egen chokladglass
Har någon ett gott recept på hemmagjord glass i rund form? Gärna med smak av t ex choklad.
Har någon ett gott recept på hemmagjord glass i rund form? Gärna med smak av t ex choklad.
jag har ett recept på mintchokladglass som är vansinnigt god!!! vi ska ha den på vårt bröllop. låter det intressant?
absolut! fast mint är inte favoritsmaken, men man kanske kan ta bort det?
nja... receptet bygger på att man har after eight i. men man kan minska på antalet bitar...
tinen
Du får jättegärna mail receptet till mig om du känner för att dela med dig.
majeda@passagen.se
yes jag gör det nu
du har mejl!
Tack!
det låter så gott. Ska prova snarast
Ooooh! Choklad glass har jag ett jättebra recept på!!!
Chokladglass 6-8 pers.
200g Mörk choklad
4 ägg
1 dl socker
2 tsk Vaniljsocker
4 dl grädde
2 dl Creme fraiche
Gör så här:
Smält chokladen och låt svalna lite.
vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. häll ner den smälta chokladen i en tunn stråle under omröring.
Vispa grädden och vänd ner créme fraiche. Blanda samman smetarna med varandra och häll i en stor form eller flera små. servera med (passerad) frukt.
/T23
tinen
Kan du inte lägga in receptet här så att fler av oss kan njuta?
6 portioner
4 äggulor
1/2 dl florsocker
ca 20 bitar after eight
4 dl grädde
3 dl maränger
chokladsås
blanda äggulor och florsocker i en rostfri skål. placera över en kastrull med sjudande vatten. vispa med elvisp tills det är tjockt o pösigt. lägg i after eight o låt smälta. ta av skålen från värmen o låt svalna. vispa grädden o vänd ner chokladsmeten. häll hälften av smeten i en form. krossa maränger o lägg ovanpå o häll på chokladsås o häll sedan på resten av smeten. frys i minst 4 timmar. ta fram den ungefär 10-20 minuter innan den ska serveras.
lycka till! mvh kristine
jodå... den är riktigt god! vi brukar ta 15 bitar after eight annars blir det väääldigt mycket mintsmak. men smaken är ju som baken...
tinen
Tack för att du skrev in receptet. Låter jättegott! Ska jag testa så småningom när jag har slutat banta.