• 2007 Bröllop

Erfarenhet från ett "annorlunda" bröllop?

Har ni några tips på ett lite "annorlunda" bröllop?

Funderar lite över hur jag vill att vårt bröllop ska bli. Det är så mycket förväntningar på ett traditionellt bröllop med kyrkvigsel och stor bröllopsfest efteråt. Jag kan känna att jag gärna skulle göra något lite annorlunda som inte är "jämförbart" med alla våra vänners bröllop. Gärna ser man ju dessutom att det inte ska kosta så mycket att gifta sig, men att det ändå ska vara en rolig och fantastisk dag.

Har ni några tips?

• Svar på tråden Erfarenhet från ett "annorlunda" bröllop?
  • Rosenhaga

Vi kände efter vad som var viktigt för oss och lade alla "måsten" åt sidan. Då blev det faktiskt hyfsat enkelt.

Viktigt för oss var musiken, maten, vinet - förutom det självklara med vilka vi ville dela dagen. Borglig vigsel i en lokal vi har valt. Dessutom ville vi att vår hund skulle kunna vara med.

Där satte vi stopp. Inga tärnor, marskalkar, blomsterbågar och fantastiska kreationer till pynt. Inga gåvor till gästerna och andra moderna "måsten". Vit brudklänning med myrtenkrona och slöja lyser med sin frånvaro, likaså sminköser och frisyrmakare. Det var riktigt roligt att märka hur mycket det gick att välja bort utan problem.

Ni bestämmer! Mitt råd är att ni går igenom vad som är viktigt för er så ger sig resten.

• anne på grönkulla

Vi reste bort men erbjöd familjen att resa med. För mig var platsen och en borgerlig vigsel viktigt, för min man var det viktigt att inte rymma. Sen fick vi diskutera oss fram till resten, som också blev rätt enkelt - vigsel på takterrass, dräkt (typ) i gräddvitt för mig, smoking för honom, blommor och frisör som en god vän på platsen ordnat med, syrran hjälpte mig med sminket. Middag på restaurang för knappt 20 pers efteråt. Bordsplacering och tal, men inget annat speciellt ordnat.

• snuttungen

Vi ska ha vigselceremonin på en udde vid sjön utanför kapellet. Har hyrt in en tjej som ska spela bröllopsmarsch på fiol eller nyckelharpa. Sedan ska vi ha bröllopsfesten i en lada med loge och hemmagjord jättemysig pub. Vi vill inte ha middag med tal i flera timmar, så vi ska ha grillfest. Vi håller oss till traditionell klädsel med brudklänning och frack. Vi har ca 50 gäster och kostnaden blir ca 20,000:- med allt. Lycka till.

• Clobberella

Vi kommer att ha ett ganska så personligt bröllop:
    litet kapell som vi båda känner att vi har anknytning till
    fest i en slottsruin
    grillat lamm som huvudrätt
    Ingen vit klänning
    Hemsydda kläder till både brud och brudgum
    Enkel med annorlunda bukett som jag gör själv
    musiken under vigseln kommer inte att vara traditionell, förutom att det kommer att sjungas psalmer förståss. Men om jag får bestämma (vilket jag förmodligen får eftersom jag är den som kan psalmer i förhållandet) så blir det ingen av vigselpsalmerna utan ett par sommarpsalmer i stället. Det är ju ändå ingen som kan vigselpsalmerna, så det känns bättre att ta något som folk kan sjunga med i.
    Vi ska inte ha dans. Det är väl inget som säger att man måste heller, men det verkar vara vanligt.
    Tärna och marskalk vet vi inte om vi ska ha, men däremot funderar vi på tre toastmasters!

Kort sagt försöker vi göra varje detalj av bröllopet personlig, men utan att det blir allt för dyrt. Vi vill ju bara ha en trevlig fest som känns som att den är anpassad efter våra personligheter.

• loppi

Vi vill oxå ha ett udda bröllop , funderar på en sen vigsel ute (helst vid en ruin...men jag vet inte vart jag ska hitta en sån =) Och sedan kvällsmats buffè , lite musik, inge tal. Somliga av gästerna är lååångväga så man kan ju inte bara skicka hem dom efter kvällsmat, så dom får sova över på ett hotell och äte frukost med oss på morgonen innan hemfärd...

• Ettolrach

Jag tycker bara jag har haft övervägande goda erfarenheter som gäst på "annorlunda" bröllop.

Min mellanbror gifte sig i Stadhuset, inget särskilt avvikande med det, men i stället för middag efteråt gick hela sällskapet på kondis och drack mjölkchoklad med vispgrädde och kanelbullar. Det var mitt i vintern så mjölkchokladen var jättegod. De hade ont om pengar men ville göra något tillsammans med familjerna för att fira sitt äktenskap. Jättetrevligt och enkelt och gemytligt.

Ett annat var bekanta som gifte sig under studietiden. De valde vigsel i friluftskyrka och istället för vit burdklänning lät bruden sy upp en ankellång turkosblå klänning som hon sedan kunde ha till olika fester på universitetet. De hade festen i klubbhuset i en kanotklubb där de varit aktiva i ungdomen. Maten var enkla pastasallader med bröd och sådana tillbehör, ingen alkohol eftersom brudgummen p g a många alkoholister i släkten valt att blir nykterist. Kul med utomhusvigsel fast i kyrka s a s och en fest av enkelt slag men med mycket värme och glädje.

• Clobberella

loppi: om du går in på din kommuns hemsida eller turistbyråns så kan du säkert gå in på "sevärdheter" eller liknande och se om det finns någon ruin i närheten av dig!

• loppi

Tyvärr så är min kommun inte allt för stor...så jag vet vad som finns här =(

• Grodprinsens fru

Att välja annorlunda eler traditionellt bröllop spelar nog ingen roll bara det är brudparet själva som bestämmer och beslutar om vad som känns rätt. Samtidigt som gästerna respekterar brudparets val och antingen tackar ja eller nej till det.
    Att hyra in sig på ett vandrarhem för hela bröllopet behöver inte alls bli dyrt. Där kan man ju även ordna med all mat. Ett utomhusbröllop med picnic kan också kännas väldigt personligt. Själva hade vi en blandning av allt möjligt. Kyrkbröllop (som ingen nånsin trott att vi skulle ha),en MYCKET personlig festlokal. Istället för presenter önskade vi oss att gästerna deltog med mat till en buffe´(som vi redan planerat). Desutom har vi många vänner som spelar och sjunger. Resultatet blev att INGEN tackade nej. Gästerna stod för maten, vi för tårtor (som vi bakat själva).Mycket sång och dans, dikter m.m (precis som vi ville ha det). För oss var det en GOD planering men inte för mycket jobb som var viktigt! Nu snart 2 år efter tycker vi fortfarande att det är en av de trevligaste fester vi någonsin varit på!
    Lycka till med erat!

Svar på tråden Erfarenhet från ett "annorlunda" bröllop?