• Fru Cinderella

Toastmaster & Tal

Alltså jag har ett litet problem som jag önskar få hjälp med, antar att jag tänker för mycket :)

Ang. toastmastern. Man kan ju anmäla om man vill ha tal i förväg, samt på festen så klart. Men hur betsämmer man när man ska få hålla talet och hur säger man till den personen att det är dags att hålla tal?

Man kan ju inte springa tvärs över lokalen på en middag o knacka personen på axeln direkt?

Känns som ett underbart I-landsproblem :)
    Hur gör ni?

• Svar på tråden Toastmaster & Tal
  • msbine

Vår toastmadame kommer att ha en liten klocka som hon ringer i när det är dags för tal eller allsång :) Hon ställer sig helt enkelt upp, ringer i klockan och meddelar att nu är det dags för den eller den att hålla sitt tal.

• Bröllopstokiig

En toastmaster brukar resa sig upp och presentera till tärna med namn: tex: Nu är det dags att lyssna på Anna, god vän och tärna till bruden, varsågod...
    Så det är ganska simpelt faktiskt, sen vet oftast alla i vilken tur ordning det är tal, vilket gör att man själv om man ska hålla tal har en liten "hum" om när det är... Först familj, sen tärnor och syskon, sen skläkt, vänner, chefer och sist arvetskamrater om de är med.

• Fru Cinderella

Okej, tack så mycket. Ska träffa min toastmaster om några dagar o vet att han kommer fråga. Kändes skönt o ha lite koll då :)

• fes

Toastmasterna och ev ni tillsammans gör ett program för dagen och kvällen med hålltider och innehåll.
    För den som ska hålla tal kan det ju vara skönt om man vet innan att efter bengt-oves tal så är det min tur. Försök kanske innan brudparet anlänt till festlokalen att informera talare om tidpunkt¨.

Hoppas det blir en fin dag ! Men många roliga och fina tal

• Fru Cinderella

*ler* tack..

Men måste man ha en sån där pingla, finns det inga alternativ?

• KSB

Jag tänkte att han skulle ha blåsa såpbubblor.

• bröllopsängeln

när jag höll tal så talade toastmastern om för mig ungefär när och efter vem jag skulle få tala -det gjorde han innan middagen och sen presenterade han det när det var dax.

• Fru Cinderella

Röstar ni för att stå vid sin plats o hålla talet eller ha en microfon man får gå fram till?

• tindra star

Det hela beror ju på hur stor lokal man befinner sig i.
    Är det en stor lokal med mycket folk så behövs det kanske en mikrofon som är placerad på en lämplig plats där alla ser en. Är man i en mindre lokal så kanske det går bra att stå vid sin egen plats.

• HasseP

Jag har varit toastmaster ganska mycket. Jag brukar först på själva festen bestämma i vilken ordning talen ska komma, förutom brudens fars öppningstal, och brudgummens fars tacktal i början på desserten.

Innan festen börjar, under minglet, så hör jag runt med de olika talarna vad det är förslags tal, hur långt eller kort det är osv. Vissa tal passar bra i mitten andra i början, vissa bör definitivt ligga i slutet. Det går inte att i förväg lägga talen i en viss ordning, för talen måste passa med festens stämning. Är festen seg måste man kasta in ett skojigt tal mycket tidigare än vad man tänkt sig. Och har festen alldeles för högt tempo måste man kunna bromsa den, så att gästerna orkar till slutet. Då kan man bromsa med ett lite tyngre och seriöst tal.

Och sedan under festens gång så går jag runt att förvarnar talarna och säger "jag annonserar dig om cirka 4-5 minuter" så får de chans att mentalt förbereda sig, plocka fram rekvisita om de har det med sig osv. Förberedda talare är mycket bättre än de som bara får ordet rakt av tycker jag.

Man måste ha en klocka som skräller litet, annars hör inte folk när sorlet blir större. Men inga tutor, visselpipor eller liknade, för det finns ju folk med hörselskador som ogillar alltför skrällgit och starkt ljud.

Jag kan ju tillägga att jag nästan inte sitter något alls på större kalas, man försöker sporra talarna, kolla med köket så att man inte lägger ett tal precis när maten ska in, eller när utdukningen ska starta. Så det är mycket spring men kul.

• HasseP

Såg din fråga om mikrofon. Finns det talanläggning så be i början alla talarna att använda den. Det finns många talare som tror att de hörs för att de talar bra, men det är faltktiskt så att gästernas hörselorgan sitter i gästernas öron, och inte talarnas mun. Och många skäms för att säga att de inte hör.

Jag har aldrig hört någon som har klagat på mikrofonanläggning, men jag har nog 50-100 exemmpel på folk som klagar på att de inte hör vad folk mumlar om. Nervösa människor talar snabbt och sluddrigt vilket försämrar hörbarheten. Så ett kraftfullt "ja" till mikronfon och högtalare.

• Fru Cinderella

HasseP

Tack så hemskt mycket, ditt utlägg hjälpte mig massor. Du som är erfaren på området. Har du några tips som jag kan ge min toastmaster, det är hans första gång.

• HasseP

Sök här på BT på "toastmaster". Du borde få upp flera bra diskussioner som varit igång.

Man kan säga att det finns tre typer av toastmaster så ni kan ju snacka igenom som brudpar och med toastamster hur ni vill ha ert kalas.

Toastmaster med cermoniell funktion - Annonserar tal i en förväg bestämd ordning och vid i förväg bestämda tidpunkter. Funkar när man vet vilka tal man har, och de har exakta tider att tala på, t.ex 5 minuters välkomstal, 3 minuter tal från vännerna osv. Avvikelser från tidsschemat tolereras INTE för då spricker festens struktur. Exempel på fester där det används är kunga- och prinsbröllop, Nobelfesten och liknade formella fester. Används när gästerna inte känner varandra så bra, tex på stora bröllop, 80 personer och fler. Det blir helt enkelt trist att lyssna på mängder med långa tal när man inte känner de som talar.

Toasmaster som festskapare - Lägger upp talen så att de ska skapa en bra helhet, ska feststämning, ökar och bromsar festen. Formella rangordning i princip helt oväsentlig utan helheten avgörs. Här funkar toastmaster ungefär som en DJ och är mycket lyhörd för festdeltagarnas reaktioner. Jobbar mycket under festen med nära kontakt med köksmästaren, hovmästaren och sånganföraren, om sådana finns. Skapar en nära atmosfär även om folk inte känner talaren.

Den tredje typen är en blandform men man kan i regel inte blanda så himla mycket. För att folk ska orka sitta till bords i mer än tre timmar, krävs en flexibel toastmaster. Vet man inte hur det blir så kan man planera för variant 1, men ser man vart åt det barkar därhän så går man över till variant 2.

• Fru Cinderella

HasseP

Tack så mycket än en gång

Svar på tråden Toastmaster & Tal