Vasa, Finland
Finns det någon som vet om ett bra ställe för ca 70 pers i Vasa, Finland????
Finns det någon som vet om ett bra ställe för ca 70 pers i Vasa, Finland????
Villa Vasa kanske? Har aldrig varit där (ska dit på bröllop nästa sommar) men omgivningarna är ju väldigt fina.
/A
Vi var på bröllopsmiddag på restaurang Måsen tror jag det var, vid Replotbron (den nya, Finlands längsta). Det var jättefint, en väldigt trevlig öppen och ljus lokal. Om du vill ska jag ta reda på exakt vad restaurangen heter. Själva restaurangdelen hade stoooora inglasade fönster och man såg ut över bron och vattnet. Här är en bild på utsikten www.korsholm.fi/kvlagst/bro.htm
Det ser ut som om bilden är tagen inne från restaurangen, alternativt alldeles utanför. Replotbron ligger strax utanför Vasa i Korsholm, tar ca 15 min med bil från stan.
Nina, söker du hyrlokaler eller restauranger / ställen med A-rättigheter?
Bland ställen man kan hyra är säkert Sandvikens Villa (där tv-programmet Villa Vasa spelades in) av de populäraste; gäller att vara ut i god tid och boka! Sen finns t.ex. Cantare i Vöråstan (snyggt renoverat inomhus fast inte så fin miljö) och Villa Gerby (kanske för litet för 70 pers.?) mm. som man kan hitta mera om på Vasa stads hemsidor om man söker på "vuokrattavia tiloja". Där finns en massa ställen uppräknade som staden alltså hyr ut.
Ställen som har egen mat/dryckservering kunde vara t.ex. Bullerås (Replot), Saukkoranta (Sundom?), Hemmersgården/Stundars (Solf). Solf Gästgiveri är också fint (och superb mat!), fast kanske lite för smått för 70 pers.?
Josefin, menar du kanske Havsfågeln? Det är ju väldigt fint med stora panoramafönster mot vattnet och bron i bakgrunden. I Replot finns det också andra ställen, har jag för mig; kanske man hittar mer info på Korsholms kommuns sidor?
Och Augusti, månne inte det är vårt bröllop du ska på till Villan nästa sommar... ;)
Kom på några "pärlor" till...
Seglis (sommartid) och Svenska klubben / Bacchus.
Central (som hör till Royal Wasa-komplexet) är också hemskt fint. Det fungerar väl - vad jag har förstått - som beställningsrestaurang.
Jo Anouk, du har så rätt... Havsfågeln menar jag ju! Måsen- hehehe Nåja. Kul att se några med österbottningsanknytning här! Själv är jag halvösterbottning, mamma är från Malax. Min mans föräldrar är från Jakobstad. Vi ska förresten dit nu till helgen, hoppas på lite fint väder så kanske man kan åka ut till "skäre".
Anouk, jamen givet, kände igen dig på ditt nick direkt! (Man har lite svårt att ta sig härifrån...)
Ser MYCKET fram emot det!
/A
Men va kul med lite från Österbotten här också :)
Jag söker också ett trevligt ställe fastän vårt bröllop är ljusår bakåt...
Jag försöker få tag på ett ställe där man får bjuda på egen alkohol..mycket svårt att hitta kan jag tala om! Men jag söker just ett ställe som Sandviksvillan, det är lite stort dock...
Bullerås? Vad e det för ett ställe?
Bullerås är en semesterby i Norra Vallgrund (Replothållet, alltså). Huvudbyggnaden såg ganska speciell ut på ett foto jag såg, det var lite spetsvilla-stil över det. På området finns också små stugor och nåt slags fiskarmuseum. Och det ligger ju vid vattnet. Det är nån ny företagare som har köpt stället och försöker köra igång lite upplevelseturism & sånt... Jag är inte säker på om dom har A-rättigheter. Troligtvis, för matservering har dom åtminstone.
Den där listan, där också de här ställena dit man ta med eget dricka, finns förresten här:
www.vaasa.fi/vaasainfo/firq607.htm
Tyvärr utan bilder, så det är ju lite svårt och veta, speciellt hur det ser ut inomhus...