• Lena76

Finns det någon mer med panikångest här???

Jag är en tjej på 30 år som om två veckor ska gifta mig. Det känns helt hopplöst med tanke på min panikångest och agorafobi, men jag ska bara klara det!! Finns det någon mer här som har det jobbigt psykiskt som också ska ta det stora steget???

• Svar på tråden Finns det någon mer med panikångest här???
  • Princessa

jag har inte själv panikångest, men min lillasyster har plågats (plågas) av skiten! Jättejobbigt!

• brud0610

Jag lider av panikångest och ska gifta mig i oktober..

• Meddelande borttaget
  • jocelyn

Man skulle kunna sammanfatta det som ett litet helvete, men här kommer en mer specifik förklaring;

www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

Det är ganska "populärt" att häva ur sig saker som "jag fick panikångest.." eller "jag fick värsta paniken och..." men det man menar då är ofta något annat, t.ex. känslor av skam, rädsla eller stress.

Det GÅR att bli av med panikångest men ytterst få får någonsin den behandling som fungerar bäst; medicin och terapi kombinerat. Till majoriteten av drabbade erbjuds enbart medicin trots att det finns starka vetenskapliga bevis för att Kognitiv Beteendeterapi -KBT- är effektivt för upp till 85% av patienterna.

Jag har tyvärr egen erfarenhet av både panikångest och agorafobi.

En stor kram till alla er här som kämpar med psykiska problem! Ge aldrig upp, det kommer bättre tider.

/jocelyn

• pickolina

Hmmm, när jag läste en bok om KBT så stod det att man får de bästa resultaten om patienterna INTE äter medicin. Bara en parentes alltså..

Många kan dessutom få panikattacker och/eller ångestattacker utan att för den delen lida av panikångest, dvs det som innefattar diagnosen panikångest, så att säga att det för andra människor handlar om andra saker är inte helt korrekt heller... Men visst används uttrycken väldigt lättvindigt och ofta felaktigt, det håller jag absolut med om.

Hur som helst så hoppas jag att det kommer gå bra under vigseln osv.. Lycka till!

• Stella Tuvstarr

Jag lider av både panikångest och agorafobi, och varje dag är en kamp.
    Jag ska iofs inte gifta mig men jag förstår hur du känner dig. Som ett litet tips kan jag berätta att jag alltid bär med mig ångestdämpande medicin (har bara behövt ta den 2 ggr) och bara vetskapen att man har den med sig lugnar mig mycket.

Annars är det också bra att berätta för familj och vänner så att de inte blir osäkra och inte vet vad de ska göra om en panikattack skulle komma, min pojkvän märker oftast att jag börjar få en attack innan jag själv gör det och graden av panik har sänks mycket pga hur han hjälpt mig att andas lugnt och slappna av.

Även om jag aldrig skulle önska panikångest på min värsta fiende, så känns det skönt att veta att man inte är den första som lider av det och att läkare och forskare vet vad det "är" så att säga...

• pickolina

Jag vill rekommendera en bra bok! Nu minns jag inte vad den heter.. "oro, ångest och fobier" något. Kan kolla när jag kommer hem... Superbra bok för den som lider av någon form av ångest eller lever nära någon som gör det.

Att ha medicin med sig som föregående talare skrev är ett jätte bra tips!

• helenekl

Stella Tuvstarr; jag har samma problematik som du har o håller med helt o hållet; att ha vetskapen om att medicinen ligger i väskan, gör att man inte behöver ta dom lika ofta. Om jag nån gång skulle glömma att ha med dom o jag kommer på det------ja jisses då blir jag helnojjig!

• Lena76

brud0610: Ska du ha ett stort bröllop?? Vi ska vara den närmaste släkten vilket betyder 30 pers, det ser jag som mycket.... Jag har ingen aning hur det ska gå, jag hoppas bara att jag lyckas hålla ihop mig den tiden det tar, vi ska gifta oss borgligt utomhus. Jag vill bara att lyckan ska le mot mig den dagen!

Tack alla för era svar!

• brud0610

Lena76

Vi blir mellan 55-60 gäster men alla känner jag väl så jag hoppas allt går bra.. Har fått lite lugnande som jag ska spara så jag kan ta en till bröllopet.

• Lena76

Ok, jag håller alla tummar för dig!
    Det är bara såna som jag känner väl också som kommer, men jag känner att jag ändå måste hålla masken. Alla vet om det, men ändå... Lugnande har jag också, men det hjälper inte så mycket. Har haft PÅ i 14 år nu...

• I&R

Jag har panikångest och agorafobi. Har fått ganska bra kontroll på den med mediciner plus att jag fick KBT när den började så en del av det jag lärde mig där har jag kvar.
    Ska gifta mig nästa år i maj. Hoppas på att jag ska bli ännu bättre tills dess. Vi ska ha en borglig vigsel utomhus, är lite nervös för att jag ska få en panikattack under vigseln. Skulle inte vara så roligt.

Det var lite om min pankångest.

• Lena76

I&R: I går gifte jag mig och min dag blev underbar!!! Inte en känning av den jobbiga panikångesten utan det gick bra trots allt! Vi gifte oss borgligt utomhus, man hann inte fatta ens vad man gjorde förräns det var över. Lycka till

~>Lena~

• pickolina

Jo, boken heter "Fri från oro, ångest och fobier".

Rekommenderar den varmt!

Svar på tråden Finns det någon mer med panikångest här???