• nano

Bo på Mellanheden i Malmö?

Ska titta på en lägenhet där, är det någon som bor där eller har bott där och vet hur området är? Är det lugnt? Räknas det som ett 'bra' område, eller hur är det? Hur mycket skulle ni vara beredda att betala i hyra för en hyresrätt (2a med kök & balkong) där?
    Tillhör det slottsstaden, eller räknas det som en bit utanför? Lägenheten vi ska titta på verkar ligga i de östra delarna (tror jag att det blir) av Mellanheden, så på kartan ser det ut som om den ligger ganska nära dammfri.
    Är lägenheterna fina, och hur lång tid tar det egentligen till centrum?

Hjälp mig, jag har ingen koll alls!

• Svar på tråden Bo på Mellanheden i Malmö?
  • blue83

Mellanheden är ett lugnt och "bra" område. Ligger precis förbi Slottstaden, påväg ut mot Limhamn. Saknar dock stadskänsla med restauranger m.m. Men det är ju gångavstånd till slottstaden och där finns det ju lite mer...

Jag skulle nog kunna tänka mig att betala 4500-5000kr/mån för en hyreslägenhet där. Området är välskött och det är nog många lägenheter också.

Det tar nog ca 10 minuter att ta bussen in till gustav adolfs torg.

Alltså det ligger inte i centrala Malmö men på rimligt avstånd, enlig mig...

Lycka till!

• nano

Åh, det låter ju riktigt bra...Var lite orolig för att det skulle vara lite för mycket förortskänsla, men det viktigaste är ju ändå att det känns som ett säkert område. Och 10 minuter med buss kan jag klara av.

Någon annan som har erfarenhet av mellanheden?

• brudkronan

Mellanheden har absolut ingen förortskänsla. Det är ett gammalt område i Malmö - skulle tro att de flesta hyreshusen är byggda på 40- och 50-talet och det finns en hel del villabebyggelse i området som också mest härstammar från 1910 - 1960 sådär.

Mellanheden och Slottstaden som ligger på ungefär samma ställe har länge kallats "käppastaden" eftersom det bodde många äldre där - nu börjar befolkningen föryngras och barnfamiljerna flyttar in. Det är absolut barnvänligt för att var mitt i en stad. Det är ett grönt område med Mellanhedsparken precis brevid och det är säkert inte mer än 10 minuters cyklväg (om ens så långt) till Malmös underbara strand på Ribersborg "Ribban".

Det är definitivt ett lugnt område, och kan nog klassas som ett av de bättre områdena i Malmö - jag hade själv kunnat tänka mig att bo där och funderar på att flytta till dom krokarna nu när jag börjat tröttna på Möllevången...

Lycka till i Malmö!!! :)

• lolabe

Jag tycker inte heller att det är förortskänsla. Ligger väl ganska bra mellan centrum, pildammsparken och ribban känns det som...

• nano

Tack för svaren allihop, det känns jättebra att känna till lite om området innan man bestämmer sig! Vi ska titta på lägenheten idag, och om den ser fin ut och om vi blir de som får den så blir det nog dit vi flyttar.

Svar på tråden Bo på Mellanheden i Malmö?