rosenblad, vart köpa/fixa?
Hur gör ni med rosenblad som ska slängas på brudparet? Köper man det hos floristen eller sitter man själv och tar bort rosenbladen från rosor? Gör man det dagen innan eller?
Hur gör ni med rosenblad som ska slängas på brudparet? Köper man det hos floristen eller sitter man själv och tar bort rosenbladen från rosor? Gör man det dagen innan eller?
Vi ska köpa våra från floristen. Jag tror man måste hämta dom samma dag, för att vara fina... vi ska ha dom i små påsar till gästerna. Funderar på att sätta tärnorna på att stoppa ner alla rosbladen i de 70 påsarna...haha
Har du hjälp av någon vän som ska smycka kyrkan så kan ju de plocka av rosenblad från egeninköpta rosor från ica/konsum åt er, så blir det billigast
Värdparet eller toastmastern kanske kan hjälpa till annars.
Om jag var du så skulle jag försöka lägga ut dem (ta bort dem från stammen) samma dag. Finns ju viss risk för att de blir mörka & intorkade annars.
Prata med dina lokala blomsterhandlare om de har några "gamla" rosor som de ändå tänkt sig göra av med = bra pris!
Själv har jag beställt hjärtformade mörkröda rosenblad (konstblommor) på ebay.;4$+frakt9.95$
Har tänkt att sprida ut dem på borden.
Ikea har ju också rosenblad i siden om man vill ha det..
www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay&catalogId=10103&storeId=2&productId=68845&langId=-11&parentCats=15573*15714*15698
Vi har operation-rosbladstorkning här just nu! Varje gång vi är och handlar köper vi en bukett rosor. Ibland har vi tur att köpa dem för 10kr knippen. Är så fint att ha rosor här hemma några dagar. sen torkar vi dem. Detta gör vi för att det inte ska bli fläkar på klänningen, för att vi får sopa upp allt sånt själva efteråt och för att torkade rosenblad faller fint på korten.
Sen gör vi strutar av vanligt vitt a4 papper som vi klipper i fyra bitar av som vi lägger de torkade bladen i. Blir mindre än en ros i varje strut. Blir ju inte så dyrt då!
Faller torkade rosenblad bättre? Funderat över detta om man ska torka dem eller inte om de ska kastas över brudparet.
Tack för tipsen. Vill dock inte ha tygrosenblad...
krammia torkar ni dem tills de är knastertorra eller? Finns inte risken att de bara smulas sönder när folk ska kasta?
Vi ska ha MASSOR av röda rosblad på vårat bröllop. Det är den viktigase detaljen av allt!
I kyrkan på golvet dör vi ska stå, ska vi strö ut massor (fejk) och vi ska ha en "blomsterflicka" som strör rosblad i gången (fejk). Sen blir det färska som gästerna kastar utanför kyrkan. På borden på festen vet jag inte än, om man borde ha riktiga eller låtsas, sen blir det låtsas på bordet för gästboken, på scenen osv.
Japp, vi torkar dem till de är supertorra (fast alla kommer inte va det för jag köpte rosor idag på willys för 10kr knippen och de hinner inte torka helt). Och nej, de smulas inte sönder... eller JO, om man klämmer dem superhårt men vad hade inte hänt med färska blad då? Blivit gegga! *bjäk*
Gifter oss på lördag så vi kan berätta sen om hur allt gick!
Ms N
vart köper du fejk-rosenblad?
Var inne på IKEA och kollade men tycker bilden var rätt otydlig..
Ni som köper av floristen - vad kostar de? Skulle man inte kunna köpa dagen innan och lägga i kylen?
Här är drömbutiken för alla bridzellas: www.confetti.co.uk/company/new_store.asp där finner ni rosenblad som är behanlade så de håller som färska.... Jättefina! Kanske en tur tillLondon??
önskar att ditt inlägg hade varit förra veckan.... jag var i London i helgen men missade detta...
Sorry! Men jag fick tips i tisdags... var med och ordnade ett bröllop i september 05, hon hade varit där och shoppat loss! När jag träffade henne i tisdags påminde hon mig om att detta var något man inte FÅR missa som blivande brud. Hon hade varit där i 3 omgångar, men sen hade hon väldigt stajlat/fint bröllop också!!
Man behöver inte göra små påsar med rosenblad utan man kan ju ha en stor korg där alla får ta en näve när de går ut ur kyrkan. Har beställt hos floristen, det är dyrt, men bara några ska kasta blad för att få några bra kort, resten ris.
Som jag skrev i någon annan tråd:
Jag fick gratis rosor på Östermalmstorg innan mitt bröllop! Jag sa till typ en vecka innan och de fick sådana som de inte kunde sälja som snittblommor längre. (Ändå jättefina som "confetti".) De sa åt mig att komma vid stängningsdags på fredagen (dagen innan bröllopet). Jag hade dem i vas över natten och lät mina väninnor plocka av kronbladen nästa dag. Det blev fantastiskt vackert!!!!