• jennie-06

Hvar, Kroatien

Vi ska resa till ön Hvar i Kroatien. Någon som varit där? Undrar vilka hotell som är bra? Vilka utflykter/sevärdheter rekommenderar ni? Andra tips? Vi kommer också att vara i staden Split på fastlandet i några dagar.

• Svar på tråden Hvar, Kroatien
  • Lina-Flina

Hejsan!

Vi var i Hvar i somras. Åkte runt mellan öarna i två veckor. Vi flög till (och från) Split. Vi hade int bokat något boende hemifrån. Åkte precis innan högsäsongen började (midsommar och 2v framåt). Åkte direkt till Brac där vi först sov två nätter i Splitska och sedan några nätter i Bol. Sen åkte vi till Hvar och Hvar stad. I Hvar stannade vi tre nätter. Hyrde privat av en av alla damer som möter upp bussen och som vill hyra ut rum/lägenheter. Det som var lite trist med Hvar (tyckte vi...) var att det var så himla mycket svenskar överallt!

Gjorde inga resor på ön (mer än bussen från båten till Hvar) men vi tog båtturer ut till "badöarna" utanför Hvar stad. Hittade just inget bad i Hvar stad, men att ta båten ut till småöarna utanför var inga problem. Det var bara att gå ner till hamnen på morgonen/fm och ta någon av de små båtarna. Bekanta till oss som var på Hvar hyrde vespa och åkte runt lite på ön. Obs! Badskor är ett måste. Sjöborrar är det gott om!

Efter några nätter på Hvar tog vi båten ut till Vis där vi bodde resten av resan - mer genuint och mer privat (=inte så mycket svenskar alls). Här hyrde vi vespa ett par dagar och åkte runt till vingårdar, grottor och olika bad. Hummerrestauranden rekommenderas!

Oj, nu blev det visst inte bara om Hvar... men men. Hoppas du fick några svar.

• Miss Tess

Gjorde en liknande resa i Kroatien förra sommaren. Flög till och från Split. Var faktiskt där i 2 nätter innan vi åkte vidare till hvar. Vi hade förbokat boende på Hvar, strax utanför staden, och det kan jag verkligen rekommendera. Vår värd var underbar mend ett underbart hus med världens utsikt. Det tog ca 10 min att gåin till stan och vår värd tipsade om badvikar (folktomma) som vi aldrig hittat annars. Här är hans hemsida: www.island-hvar.net/petricic/.
    Efter det åkte vi till Vis. Som föregående talare skrev så var det mindre turister och mer genuint där. Vi tyckte mixen var bra mellan Hvar och Vis. Vi hade inte bokat boende på Vis och det visade sig inte finnas så mkt. Ringde dock turiskbyrån där innan vi tog färjan över och efter lite letande så fick vi en fin lägenhet där oxå.

• jennie-06

Tack för tipsen! Vi har också bokat ett privat boende på Hvar nu. Dock ska vi kanske fundera på något alternativ, om det är så där "invaderat" av svenskar. Det var just det vi trodde att det inte var.... Haha, aldrig får man vara unik! :)

• Drömma

Hej! Vill gärna spinna vidare på Split, Hvar och Vis. Hur långt är det till Hvar och Vis från Split? Ni som varit på både Vis och Hvar, vilken är att rekommendera? Finns det mkt att göra på öarna förutom sol och bad? Ngn som vet bra hemsidor för boende på dessa Split(för Hvar finns ju ovan nämnda braiga sida).

• kentfantast

Vi var på Hvar förra sommaren och bodde i Jelsa. Hyrde bil och åkte runt, åkte in till Split... Jag tycker att det var hur bra som helst! Städerna åp Hvar är ju väldigt gamla så det är mycket vackert att titta på. Båten från Jelsa till Split kan väl ha tagit... 1-1,5 h? Minns bara att vi åkte tiiidigt...

• jennie-06

Ni som varit på Hvar och i Split... Jag har sett på några ställen att det ska vara bilfritt. Gäller det hela städerna eller bara vissa stadsdelar eller vad?

• Future Mrs C

Vill bara tillägga att ni INTE ska flyga med ScandJet... som numera går under namner ScamJet här hemma.

• kentfantast

jennie-06:

Som sagt, vi hyrde bil och körde Hvar runt, så jag hoppas verkligen att det inte var bilfritt!

• jennie-06

kentfantast >> ok, sorry, lite snurrig i sommarvärmen... Ni körde alltså bil även inne i städerna? Vi ska bo i Hvar stad.
    Hm, undrar var jag fått det här med bilfritt ifrån...?

Är det förresten någon som åkt från Hvar till Dubrovnik? Hur lång tid tar det att åka dit, kan man göra det som en dagsutflykt?

• kentfantast

Hm... åkte vi i städerna? Minnet är kort. Städerna på Hvar är ju inte särskilt stora (mest byar)...

Det här med Dubrovnik... jag vet att vårt resebolag fixade dagsutflykter dit, men det skulle typ innebära lång (6 h?) resa dit, sen vara där i 2 h och sen lång resa hem... Jag vet inte om det skulle vara värt det, måste jag säga. Men kolla upp det, om mina uppgifter stämmer. Kan ju ha fel, men jag vet att vi valde bort det.

Svar på tråden Hvar, Kroatien