Jag har varit toastmaster ganska mycket. Jag brukar först på själva festen bestämma i vilken ordning talen ska komma, förutom brudens fars öppningstal, och brudgummens fars tacktal i början på desserten.
Innan festen börjar, under minglet, så hör jag runt med de olika talarna vad det är förslags tal, hur långt eller kort det är osv. Vissa tal passar bra i mitten andra i början, vissa bör definitivt ligga i slutet. Det går inte att i förväg lägga talen i en viss ordning, för talen måste passa med festens stämning. Är festen seg måste man kasta in ett skojigt tal mycket tidigare än vad man tänkt sig. Och har festen alldeles för högt tempo måste man kunna bromsa den, så att gästerna orkar till slutet. Då kan man bromsa med ett lite tyngre och seriöst tal.
Och sedan under festens gång så går jag runt att förvarnar talarna och säger "jag annonserar dig om cirka 4-5 minuter" så får de chans att mentalt förbereda sig, plocka fram rekvisita om de har det med sig osv. Förberedda talare är mycket bättre än de som bara får ordet rakt av tycker jag.
Man måste ha en klocka som skräller litet, annars hör inte folk när sorlet blir större. Men inga tutor, visselpipor eller liknade, för det finns ju folk med hörselskador som ogillar alltför skrällgit och starkt ljud.
Jag kan ju tillägga att jag nästan inte sitter något alls på större kalas, man försöker sporra talarna, kolla med köket så att man inte lägger ett tal precis när maten ska in, eller när utdukningen ska starta. Så det är mycket spring men kul.