Judiskt bröllop
Någon som planerar ett judiskt bröllop? Är nyfiken på hur ni ska göra: kosher mat? kosher bestick och tallrikar? utomhus eller inomhus? vilken rabbin? vilken sorts chuppa?
Det vore roligt att diskutera detta med någon
Någon som planerar ett judiskt bröllop? Är nyfiken på hur ni ska göra: kosher mat? kosher bestick och tallrikar? utomhus eller inomhus? vilken rabbin? vilken sorts chuppa?
Det vore roligt att diskutera detta med någon
shulem aleichem o git shabbes, för det är det väl dags för när du ser detta imorgon;)
det här är vi - är det du?
koscher mat för dem som vill, precis som de som vill kan få vegetariskt etc, man får säga till när man anmäler sig, men kanske är det smart att skriva i anmälan vilka alternativ som finns. kosher bestick och tallrikar i så fall, ja, fast om det är många, blir det kanske plast - är det hemskt? egentligen skulle alla ha plast, så blir det ingen disk;)
utomhus, absolut! (inte allt)
rabbin, tja för det första någon som går med på att viga oss och om han eller hon inte finns i sverige, lär det bli dyrt med biljett, så kanske ingen rabbin, utan någon vän. chuppa - vet inte, vi utgår från att malmö inte vill låna ut sin...antagligen ingen annan församling heller. kanske progressiva i köpenhamn i så fall, men det blir säkert som vanligt, egentillverkat. vad är era planer då?!
vitparasit2
Hej Tjejer
Tänkte fråga er om ni har hebreisk musik, just typ bröllopsmusik(festlåtar) Skall själv ha en massa från Israel på mitt bröllop..
/ Sillal
Här är en till. Vi kommer att ha en borgerlig vigsel med judiska inslag.
Vi håller just på att förbereda ceremonin.
Ingen rabbin, men en chupa. Ska se vad jag kan hitta för tyg som passar. Funderade först på den israeliska flagga som min käre hade på väggen innan vi flyttade ihop, men eftersom vi kommer att vigas på en offentlig plats känns det som det kan vara lite känsligt.
Inte sju välsignelser, men kanske sju välgångsönskningar från våra vänner och vår familj.
Troligen krossat glas.
Klezmerband på festen. Ska förresten till Stallet och lyssna på dem nästa helg.
Ej fläsk eller skaldjur på menyn, fisk och vegetariskt för dem som håller kosher (de äter normalt på restaurang även om de håller fullt kosher hemma, så det är inget problem).
Ja, júst det- bröllopet är en söndag för att även mina vänner som håller shabbat ska kunna komma.
Hej Petite 73!
Har du inte en ärvd broderad handbroderad vit linneduk (sådana som mormor/farmor brukade ha)? Det skulle passa för din chupa ...
Annars har jag sett på Indiska vackra virkade överkast/dukar /gardiner som inte är så tunga och kan anpassas
Det blir nog plasttallrikar och -bestick hos oss också ? inte så snyggt och inte ekologiskt, men det är nog den enda lösningen. Kanske det går att hitta bestick i riktigt hård plast, så att det går att äta med dem. Och så är det ju skönt att ingen måste diska!
Som chuppa vill jag helst ha en vanlig tallit, men är ej säker på om det finns så stora tallitot att föräldrarna också får plats under den. Läste om ett amerikanskt bröllop där brudparet skickade små tygbitar till alla gäster innan bröllopet och så fick de brodera, trycka eller måla något som hade med brudparet att göra på tyget. Sedan sydde de ihop bitarna och hade en chuppa-quilt. Mycket amerikanskt, men det är ju ett roligt minne.
Hur ska ni gå till chuppan ? ska mamma och svärmor leda bruden och pappa och svärfar brudgummen eller ska föräldrarparet leda respektive barn eller varken eller? Ska ni ha musik när ni går fram? Var på ett israeliskt bröllop där bruden gick fram till ?Dancing Queen?, en massa diskorök och rosa strålkastljus. Hemskt!
Jag har en f.d. arbetskamrat som är jude och som skall gifta sig om några månader och de har haft ett väldigt slit med just sådana frågor. De har båda judisk bakgrund men helt olika: kans familj är allt annat än strikt, bryr sig ganska lite om olika regler, går nästan aldrig i synagogan osv - hennes familj är tvärtom - de skulle aldrig äta något som inte är kosher, åker inte bil på en lördag och försöker att följa alla judiska regler och bud så gott de kan. Det har varit många diskussioner för att hitta en lösning som fungerar för båda släkterna men när jag talade med dem för en tid sedan lät de optimistiska och trodde att nu hade de nog trots allt lyckats sy ihop det hela.
Bra idé att kolla dukar. Kan vara trevligt att ha något som min farmor eller hans mormor har gjort. Är just nu och hälsar på pappa, så jag ska se vad han har i garderoberna.
Annars har jag också läst några amerikanska böcker med tips på såväl quilt som batik...
Funderar just nu på hur vi ska utforma cermonin exakt. Ingången blir inte med musik, för det blir för krångligt. Vi ska gifta oss utomhus på en vacker plats i Stockholm och ljudanläggningar funkar inte riktigt. Vi får prata lite med våra föräldrar och se vad de känner sig bekväma med också.
Vi ska ta lite tid och diskutera cermemonin mer nästa vecka när vi har ledigt. Den här helgen tar vi lite paus och hälsar på min pappa och passar på att gå på Lundakarneval.
Det här med vilken dag som är lämplig för bröllop har stötts och blötts här hemmma, då vi är en jude och en kristen. Förutom att lördag och söndag är de vanligaste dagarna att vara lediga, så är lördagen den ultimata bröllopsdagen sett från den kyrkliga veckan. Här har vi vårt största bröllopsbekymmer. Frågan är om tänkta gäster vill ta ledigt för att gå på ett bröllop mitt i veckan? Frågan är om vi själva kan få ledigt för att gå på vårt eget bröllop? ;)
Tycker inte att ni ska riskera att ha bröllopet mitt i veckan ? tänk om de flesta av gästerna inte kan ta ledigt. Söndag är väl en bra dag, även för kristna. Eller ni väntar tills dagarna blir kortare och har bröllopet på motza?ei shabbat, vilket är ännu bättre eftersom alla är lediga på söndag. Läste på nätet att lördag kväll är den vanligaste dagen för judiska bröllop utanför Israel , så det kan ju inte bli fel.
Kala
Jo, söndag är bättre dag eftersom de flesta är lediga, men med tanke på att de flesta också börjar jobba dagen efter, så kan det ju resultera i ett antiklimax och massflykt från bröllopsfesten vid sjutiden på kvällen. :D Till detta är söndag ingen bröllopsdag egentligen utan en gudtjänstdag. Då är allternativet att försöka få gästerna att ta ut en semesterdag på fredagen och sedan tvinga människor att sova över eller promenera hem... Då hinner alla transporter fixas innan shabat och festmåltiden. Fast då har vi nästa problem, kan och vill gästerna ta ut en semesterdag för vår skull och fredagen, det är traditionellt sett en sorgedag för kristna...och begravningsdag... Något som känns en smula obekvämt för min del. Kanske det går att muta våra katolska vänner med fisk? ;)
Lördagkväll efter shabbat blir lite sent, även vintertid och vem skall ordna allt som måste ordnas innan?
Hur skall ni göra?
Att sy en chupa, modell lapptäcke, låter faktiskt roligt, men dancing queen skulle jag nog helst slippa, åtminnstonne under bröllopet.
Föresten, skall någon sy en tallit till sin respektive?
Enligt halacha är det förbjudet att ha bröllop på shabbat, så jag tror nog att det skulle kännas underligt för din judiska partner att ha bröllopet just då. Jag hade tänkt så här: eftermiddagsbröllop på en söndag och sedan en lättare måltid och traditionell dans och allt det där och senare på kvällen blir det middag och fest för de som kan stanna. Så de som inte kan stanna sent på kvällen kan ändå vara med och fira på eftermiddagen.
Ska du sy en tallit? Jag hade inte tänkt sy den själv, men jag ska virka en bröllops-kippa (hade tänkt virka en till alla manliga gäster, men även om vi vill ha ett litet bröllop, så skulle jag aldrig hinna med det).
Jag blev upplyst av min fästmö att det är brukligt att kvinnan syr en talit till sin blivande, vilket fick mig att fundera över om vi kommer hinna gifta oss före pensionsdags... ;)
Ja, vi har då verkligen problem, när det gäller vilken dag bröllopet skall vara på. Söndag är uteslutet och det är lördag också... Nu har jag för mig att det är positivt att ha fest under shabat, så därför skulle ett bröllop på en fredag vara det rimligaste allternativet, då vigseldelen kan vara innan shabat och festen under shabat. Problemet blir att även slaven ;) skall vila och då har vi problemet med att maten kanske behöver plockas fram efter mökrets inbrott. Jag får väl stöta och blöta med min kära sambo om vad hon har för syn på shabat och vad man får göra då. Exempelvis, får man spela musik? (jag vet vad Kalas svar på frågan är... :D )
Kul att läsa lite om andra seder än de svenska/kristna. Hur gör ni med allt annat kring bröllopet, dvs det som inte är ceremonin? Skiljer sig festen mycket från "vanliga" bröllopsfester, eller är det samma/motsvarande fast med koshermat? Jag antar att ni har svenska kompisar osv, kommer de ordna sexa/hippa? Berätta berätta :)
Hej Emma!
Hur mycket festen skiljer sig från en kristen bröllopsfest beror på hur religiös/traditionell festen är. Men generellt kan man säga att det inte finns lika många regler på en judisk fest som på en kristen (var gästerna ska sitta, vem som ska hålla tal, vem man ska skåla med, vem man ska dansa med, etc), till exempel brukar folk stå runt chuppan under ceremonin och man får förstås stå var man vill och det är även vanligt att gästerna sätter sig var de vill under festen ? förutom att föräldrarna sitter hos brudparet ? och ofta dansar man traditionella danser, dvs i ring med alla gäster och inte pardans. Rabbinen som var med under vigseln är oftast med på festen och när man har ätit färdigt så säger man välsignelsen över maten och de välsignelser som sades över brudparet vid vigseln upprepas. Det är en viktig del av själva festen. Dessutom hör festen till ? man kan alltså inte ha endast en vigsel utan man MÅSTE ha en fest enligt den judiska lagen, vilket ju är ganska trevligt
Svensexa och möhippa är inte en traditionell judisk grej, men lördagen innan vigseln så får brudgummen en ?alija till toran?, dvs han blir kallad att läsa från toran i synagogan, och det brukar bli festligt eftersom folk kastar godis på honom och sjunger för brudparet och så vidare. Bruden kan välja att vara med, men ofta stannar hon hemma eftersom många brudpar väljer att inte träffas veckan innan bröllopet, och då är hennes kompisar där och de har en ?tjejlördag?. Moderna brudar ordnar en toraläsning för kvinnor ? då blir hon kallad att läsa från toran och hon blir firad på samma sätt som brudgummen. Men de flesta har väl inget emot om svenska vänner ordnar svensexa/möhippa
Intressant! Men "reglerna" för svenska fester är ju inte direkt kristna egentligen, eller hur? Det är ju svensk tradition. Hur gör svenska judar, som är födda och uppvuxna i Sverige? Jag fattar att det antagligen är upp till var och en, men ändå.
Hej! Jag är också nyfiken. Vad är chuppa och tallit?
Jag har läst att i den judiska traditionen går båda kontrahenterna fram till altaret (om det nu kallas för altare i den judiska traditionen) med sina föräldrapar, d v s ingne brud som leds av sin far utan brudgummen med sina föräldrar och bruden med sina. Stämmer det?
Det verkar så mycket trevligare än att bara bruden "leds" av pappan, att mödrarna också får en viktig plats i ceremonin.
Vi tänker inte att ha några sådana ?regler? vid vårt bröllop, även om de såklart inte är kristna. Men jag upplever att fokus på judiska bröllop generellt är mer på mat och dans och inte på tal och lekar och sådant ? fast det säkert finns de som gärna vill ha tal och lekar på sina bröllop.
En chuppa är en ?baldakin?, alltså en duk eller något liknande som man spänner fast vid fyra pålar så att det formar ett litet tak (svårt att förklara, jag vet inte om ni kan föreställa er hur det ser ut). En tallit är en bönesjal som man har på sig vid morgonbönen eller på högtider. Den är vit med svarta eller blå ränder och ofta använder man en tallit som chuppa (en tallit är ganska stor, alltså inte som en vanlig sjal). Man kan be ens vänner eller syskon hålla upp chuppan under ceremonin, vilket symboliserar att även vänner/släktingar kommer att vara en del av äktenskapet och att de kommer att ställa upp för brudparet. Brudparet leds till chuppan av deras respektive föräldrar, först brudgummen av sina och sedan bruden av sina, och föräldrarna ställer sig sedan bakom brudparet under chuppan. Även detta visar att föräldrarna är en del av äktenskapet och att det är en förbindelse mellan två familjer och inte bara två individer. Chuppan själv symboliserar brudparets framtida hem och traditionellt så ska ceremonin vara utomhus och helst på kvällen ? så att man kan se stjärnorna: man önskar nämligen att ens avkomma ska vara lika talrik som stjärnorna
(Jag har aldrig tänkt på hur svårt det egentligen är att beskriva en grej som en tallit eller chuppa! Hoppas att ni förstår ändå!)
Jag läste någonstans att traditionen med en baldakin över brudparet inte var helt ovanligt även i kristna sammanhang
spännande att få se en sådan vigsel