• fashionista

Tarmsköljning?

Jag skulle vilja göra en tarmsköljning då det känns som hela jag är full med slaggprodukter...

Är det ngn som har erfarenhet av detta & som vet var de gör det & hur jag får kontakt med dem?

• Svar på tråden Tarmsköljning?
  • Princessa

skulle åxå vilja veta!

• Jenniemaria

Det beror på vilken typ av sköljning du vill göra.

Jag har gjort flera. Nej, jag är inte knäpp, jag har bara en fix idé om att vara ren på insidan (tjaa, det kanske är lite knäppt ändå).

1. lavasand och psylliumfrön. Du köper det på hälsokosten. Du äter det varje morgon i 3 veckor och det är som en fint sandpapper i tarmen. Det blir ordentligt rent och jag tyckte det var en ganska lätt metod.

2. Yoga-sköljning. Kan du göra på Yogacenter vid Odenplan i Stockholm. Du dricker 16 glas ljummet vatten efter att ha fastat i 12 timmar (har jag för mig). Mellan varje glas gör du en kort serie yogaövningar som hjälper till att få fart på vattnet genom kroppen. Vattnet är bara lite salt, tydligen ska det ha kroppens egen salthalt så det smakar som tårar. Det sista vattnet kräks du upp, sen gör du nässköljning och sen vilar du i 45 minuter innan du äter en enkel måltid på ris, bönor och ghee (skirat smör som smörjer tarmen igen). Detta var en ordentlig rening men också en ganska tuff behandling för kroppen. Jag sov ca 14 timmar efter det här och det är vanligt att du blir riktigt trött. Sedan får du bara äta kokt mat i 10 dagar. Men oj vad bra man mår! Hyn blev i det närmaste perfekt, jag var pigg och mådde super efter detta. Är dock osäker på om jag skulle göra om det.

3. Tarmsköljning: Du lägger dig på en brits, en slang stoppas upp i dig och så vrids vattnet på. Det känns inte eftersom det är ljummet. När det stängs av forsar vattnet ut och tar med sig diverse otäckheter som visas genom den transparenta slangen. Den enklaste varianten jag gjort men jag är inte säker på att jag tycker den gjorde så stor nytta.

Fråga lite mer naturprodukt-inriktade hälsocenter om de har något tel till en bra tarmsköljnings-"terapeut".

• n0va

vad i allsindar ska detta vara bra för?!

*nyfiken*

tycker inte att det låter så sundt ... (?)

• lolabe

Oj, imponerande kunskaper här! Vad är det som är bra med tarmskäljning? Nu menar jag inte de påstådda effekterna, utan vilka konkreta förbättringar märkte du av jenniemaria? Vad kostar de olika varianterna?

• tattar-Emma

Hur funkar det där med att leva på bara juicer några dagar? Nån som vet? Har också tvångstankar om tarmen ;)

• Brud_juni2007

Jag tycker att tarmsköljning verkar vara ren bulls**t... det är nog inte särsklit farligt att göra någon gång ibland. Men att tarmen ska vara "ren"...? Jag fattar inte!

Tarmen, framför allt början av tunntarmen (duodenum, tolvfingertarmen) och tjocktarmen har ju livsviktiga funktioner, som upptag av all näring samt reabsorption av vätska och även vitaminbildning. Detta är väl inte något som man ska hålla på och rensa...?

Förklara gärna mer!

• E-tuna

Är det inte så att det bildas någon form av plack på tarmarnas insida...
    Är det just denna plack som försvinner vid en tarmsköljning?

• Brud_juni2007

E-tuna, låter konstigt i mina öron, men allt är väl möjligt. Jag bara undrar varför läkare i så fall inte rekommenderar detta (eller gör de det? har aldrig hört talas om det inom sjukvården)

• M.G

I tarmen har vi en massa gammal mat som ruttnar och lägger sig efter tarmväggarna och förhindrar tarmen att ta upp näring.
    När man äter tex. vetemjöl blir det som ett klister i tarmen och vetemjöl är ju verkligen något vi överkonsumerar idag.
    I tarmen kan det till och med finnas matrester kvar se´n många år tillbaka.
    Speciellt om man är förstoppad.

Om du ska äta Psyllium som någon rekomenderade, ska du välja skalet och inte fröet, skalet kan t.o.m irritera tarmen så det är inte lika skonsamt.
    Psylliumskal är för övrigt otroligt bra för förstoppade magar!!

• E-tuna

Brud...
    Jag har ingen aning...observera att mitt inlägg var mer åt det frågande hållet!
    Har däremot hört talas ganska ofta om att det bildas just plack i tarmarna...
    Om det är det som ska sköljas bort har jag ingen aning om!
    Har ingen som helst medicinsk kunskap...

• sposa

Sjukvården i sverige fokuserar inte på att förbättra vårt hälsotillstånd och välmående. De botar bara symptomen på mer eller mindre akuta besvär. Då kan kunskap från andra ställen i världen där man anser att det förstnämnda också är viktigt, komma väl till hands!

• Brud_juni2007

Sposa, du har så rätt! Självfallet ska även sjukvårdspersonal vara öppen för alternativa metoder. Jag är väldigt nyfiken på om det finns någon forskning i ämnet.

• sposa

brud_juni2007

I Sverige ligger vi otroligt efter i denna utveckling. Man är fortfarande väldigt konservativ här, och det är synd. Jag har bott i England i fyra år, och där kan man få remiss från en vanlig läkare till en alternativ, dvs de har fattat att det lönar sig att samarbeta.

Tillochmed hos skolsystern på skolan jag gick på kunde man få indianljus nedstuckna i öronen för att bota bihåleproblem! :)

• uppeblandmolnen

Man kan köpa tarmrengöringsmedel som heter Phosphoral på apoteket. 2 x 45 milliliter flaskor(spädes enl instrukiton), för 142 kr. Dock står det ej nämt att det skule ha någon som hellst hälsfrämjande effekt. Om man läser om de olika biverkningarna och kontraindikationerna verkar det till och med farligt.

Jag tror jag avstår tarmrengöring.

/molnet

• Brud_juni2007

Sposa, jag tycker verkligen att alternativa metoder (särskilt urgamla läkekonster) ska tas på allvar. Men ibland känns det bara som det går mode i vissa saker (såg tex på tv om någon som analyserade ögonens färg, verkade faktiskt helkocko). Jag vet inte om just tarmsköljning är en sådan fluga. Men jag håller definitivt med dig om att svensk sjukvård kan vara lite väl stel. Ta tex homeopati som exempel, gigantiskt i resten av europa, men något de flesta svenskar inte känner till...

• sposa

brud_juni2007

För att inte prata om osteopati...

Jag håller med om att det kommer upp mycket skit, men det gör det ju överallt.

Men tarmsköljning har ju brukats i flera tusen år i tex indien/ayurvedisk medicin.

Jag har aldrig provat, men är hemskt nyfiken på att göra det. Men det går ju inte att komma ifrån att det låter lite skrämmande...

• sposa

Det blev ju lite oväntat kul i tråden, det jag skrev nyss... hihihi... kommer upp mycket skit

• M.G

Uppeblandmolnen - Jag tror inte det är samma sak det från Apoteket och tarmsköljningar som Alternativ hälsovård har, någon annan som vet? det brukar skilja sig en del i andra produkter.

Att ha en massa plack i tarmen tror jag kan skapa en massa problem.

sposa - indianljus, är det samma som öronljus?

• sposa

M.G

ja, jag skulle anta det.

Lite kul att en skolsköterska använder det och mycket annat alternativt, bowenteknik, tragerteknik, osv.

Svar på tråden Tarmsköljning?