• zooran

ont i magen

Har just börjat planera bröllopet lite små smått. Gifter oss i januari.
    Har aldrig drömt om ett pampigt bröllop. Älskar det enkla, mysiga och spontana. Men vill ha mycket folk (150 gäster?) och bör bjuda på ngn mat så att de kära inte förgås under festens många timmar.
    Och utan att ha gjort en närmare budget så inser jag att pengarna kommer rulla iväg! Jag får ont i magen, hatar att slösa. Känns så onödigt. Jämför mig lätt med mina vänner i Afrika och mellanöstern (har bott där) och det känns så onödigt för bara en dag.
    Visst vill vi ha en minnesvärd dag och med en fest som sätter rulle på folket! Och det verkar inte gå under 40.000!! Lokalhyra, kläder, mat etc....
    Aiiiiio!!!

Vill ha fest. Vill inte läga pengar. Detta går inte ihop!!
    Dessutom hör det till saken att vi inte ännu inte har några pengar! ;)

• Svar på tråden ont i magen
  • -August-

Ta kuvertavgift och servera enklare buffe. 150*200 kr= 30 000 kr! Mycket går att göra själv, som tårtan (frys in nagon dag eller vecka innan)och i alla fall förrätten. Hyr in bekanta att underhålla med musik til fördrinken. Låt vänner fota och sjunga i kyrkan etc. Köp kläder pa e-bay!. Det gjorde jag och är sååååå nöjd! Du kommer fixa det! Ni behöver ju inte ens bjuda på middag utan t ex smörgåstårta och en bar till självkostnadspris.

• Lucia05

Vill man ha 150 gäster så får man ju räkna med att det inte blir gartis. Men visst finns det sätt man kan spara in pengar på som "Brud i augusti!" skrev.

• tattar-Emma

Men visst bjuder de till fest i Afrika och Mellanöstern också? Jag tycker inte det är slöseri att lägga pengar på mat som sen äts upp, det är sånt som pengar ska användas till, om du förstår hur jag menar. Det är ju knappast som att du köper svindyr lyxmat till dem, utan god mat till rimligt pris, precis som om du skulle bjuda på middag hemma, utom att du den här gången bjuder alla samtidigt. De kommer ju antagligen bjuda hem dig på middag nån gång också, eller fikan, eller för den delen bröllopsmiddagar och liknande. Förr eller senare kommer det jämna ut sig. Pengar investerade i mat är bra, slösigt är att köpa onödiga grejor som aldrig används.

Om pengarna inte finns så hjälper det förstås inte att tänka så, men på ett år går det ju att spara ihop lite =).

• lolabe

Om det känns onödigt tycker jag inte att du ska göra det. Vi komer att spendera jättemycket pengar på vår fest men jag tycker att det är värt varenda öre! Vi lägger generellt ganska mycket pengar på "upplevelser", som att gå ut och äta etc hellre än köper massa grejer. Det är ju värsta grejen att gifta sig, klart man ska fira!

• Bride Aug-08

40 000 för 150 gäster. wow säger jag bara. Själv kom jag lätt upp i den summan trotts enkelt sommarbröllop med egen buffe, ingen dyr sommarklänning och bara 30 gäster.
    lyckas man hålla det till 40 000 för 150 då har man bra sinne för att budgetera.
    Så jag tror ni redan skurit i er budget rätt mycket?
    Antingen måste ni tänka om och ha mindre antal gäster eller så kanske skjuta upp bröllopet lite så ni hinner spara pengar.
    Själva kör vi inte förens 2008, har inte pengar öronmärkta till bröllopet än, så vi kommer lägga udan fram tills dess.

• GithKat

Oj.. det är svårt att få det gå ihop ja.. men 40 000 för ett bröllop med 150 gäster är inte dyrt.
    Om du nu vill hålla nere på kostnaderna så kan det vara en idé att äta middag med de närmaste innan vigseln och sedan ha ett kvällsbröllop med tillhörande fest. På kvällen bjuder man på tårta och kaffe samt vickning med korv och bröd frammåt småtimmarna. Se till att hyra en billigare lokal ex folketshus el dyl så blir det inte så dyrt.

lycka till

Svar på tråden ont i magen