mot min mjäll.

Du kan kolla på apotekets hemsida för
    mer information om mjäll och känslig
    hårbotten.

Den mjäll jag har går i släkten och det enda som funkar för mig är selukos.

Fråga dina föräldrar om de har haft problem med mjäll. Viss mjäll dyker upp
    i tonåren och försvinner vid 30-års åldern.

Om inget hjälper tycker jag du ska
    boka en tid hos en läkare för att kolla
    vad det är och vad som hjälper mot det.

• Ismön

Ah! Glömde tillägga att Selukos gör håret torrt när man håller på med behandlingen så om någon här ska använda det rekomenderar jag att använda hårinpackning senare.

Selukos var starkare förr. Min mor använde det för att få bort löss från min brors huvud för 20 år sedan eller så.

• lolabe

Kerastase Dermo-Calm schampo och balsam eller ACOs scampo för torr hårbotten + återfuktande hårbottengel för torr hårbotten.

• Diora

Har oxå det problemet med kliande hårbottten med skorvliknande sår. Gick till hudläkare och fick diagnosen inflammerat mjälleksem.. Hon skrev ut sevorex schampo(finns på Apoteket)och ett par droppar som jag inte kommer ihåg vad det heter nu men skulle tas morgon och kväll. Det har hjälpt mig mycket men det tråkiga är att så fort jag håller upp med schampot t.ex. så kommer klådan tillbaka. Inte så roligt med tanke på att jag har tunt och flygigt hår och det blir ganska poröst och slitet av det schampot. Prova även ett schampo när jag var i England som var från Neutrogena(?)som var för hårbotten med psoriasis problem. Det var bättre mot håret, blev inte lika trassligt men lukten e ju inge vidare :( Men har vant mig nu vid och ha det här problemen så det är väl bara och göra det bästa av det:)

Svar på tråden tips för risig hårbotten....?