• Bordea­ux
    Äldre 9 May 22:10
    13000 visningar
    10 svar
    10
    13000

    hur räknar man värdet på guld per gram

    jag ska sälja en kedja men jag undrar hur man tar reda på hur mycket den är värd.

    någon som kan hjälpa mer

    Monica

  • Svar på tråden hur räknar man värdet på guld per gram
  • Kirsto
    Äldre 9 May 22:14
    #0

    Jag antar att guldpriset beror på hur rent guldet är (i karat)?

    Värdet bestäms ju av hur mycket köparen är beredd att betala/gram (om inte arbetet är fantastiskt förstås). Kolla runt på vad guldpriset ligger på. Och väg kedjan för att se hur många gram den väger (digital matvåg borde fungera utmärkt).

  • h-b
    Äldre 9 May 22:14
    #0

    Det beror på hur mycket butiken är villig att betala per gram. Det är ganska vanligt att det ligger mellan 75-100 kronor per gram. Man får med andra ord inte lika mycket betalt för guld som man säljer som vad de själva tar när de säljer guld till dig.
    Så det är bara att fråga vad de betalar och sedan väga kedjan. (låna en brevvåg hos posten/Vivo motsv om du inte har en egen.)

  • Katari­naT
    Äldre 10 May 09:16
    #0

    Sist jag sålde guld så köpte de det för 35kr/gram (om jag inte minns heeelt fel) om du skulle ha pengar, men ville du ha något hos dem, tex ny ring, så fick du dubbelt så mycket per gram. Läste någonstans att pantbanker ger 80kr/g.

  • summer­bride
    Äldre 10 May 16:03
    #0

    Där vi köpte våra vigselringar köpte de in 18 karats guld för 70 kr/gram om du bara ville sälja guld och 100 kr/gram om du samtidigt köpte ett nytt smycke för värdet av guldet.

  • Bordea­ux
    Äldre 10 May 23:13
    #0

    sommerbride: var var det någonstans??

    m

  • roffan
    Äldre 10 May 23:18
    #0

    Sålde i förra veckan för 103 kr per gram när jag köpte ut våra vigselringar. Ska du ha pengarna i handen får du 73 eller 83 kronor. Guldpriserna ligger högt nu så passa på!

  • summer­bride
    Äldre 11 May 06:02
    #0

    Bordeaux:
    Detta var hos en guldsmed i helsingborg:

    www.guldshop.com

  • Bordea­ux
    Äldre 11 May 11:24
    #0

    nu har jag sålt min kedja:)

    den vägde 12gram och jag fick 1000:- i handen.
    underbart

  • Äldre 19 May 17:11
    #9

    Här är en enkel guldräknare i svenska kronor

    www.talupa.com/gold/Sweden

  • Äldre 19 May 17:25
    #10
    talsibo skrev 2014-05-19 17:11:44 följande:

    Här är en enkel guldräknare i svenska kronor

    www.talupa.com/gold/Sweden


    Bör väl noteras att sådana där priser inte går att få ut som konsument om man löser in guld, alltså säljer. 
    www.VANBRUUN.com Vigsel- och förlovningsringar samt Nordens största utbud av diamanter.
Svar på tråden hur räknar man värdet på guld per gram