• Tops

egen chokladglass

Har någon ett gott recept på hemmagjord glass i rund form? Gärna med smak av t ex choklad.

• Svar på tråden egen chokladglass
  • tinen

jag har ett recept på mintchokladglass som är vansinnigt god!!! vi ska ha den på vårt bröllop. låter det intressant?

• Tops

absolut! fast mint är inte favoritsmaken, men man kanske kan ta bort det?

• tinen

nja... receptet bygger på att man har after eight i. men man kan minska på antalet bitar...

• T23

Ooooh! Choklad glass har jag ett jättebra recept på!!!

Chokladglass 6-8 pers.

200g Mörk choklad
    4 ägg
    1 dl socker
    2 tsk Vaniljsocker
    4 dl grädde
    2 dl Creme fraiche

Gör så här:
    Smält chokladen och låt svalna lite.

vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt. häll ner den smälta chokladen i en tunn stråle under omröring.

Vispa grädden och vänd ner créme fraiche. Blanda samman smetarna med varandra och häll i en stor form eller flera små. servera med (passerad) frukt.

/T23

• ninonica

tinen

Kan du inte lägga in receptet här så att fler av oss kan njuta?

• tinen

6 portioner

4 äggulor
    1/2 dl florsocker
    ca 20 bitar after eight
    4 dl grädde
    3 dl maränger
    chokladsås

blanda äggulor och florsocker i en rostfri skål. placera över en kastrull med sjudande vatten. vispa med elvisp tills det är tjockt o pösigt. lägg i after eight o låt smälta. ta av skålen från värmen o låt svalna. vispa grädden o vänd ner chokladsmeten. häll hälften av smeten i en form. krossa maränger o lägg ovanpå o häll på chokladsås o häll sedan på resten av smeten. frys i minst 4 timmar. ta fram den ungefär 10-20 minuter innan den ska serveras.

lycka till! mvh kristine

• tinen

jodå... den är riktigt god! vi brukar ta 15 bitar after eight annars blir det väääldigt mycket mintsmak. men smaken är ju som baken...

• ninonica

tinen

Tack för att du skrev in receptet. Låter jättegott! Ska jag testa så småningom när jag har slutat banta.

Svar på tråden egen chokladglass