• Augustiman

Tar betalt för avbokning??

Hmm, har fått bekymmer. Vi har preliminärbokat ett cateringföretag och skickat ut en offertförfrågan till denna samt flera andra. Nu har vi fått en faktura på 16000kr som ska betalas innan den 15 maj. Vi mailade dem om att vi inte var intresserade och blev så häpna när vi fick som svar att de kräver ca 2000 kr av oss om de har varit tvungna att tacka nej till någon annan pga av oss!! Och om så inte är fallet så ska de ha 500 kr för konsultationen.

Kan de verkligen göra så??? Någon annan som detta har hänt för? Isf så borde de informera om detta innan de skickar ut en offert. Hemskt tycker vi, när man redan har mycket pengar att lägga på.

• Svar på tråden Tar betalt för avbokning??
  • roffan

Vi preliminärbokade och bokade sedan av. Villkoret för att preliminärboka för oss var att om de fick in en annan förfrågan skulle de ringa oss och då var vi tvungna att bestämma oss till dagen efter. Så vi betalade inget "skadestånd".

• Gnappgnapp

Hmmm... vet inte vad begreppet "priliminärbokning" innebär... trodde i allafall att man inte lovade något... men kolla med konsumentrådgivningen på din ort innan du betalar något

• bröllops häxan

Tror att när det är så stora summor så gäller det att man har skrivit på något papper av något slag (kontrakt). Annars så måste företaget informera om vad som gäller när man prellimenär bokar stället.

• Proppen81

Jag vet inte om det är samma sak men när vi prelbokade vår lokal var det en avgift på 5000 som man inte får tillbaka om man ångrar sig... jag tror oxå att det gäller att man skrivit ett kontrakt, det gjorde vi iaf...

• roffan

När kontraktet är skrivet är den en "vanlig" bokning. En preliminär bokning är lite annorlunda.

• 15juli06

Har du inte skrivit på någonting, så hade jag aldrig betalat om jag var dig!

Ett muntligt avtal är förvisso bindande, men de måste informera dig om avboknings regler.

Har hört om andra ställe som oxå försöker ta ut div avgifter, men som sagt har du inte skrivit på något så stå på dig och betala inte.

• roffan

Nej, jag håller med 15juli! Kom att tänka på Olympiska kommitten som försökte ta ut pengar från den ena och andra intet ont anande småföretagaren som råkat använda OS på menyn...
    Betala inte om du inte är säker på att du juridiskt sett måste!

• sonya

En preliminärbokning är just som det heter - preliminär dvs eventuell tills den blir en fast bokning.
    Offerter skickas ut till kund just för att man ska kunna välja bästa budet och du har inte förbundit dig till något förrän du skrivit på en bokningsbekräftelse som alltid skickas ut av seriösa företag.
    Du behöver alltså INTE betala denna faktura men du måste omgående bestrida fakturan per brev, dvs skriv ett brev där du klargör att du inte tänker betala eftersom du ej gjort nån beställnin, datera brevet och spara en kopia.
    Får du sen ett kravbrev så bestrid även detta och om dom sen tar ärendet till kronofogden så skickar du in dina bestridanden dit och saken kommer att vara ur världen.
    Tror dock inte att det kommer gå så långt då inkasso och kronofogde kan bli en kostsam historia för företaget och dom vet säkert med sej att dom inte har nåt case här.

• HasseP

Har de inte i förväg medelat priset för avbokning och konsultation kan de heller inte ta betalt för det i efterhand.

Bestrid skriftligt , det ska man ALLTID göra, och ha ingen muntlig kontakt med företaget, utan ENDAST skriftlig. För också en loggbok över alla kontakter, när ni skickat brev, när de svarat, ringt osv. Loggboken är värdefull om ärendet hamnar hos kronofogden eller rätten, då det möjliggör en rekonstruktin av händelsförloppet. Och det talar till er fördel.

• annaglitter

Vi var med om något liknande med Borgen på Gärdet här i Stockholm. Men vi vägrade och ville ha tillbaka bokningsavgiften. Efter att vi legat på i några mail, föll de till föga och vi fick pengarna tillbaka. Vi läste in oss lite på konsumentlagen. Stå på er!! Betala inte!!

• Augustiman

Tack för alla goda råd! Nu har vi varit i kontakt med en advokat och enligt denne så finns det inget avtal påskrivet - då gäller ej något heller. Puuh, men jag ska göra så som soya skriver, att vi ska bestrida fakturan som vi fått.
    Verkligen stort tack för alla goda råd till ni som svarat!

• Lina & Gustav

Hjälp, snacka om att jag fick panik. Har genast mailat de jag prel bokat och dubbelkollat att allt är avbokat!

Svar på tråden Tar betalt för avbokning??