Bordskavaljer-höger eller vänster om damen
Vilken sida sitter bordskavaljeren på?
Vilken sida sitter bordskavaljeren på?
Som tjej har du din bordskavaljer på din vänstra sida. Som grabb har du din bordsdam på din högra sida.
*kram*
Tack!
Jag hade jättesvårt att komma ihåg det där tills jag fick höra varför (om det nu är sant). Männen (i alla fall i militären) hade svärd förut och eftersom svärdet ska hänga fritt på hans vänstra sida ("alla" män är så klart högerhänta) så måste damen gå på hans högra sida.
Vilket bra kom-ihåg-grej! Jag brukar alltid blanda på vänster och höger, men det där är ju faktiskt så att man kan komma ihåg det, lite logiskt!
En annan bra komihågregel: Man sitter som man sitter i bilen om mannen kör. Fast det kanske bara är en bra regel om det är som i vårt förhållande, han kör alltid, jag aldrig.
En till minnesregel: Bruden till höger, brödet till vänster - så tar man dessutom rätt smörkniv/brödbit/assiette ;)
Jag brukar ha två komihågregler:
1. Killen ska behändigt kunna föra sin dam til bordet och dra ut stolen (de flesta är högerhänta) eller
2. Man ska kunna titta in i blusen/skjortan på sin kavaljer, men inte på den på andra sidan, och eftersom det är olika knäppning (damernas är ju "öppen" till vänster) så funkar det.