• Pirrigt!

Pre-Nup?

Hur gör ni med ekonomin osv effter ni gifter er. Kommer någon av er att skriva en pre-nup överkommelse??
    Min partner har pratat om det och i så fall så står det i stora drag att "det vi kom med tar vi med oss"
    Anledningen till att detta varit i hans tankar är för att hans egen mor och far gick igenom en sådan frucktansvärs skilsmässa och han vill känna sig trygg.

Först grät jag i några dagar då detta kändes för mig som att gå in i ett äcktenskap som va förväntat att faila men effter ett långt samtal i går kväll känns det nog lite bättre.

Vad tycker ni om detta. E det e bra ide att skriva en sådan här överens kommelse "fall i fall"??

• Svar på tråden Pre-Nup?
  • Klangling

Ett Äktenskapsförord är det nog det du menar.
    Det är aldrig fel att skriva ett. Idag vänner, imorgon ?

Det känns trist att ta upp och ordna med, men kan ju som sagt bli sju resor värre om man en dag går skilda vägar.

• E-tuna

Det är för att skydda er båda!
    Se det som något possitivt...det innebär att det inte finns så mycket att bråka om vid en eventuell skiljsmässa.
    Även om ens intentioner förståss är att det ska hålla hela livet...

• Soleil

Jag vet att det är smart, men samtidigt känns det lite fel. Å andra sidan har man ju hemförsäkringar och andra försäkringar, just för att man aldrig VET vad som kommer att hända. Vi måste nog tala om det, hans familj har ett sommarhus i släkten och det förstår jag om han vill skriva papper på. Naturligtvis räknar jag inte med att något kommer hända, men som sagt, man vet ju aldrig. Tror det beror lite på vad man har för typ av tillgångar också.

• skärgårdstös

Jag tycker absolut att man ska skriva ett äktenskapsförord. Jag kan inte se att det skulle betyda att man inte tror på sitt förhållande. Se det som en försäkring, inte skaffar man väl en livförsäkring eller försäkring för sin bostad för att man tror att något kommer att hända.

Att skriva ett äktenskapsförord kanske också kan ses som ett tecken på att ni gifter er för att ni älskar varandra och inte för att någon av er är ute efter den andres ägodelar...

• Pirrigt!

ÅÅÅ vad ni e sååå himmla gulliga! Nu känns det mycket bättre.
    Hade facktiskt väntat mig helt andra svar. TACK KRAM på er alla ni har räddat dagen för mig.
    Det e ju facktiskt helt rätt att det e som en försäkring på sätt och vis. Smarta kvinnor ni e!

• Blivande Fru Stålhandske

Jag ska absolut skriva äktenskapsförord.
    Jag känner som så att det viktigaste är vårt äktenskap och den tiden som det håller. Om det håller hela livet, då behövde man aldrig "använda" äktenskapsförordet, och det är ju toppen. Men OM man skulle skilja sig, då är man inte ett älskande par längre, utan i många fall bittra fiender. Och detta förlopp kan ett äktenskapsförord underlätta, vilket känns bra.

Jag tycker att det bara finns en massa att vinna på att skriva ett, och inget att förlora.

Om man nu inte är ute efter pengarna ifrån början, så att säga..

• Pirrigt!

Det e ju just det som är problemet. Om en har "massor" och den andra inte har något så e det ju svårt att säga vi tar det vi hade och går skilda vägar. Förhållandet kommer ju garanterat inte se likadant ut om 10 år som det gör nu. Hur vet man vad man skall skriva så att det blir rättvist?

• Bröllopstokiig

Ni ska skriva det som ni går in med till äktenskapet, tex bil, bostad, dyrare möbler, smycken eller andra större tillgångar såsom fonder eller aktier.

Hur era respektive tillgångar ser ut om 10 år är ovesäntligt, allt det kommer in till äktenskapet och är därför erat gemensamt.

Menar du att det skulle vara orättvist om tex han får behålla det han har nu men du måste dela på det som du tjänar ihop under årens gång? Ja, visst kan det bli så.

• bröllopsängeln

jag ska absolut eller vi ska absolut skriva äktenskapsförord!!! För mig är det bara positivt det blir ett bevis på att man gifter sig för kärleksskull och inte att en eller annan gifter sig för pengars skull:)

och hur mycket man än älskar varandra idag så kan ju saker hända längs vägen som gör att man inte kan skiljas som vänner...och i sådana fall blir alla giriga. Om någon sviker den andra så blir det nästan alltid så att den svikna som hämnd vill ha så mycket som möjligt och har man inte ett äktenskapsförord kan man förlora släktgårdar och annat.

Så mitt råd är att alltid skriva sånt!

• Pirrigt!

Antar att det är olika regler för ääktenskapsförord i olika länder. I vårat land ingår inta allt i äcktenskapet när man är gifta. Här så räknas allt som egendom av person beroende på vem som betalat. Så till tex när vi köppte vårat hus för ett par månader sedan och han la hela handpenningen så kommer vårt hus alltid vara hans efftersom han betalade osv... Väldigt krongligt.
    Efftersom jag flyttat tills hans land och för att kunna försörja mig där har behövt studera och inte haft ett jobb ennu och därför har inga pengar så har han betalat allt som "vi" äger hitentills. När jag börjar att jobba så räknas min inkomst naturligtvis in i vår gemensamma kassa. Så, i stort sätt så äger jag ingenting mer än kläderna på mig i vårat äcktenskapsförord så vida jag inte köper något av "mina" egna pengar.

Svar på tråden Pre-Nup?