• Hanna Aug5

Namnbyte - Passbyte???

Hur är det egentligen?

Måste man byta pass/körkort/bankkort med en gång efter man bytt efternamn eller har man någon slags övergångstid på det?

Om det är någon som vet är vi väldigt tacksamma för svar!

// Hanna Aug5

• Svar på tråden Namnbyte - Passbyte???
  • Fru Cinderella

Du kan ex. inte åka på ett pass med annat namn. Så du måste byta direkt.

• Malatezta

Du behöver inte byta pass direkt.
    Säg att ni ska åka på bröllopsresa dagarna efter bröllopet, då får du åka på ditt gamla pass. Det man måste tänka på är att resan måste vara bokad i samma namn som passet du tänker använda.

• Therese33

Cinderella har fel, Malatezta har rätt, jag har pratat med både polis, Skattemyndigheten och resebyrån och dom säger samma sak, huvudsaken är att det står samma namn på passet som det gör på biljetten.

• The Runaway Bride

Nu blir jag jätteförvirrad för när jag pratade med Skattemyndigheten sa de att jag måste vänta tills jag kommer hem med att byta namn, eftersom namnbytet så att säga kan gå igenom medan jag är bortrest och då står det ju fel i mitt pass. Iofs verkade killen på Skattemyndigheten inte ha så himla bra koll, men det känns som en ganska vanlig fråga. Jag vill ju byta namnet direkt!

• Rilo

Rätt eller fel - vet ej. Men jag ringde på Polisens växel och damen där sa att jag MÅSTE byta pass om jag har bytt namn. OM det skulle bli en stickkontroll i tullen och de kollar upp mig och jag heter något annat än det som står på passet kan det vara kört.

Vår präst kommer inte att lämna in vår namnändring förrän vi är tillbaka från bröllopsresan. Jag reser alltså på mitt gamla pass. Enklast och inga frågetecken!

• Hanna Aug5

Tack för alla svar.
    Visst är det konstigt att en sådan stor fråga som de flesta skulle behöva få svar på inte finns nedskrivet i samband med blanketter och annat på skatteverkets hemsida?
    Suck...
    Tack iaf för alla svar.
    Visst kan man gå till polisen med den godkända blandetten så de gör ett pass till en i förväg så kan man bara hämta ut det efter bröllopet? Har hört något sådant.

• Wanki

Jag trodde ocksa att det räckte med samma namn pa passet och biljetten även om man nyss fick ett annat efternamn! Men vid en eventuell kontroll, borde inte vigselbeviset vara tillräckligt? Da ser de anledningen till att namnet man faktiskt har och namnet i passet är olika.

• The Runaway Bride

Ringde passmyndigheten igår och de sa iaf att det räcker med att namn på biljett och pass överensstämmer. Men det är nog bra idé att ha kopia på vigselbeviset också som Wanki säger. Suck, det borde väl finnas ETT tydligt svar på detta?

• fruRT

Hej!
    Visst är det så att man måste byta pass när man har bytt namn. Men...

TS, skall ni åka på bröllopsresa? Hur långt efter vigseln i så fall?

Om du inte skall använda passet direkt efter bröllopet så är det inte bråttom med att byta det.

Om du skall åka iväg snart efter vigseln (typ inom två veckor) så hinner inte skatteverket registrera ditt nya namn, och då måste du åka med ditt gamla namn och ditt gamla pass. För hur det än är med vad man måste och så, så tar det tid att få ordning på sånt här.

Och som flera andra påpekat - det viktiga är att det står samma namn i passet och på biljetten.

Sedan undrar du ju om körtkort och bankkort också. Från Vägverket kommer du att få ett brev - så det går av sig själv. De banker som har direktkontakt med skatteverkets register kommer också märka att du bytt namn - men jag tror att du själv måste beställa ett nytt kort.

Lycka till!
    /FruRT

• Hanna Aug5

Tack FruRT,
    mycket klart och tydligt!

Tack för all hjälp. Lite mindre vilsen i denna djungel!

//Hanna Aug5

Svar på tråden Namnbyte - Passbyte???