Spettekaka
Att det ska vara så svårt!! Gifter mig om 10 dagar och jag vill ha spettekaka på vårat bröllop.. Saken är den att jag bor i Norrland och det verkar som inte något café eller bageri kan skaffa fram den.. Vad gör man??
Att det ska vara så svårt!! Gifter mig om 10 dagar och jag vill ha spettekaka på vårat bröllop.. Saken är den att jag bor i Norrland och det verkar som inte något café eller bageri kan skaffa fram den.. Vad gör man??
Lite nyfiken varför du vill ha det? *L* Finns det ingen gäst från södra delen av landet som kan ta med sig den?
Det är ju lite svårt att skicka men till hur många skall det räcka?
Kolla med någon lastbilscentral om de har någon lastbil som går från Skåne till dig.
Du kan baka den själv...
Spettekaka
ca 35 bitar
250 g margarin
5 dl socker
5 ägg
5 dl potatismjöl
Garnering:
citronglasyr
Sätt ugnen på 225º
Rör margarin och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. Arbeta in mjölet litet i sänder till en jämn smet. Smörj en långpanna.
Bred ut ett cirka ½ cm tjockt lager med smet i pannan. Grädda kakan så att smeten stelnar. Tag ut långpannan ur ugnen. Bred ut ett nytt ½ cm tjockt lager med smet ovanpå det gräddade. Grädda kakan igen. Fortsätt att växelvis breda ut smet och grädda i ugn, tills all smet är slut. Minska på ugnsvärmen mot slutet av gräddningen.
Låt kakan kallna i pannan. Skär den i lagom stora bitar. Glasera med litet citronglasyr
Spettekakan kommer ursprungligen från Tyskland/Österrike. Första gången spettekakan omnämns i Sverige är i en bok från 1644.På den tiden var det bara adelsfolk som åt kakan. Den räknas numera som skånes nationalkaka.
Kakorna finns i fyra olika storlekar.
2 portioner
8 portioner
12 portioner
35 portioner
Kakorna bakas på ägg socker och potatismjöl,och är därför glutenfria.
Servera kakan gärna med lite glass eller grädde och sylt. Lingongrädde är jätte gott till.
Spettekaka
ca 35 bitar
250 g margarin
5 dl socker
5 ägg
5 dl potatismjöl
Garnering:
citronglasyr
Sätt ugnen på 225º
Rör margarin och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget. Arbeta in mjölet litet i sänder till en jämn smet. Smörj en långpanna.
Bred ut ett cirka ½ cm tjockt lager med smet i pannan. Grädda kakan så att smeten stelnar. Tag ut långpannan ur ugnen. Bred ut ett nytt ½ cm tjockt lager med smet ovanpå det gräddade. Grädda kakan igen. Fortsätt att växelvis breda ut smet och grädda i ugn, tills all smet är slut. Minska på ugnsvärmen mot slutet av gräddningen.
Låt kakan kallna i pannan. Skär den i lagom stora bitar. Glasera med litet citronglasyr.
Kanske kan hjälpa ifall nån annan inte idds hjälpa er att baka den åt er. :)
Lycka till!
Det går ju att skicka med Bussgods. Jag bor i Skåne så här finns gott om Spettkaka.
oj var inte den enda hehehe
tack för tipsen om att göra själv!
Känns lite mindre hopplöst..
Det är ca 25 gäster med på kaffet, men säkert alla gillar det inte, men destomera över till mig.
Ct. Jo min pappas släkt är skåningar, samt så har jag bott ett tag i Malmö. Så man kan väl säga att jag är skånsk norrlänning *ler* Samt att jag ÄLSKAR spettekaka! Frågade farmor men hon ska flyga upp, blir lite besvärligt hon är 82år känns som hon har nog att tänka på.
Rystall: Tror du att den håller hela vägen fram om man skickar med bussgods??
www.spettkaksbageri.se finns i Åstorp. Det verkar som om dom skickar.
Det här finns bla att läsa på deras hemsida:
"2 tjogs (vilket är den störste vi får skicka på posten) till 70 pers/ 140 bitar"
Skulle man kunna ha spettekaka som tilltugg till brudskålen? Bara en idé jag fick..