• JOJ123

Hur mycket alkohol till 60 personer? hjälp mig!!

hej...

Ska nu snart iväg och inhandla alkohol...

ska köpa champagne, vin (rött & vitt)
    Öl, whiskey, baileys...

men hur mycket av allt ska jag köpa om man räknar på 60 pers...???

• Svar på tråden Hur mycket alkohol till 60 personer? hjälp mig!!
  • putte80

Oj vad svårt. Svårt å veta vad alla dricker. Vi har gjort som så att vi har frågat vad dom vill dricka när dom ringt å svara. Förvånad att det är så många som dricker rött.

• brallis

jättesvårt...men om ni handlar på systemet får man i alla fall lämna tillbaka allt som är oöppnat, så räkna hellre högt är jättetråkigt om inte drickan räcker.

vilken dricka har ni tänkt servera till vilken rätt. buffe, tre-rätters, bar???

• bröllops häxan

ett glas skumpa pewr person = 6 glas per flaska = 10 flaskor.

Ett glas vitt vin per person = 5 glas per flaska = 12 flaskor

Två glar rött vin per person = 4 glas per flaska = 15 flaskor

en avecc á 4 cl per person = 3,2 liter (bailis)

3 backar öl = 60 st(Så att det räcker om nån vill ha en öl istället för ett vin glas)

Minst en läsk (33cl) per person.= 3 backar

Det är en uträkning som gäller till middagen, sen är det ju frågan hur ni vill göra efteråt. ska det vara Drinkar och sånt. Hur mycket vill ni att folk ska dricka?

• bröllops häxan

ahhhh...en miss..... två glas rött per person = 30 flaskor

sorry ;)

• maria&linus

Hej, vi har 60 gäster, ska servera välkomms dryck (bål), vin & öl till maten + likör till kaffet.

Har handla detta:

-4st 3liters röttvin, bag in box (ska hälla upp i vin karaffer)
    -2st 3liters vittvin, bag in box
    -96st(4 kartor) 50cl ölburkar
    -3st 0,7liters likör
    -2st 0,7 liter vodka (till bål)

Visst är det svårt att beräkna...

• brallis

jag skulle nog räkna med lite extra rött till maten. Om middagen blir lång kanske någon vill ha lite mer....

• brallis

oj kom visst ett inlägg före mig. Jag menar lite mer än två glas rött till maten.

• bröllops häxan

brallis : håller med. :)

JOJ123 : Räkna på 40 flaskor rött ;)

• Tjejen i Läjet

Vi hade mycket mer än så till vårt bröllop.

60 flaskor rött och 6 vitt till maten. (Hade buffé och fritt med dryck till maten)

6 flak burk-öl (á 30 st)
    3 flaskor conjaq, 3 wiskey, 3 Baylies
    15 fl champanj
    8 fl gin
    8 fl vodka
    1 fl vaniljvodka
    6 bib vin i baren
    Kanske jag glömt något....
    Allt gick inte åt, men nästan

• bröllops häxan

maria&linus : Låter lite *L*

Köp en till vitt vin bag in box. 3 "bagar" = ca 60 glas.

och fyra rödvin till *L*(då har ni 8st)

6 "baggar" = ca 120 glas = två glas per skalle. Då har ni två "baggar över om någon vill ha mer. *L*

• Tjejen i Läjet

Ska kanske säga att vi hade 67 gäster.

• bröllops häxan

Som sagt. Mina uträkningar är vad som går åt till maten/midagen. Med råge. Festen åtgång får ni räkna ut själv :D

• KalasAnnah

Tycker också det är jätte svårt att beräkna hur mycket som går åt, man vill ju inte att folk ska behöva dricka kranvatten efter halva kvällen
    vi har köpt
    30 flaskor rött o 30 vita
    fem flak öl 30 burkar på varje
    2 flaskor bailys ( ska köpa en flaska till 3 tot)
    2 flaskor whiskey
    3 flaskor gin
    3 flaskor bacardi razz
    3 flaskor bacardi lemon
    och 4 flaskor vodka

sen så ska vi ha ramlösa på borden.

vi är 47 gäster.

vet inte om det är mycket eller lite. men vi får hoppas att det räcker vill ju inte att det ska bli värsta fylleslaget, men inte heller att gästerna sitter med tomma glas.

• KalasAnnah

glömde 12 flaskor bubbel också

• brallis

kalasAnna-

Jag tror att det brukar gå åt mer rött än vitt...

• bröllops häxan

C.T´s lilla uträkning för 60 personers middag. (ej festen, bara midagen) Det som är "vanligast" att ingå på en tre rätters middag.

Ett glas skumpa per person = 6 glas per flaska = 10 flaskor. (köp 12 st om man är ovan att hälla upp precis 12 cl per glas)*L*

Ett glas vitt vin per person = 5 glas per flaska = 12 flaskor = 2,5 baginbox

Två glas rött vin per person = 4 glas per flaska = 30 flaskor = 7,5 bag in box (köp lite mer så det finns yterligare påfyllning om nå´n vill ha.)tex 10 flaskor till.

en avecc á 4 cl per person = 3,2 liter(bailis) Kan fördelas på två olika sorter tex hälften en cognac eller en likör. Förslagsvis Cointreau som de flesta gillar.

3 backar öl = 60 st(Så att det räcker om nån vill ha en öl istället för ett vin glas)

Minst en läsk/mineralvatten (33cl) per person.= 3 backar
    Men köp minst 5 st.

Vill också säga det att det inte behövs pusslas så att alla gäster får precis den dryck dom vill ha. Det som bjuds bjuds. Men att kompletera med nå´n back öl och sider är snällt och omtänksamt. Kanske en god tjekisk variant i val av öl (33cl) och en neutralare cider(också 33 cl)kanske päron framför "tropiskbananannanaskivi" smak :D.

Varför 33 cl flaskor och inte 50cl?. Jo, de som dricker vin ska inte känna at de får "mindre" än det som väljer öj/cider. :)

Det som inte driks upp under maten kan man ju bjuda på senare på kvällen under festen. Och tänk på att allt som blir över och är inköpt på systembolaget i sverige kan lämnas tillbaka i obrytna flaskor och med sparat kvitto.

Lycka till alla.

:)

• Jonsson-wannebe

Vi har varit i Tyskland om införskaffat allt vi behöver, gjorde ett excelark med lite ändringsbara parametrar i form av storlekt på glaset, samt storlek och vikt på flaskan...kan maila det till dig om du vill...(vikt var ju bara intressant iom lastvikten på bilen)

Köpte mkt mer än vad vi trodde, så det inte tar slut...

Svar på tråden Hur mycket alkohol till 60 personer? hjälp mig!!