• Bröllopstokiig

Bordskavaljer-höger eller vänster om damen

Vilken sida sitter bordskavaljeren på?

• Svar på tråden Bordskavaljer-höger eller vänster om damen
  • Bröllopstokiig

Som tjej har du din bordskavaljer på din vänstra sida. Som grabb har du din bordsdam på din högra sida.

*kram*

• Bröllopstokiig

Jag hade jättesvårt att komma ihåg det där tills jag fick höra varför (om det nu är sant). Männen (i alla fall i militären) hade svärd förut och eftersom svärdet ska hänga fritt på hans vänstra sida ("alla" män är så klart högerhänta) så måste damen gå på hans högra sida.

• Bröllopstokiig

Vilket bra kom-ihåg-grej! Jag brukar alltid blanda på vänster och höger, men det där är ju faktiskt så att man kan komma ihåg det, lite logiskt!

• Bröllopstokiig

En annan bra komihågregel: Man sitter som man sitter i bilen om mannen kör. Fast det kanske bara är en bra regel om det är som i vårt förhållande, han kör alltid, jag aldrig.

• Bröllopstokiig

En till minnesregel: Bruden till höger, brödet till vänster - så tar man dessutom rätt smörkniv/brödbit/assiette ;)

• Bröllopstokiig

Jag brukar ha två komihågregler:
    1. Killen ska behändigt kunna föra sin dam til bordet och dra ut stolen (de flesta är högerhänta) eller
    2. Man ska kunna titta in i blusen/skjortan på sin kavaljer, men inte på den på andra sidan, och eftersom det är olika knäppning (damernas är ju "öppen" till vänster) så funkar det.

Svar på tråden Bordskavaljer-höger eller vänster om damen