kalorier om dagen = viktminskning
Hur många kalorier om dagen ska man äta om dagen för att man ska gå ner i vikt och inte rör på sig så mycket??
Hur många kalorier om dagen ska man äta om dagen för att man ska gå ner i vikt och inte rör på sig så mycket??
beror på vikt/ längd och andra förutsättningar
Jag är 158cm lång och väger numera 86kg vilka är dom andra förutsättningarna?
Andra förutsättningar kan vara sånt som inte "syns".. olika människor har olika ämnesomsättning pga muskelmassa bland annat.
Väldigt grovt räknat så för att göra typ nada så krävs 6 kcal per halvkilo... (för kvinnor)
Men det är som sagt grovt räknat.. och varierar pga bland annat nämnda orsaker....
Men som sagt då är det inte medräknat att du direkt rör på dig, utan ligger och vilar eller kanske sitter i tv-soffan hela dagen....
Beroende på hur fort du vill gå ner avgör hur mkt du bör äta.... Men att lägga sig nga 100 typ 300-500 under det normala bör ge en viktnedgång i en "vettig takt"
Normala är alltså vad du brukar äta.... så om man normalt äter 2500, så räcker det bra att dra ner till 2000 tex... man behöver inte svälta sig på 1200 alltså..... Eftersom det är inte mängden kalorier i sig som avgör utan skillnaden på "före och efter"...
Men viktigt är ju att tänka på att kalorierna skall komma från rätt saker.. inte tomma kalorier... då mår du bara såligt i längden...
Finns säker brasklapp mot min generalisering, men är nog det bästa svar jag kan ge dig =)
Hej Brud0610!
Jag läste en gång en formel som man kan använda. Ta din vikt x 0.8 x 24 timmar. För dig skulle detta bli: 1651 kalorier. Dessa kalorier förbrukar du per dygn bara genom att finnas till. Är absolut ingen expert på detta och kan inte garantera att det stämmer!!
Suss
Jag är med i viktklubben och enligt de direktiv jag har fått där ska jag käka ca 1300 för att gå ner i vikt.
Instämmer med flera ovan, dra inte ner mer än ca 500 kcal per dag och lägg till en promenad på 30 min per dag. Du ökar energiförbrukningen litegrann och minskar intaget litegrann. Din kropp kommer lättare släppa ifrån sig fett ur fettcellerna eftersom den inte panikbromsar och ställer in sig på svält. Lycka till!
Jag äter numera naturdiet och ska gå över till modifast och går 3x40minuter per dag..