• karl1

Välkomsttal av toastmaster

Jag ska vara toastmaster på ett bröllop där brudparet betalar festen, det finns altså ingen annan "värd" därför blir det jag som får hälsa folk välkomna. Hur gör man detta?

När alla hittat sina platser och står upp, ska man bara be alla sätta sig och vänta på att alla fått dryck i glasen för att sedan hälsa välkomna? Till saken hör att det kommer att vara självservering av vin som står på borden.

Vad bör "talet" innehålla? Räcker det med presentation av mig och praktisk info om toaletter osv eller bör jag hålla ett regelrätt tal till brudparet? Eller något kort om att det var trevligt att så många kunde komma?

Ska jag avsluta med en skål?

• Svar på tråden Välkomsttal av toastmaster
  • yrvädret

Jag tycker det är schysst att vänta tills alla satt sig och sedan hälsa alla välkomna till bröllopsfesten, kanske säga något om att det var en mycket vacker vigsel - sedan kan du ta lite praktisk information eftersom du ändå är igång

• KalasAnnah

Jag o min sambo ska vara värdpar nu på lördag. så vi kommer att funka som toastmaster också. vi ska först utbringa en skål ute, typ brudskål. då ska vi nog bara säga något snabbt. typ grattis o lycka till, och sen när alla sitter ner, har vi tänkt att vi presenterar oss lite enkelt, och sen vad som gäller, att man ska röka ute, var toaletterna finns, och att är det någon som undrar över något så kom till oss. sen så har vi tänkt att hålla ett tal senare under kvällen, bara ett litet kort tal, eftersom föräldrar o tärna bestman etc säkert också ska säga något. så att man inte tråkar ut dem. för även om man är värdpar betyder det inte att man ska underhålla alla,. det tycker jag är gästens skyldighet att ha trevligt- som man brukar säga man har inte roligare än man gör sig.

lycka till

•  Miss Cee

Välkomsttalet med brudskålen hålls antingen i champagne (stående) innan middagen, eller i förrättsvinet när alla satt sig till bords.

Välkomsttalet bör vara ungefär:
    "Å brudparets vägnar vill jag hälsa er allesammans välkomna hit idag. Det är roligt att ni alla ville vara här för att fira X och X på deras stora dag. En skål för brudparet!"

Om du ska prata om toaletter och annat så gör det separat, i ett annat litet tal, efter välkomsttalet.

Svar på tråden Välkomsttal av toastmaster