• aug 06

Japp ny diet igen.

Japp då var det ännu en diet man ska gå igenom jag vet inte hur många jag har testat nu under året men jag vet att alla har varit tråkiga så nu ska vi se om denna ska fungerar. Måste då måste jagbara fråga er här om den verkar vettiga eller är jag ute och cyklar igen. Jo hade tänkt som sådan att jag till frukost ska börja äta fruktsallad men en lite skvätt yoghurt och till lunch så äter jag vanlig mat med ris, pasta ,potatis eller bara en fil tallrik men flingor och frukt, mellanmål blir ännu en frukt och middag vanlig mat utan pasta, ris och potatis tar böner av olika slag i stället. och kvällsfika en frukt hur tycker ni att det låter ?? Eller kommer jag att svälta ihjäl? tänkte börja i morgon med detta.

• Svar på tråden Japp ny diet igen.
  • Ellte

Låter väl som nåt att jobba på :) Något mer till frukost skulle vara bra. Ett kokt ägg kanske? Eller lite äggröra... Sedan har du glömt ett mellanmål mellan frukost och lunch. Och glöm det där med fil till lunch :? Vad är "vanlig mat" som du ska äta till lunch? :D

Hur kommer det sig att du går från diet till diet tror du? Vad har det varit för fel på de dieter du testat tidigare? Vad skiljer dem från denna? Vad är detta för diet egentligen, finns det någon teori bakom?

Lycka till!

• aug 06

Ellte Ja du jag har pövat på pulver diet funkar inte alls på mig tycker inte om det och så lessnar jag ganska så fort sen var jag inne på Gi men det gick inte heller tyckte att jag gjorde fel hela tiden.

Jo jag tänkte att jag dricker mitt te som jag brukar göra och visst kan jag ta ett ägg till det absolut vill inte svälta bara äta nyttigt, jo till mellan mål äter jag alltid en frukt och en kopp te jobbar på dagis så vi äter mycket frukt där sällan gosaker så det är bra. vanligt mat ja vanlig husmanskost kan man säga med sallad då oxå sen mellanmål blir då en frukt i gen och sen middag och ett till mål med en frukt låter det bra eller är jag ute och cyklar? Jag vet att du verkar kunna mycket om detta ämnen för jag ser ditt namn lite överallt just vid såna här frågor så jag misstänker att det är ett poffs jag snackar med eller:) Så vad tycker du om detta då är det bra eller dåligt?

• Jennie med ie

"Jo hade tänkt som sådan att jag till frukost ska börja äta fruktsallad men en lite skvätt yoghurt"
    - På tok för lite näring att starta dagen med. Frukt = nyttigt, men bara frukt + en liten skvätt yoghurt = energifattigt, nästan utan protein och nästan utan fett.

"och till lunch så äter jag vanlig mat med ris, pasta ,potatis eller bara en fil tallrik men flingor och frukt"
    - Det första låter OK, lite beroende på vad du menar med vanlig mat, men en tallrik fil med flingor och frukt ät inte mycket till lunch.

"mellanmål blir ännu en frukt"
    - Med tanke på hur lite du får i dig i övrigt är bara frukt inte mycket till mellanmål. Kombinera gärna med t ex frön eller nötter eller keso/kesella t ex.

"och middag vanlig mat utan pasta, ris och potatis tar böner av olika slag i stället."
    Låter helt OK.

"och kvällsfika en frukt"
    - Att avsluta med en frukt som i de flesta fall höjer ditt blodsocker är ingen höjdare, hellre nåt med protein i som sista mål.

"hur tycker ni att det låter ??"
    För lite totalt sett. För stor tilltro till frukt.

• Ellte

Jag tycker du ska gå en kurs! :)

Eftersom du har provat så många olika sätt och inget funkat kanske det är dags att lära sig hur kroppen funkar och vad man bör äta. :) Då blir det också roligare att testa nya saker, laga nya rätter och variera sig. När man förstår varför det är nyttigt/onyttigt att äta vissa saker går det mycket lättare än när man bara gissar eller får råd av andra ;)

Det är jättespännande med kroppen i förhållande till mat, träning, hjärnan jag lovar!!!

• mjukglassen

Ät frukost störst, en liten lunch & en mindre middag. Allt av fettsnål karaktär. Det funkar enormt bra.

• Rosenhaga

Hejsan,

Jag lovar - jag är expert på bantning, måste ha gått ned flera ton totalt. ...och sedan upp igen + lite några kilo till. Så har jag hållt på hela mitt vuxna liv ända tills jag slutade banta - då slutade jag i vart fall att gå upp. :)

Mitt råd till alla - banta inte! Ändra hur du lever istället.

Ät bra och balanserad mat, försök undvika socker. Det självklara är att inte frossa i godis, glass, sylt, läsk och juice men det finns mycket dolt socker i färdiglagad mat och många halvfabrikat.

Ät rejäl frukost, bra lunch, mindre till middag och 2-3 mellanmål. Se till att få i dig mycket grönsaker, tallriksmodellen är inte så dum.

Läs gärna på och bli inspirerad av de viktprogram som går på TV - ex "Du är vad du äter" m fl.

Börja promenera flera gånger i veckan, gärna varje dag.

Tro mig, du går inte långsiktigt ned i vikt genom att "banta" med olika dieter. Om du har gått upp 20 kilo på 5 år så kan det också få ta 5 år att gå ned 20 kilo - bara det funkar, eller hur! Tänk på att annars hade du kanske gått upp 20 kilo till och totalt gått upp 40 kilo...

Lycka till!

Svar på tråden Japp ny diet igen.