• SaT

Hjälo, hur stryka siden?

Jag har ett par veck fram på min klänning som måste bort, men jag lyckas inte. Jag vet inte riktigt om jag vågar fukta tyget eller inte? Och hur varmt jag vågar ha? Har testat lite på en provbit och tror att jag är ganska nära gränsen.
    Det är ett duchesse/satin siden tyg.
    Hoppas någon vet, jag är desperat!

• Svar på tråden Hjälo, hur stryka siden?
  • bröllops häxan

Med ett ångstrykgärn och på låg värme ska det funka på duchesse. :)

• -August-

Jag laste nagonstans om att man kan lamna in klanningen pa ett slags "angbad" (mer ring over a:et...). Min klanning kommer snart i ett paket och jag har tankt kolla upp vad de menar. Det borde funka hos en battre dry cleaner.

• SaT

Hehe, gifter mig på lördag, så jag har lite bråttom . Men jag tänkte ringa en kemtvätt i morgon och kolla om de kan hjälpa en, vad tror ni?

• bröllops häxan

Konstigt? Men gör det. Kostar inte så mycket och så blir det riktigt gjort.

Har du testat att genomfukta ett lakan och lägga under tyget på strykbrädan när du stryker? Höj värmen liiiite. men inte för mycket. En del duchesse tyger ändrar färg när det blir fuktigt eller varmt men går tillbaka till de vanliga när det svalnar. Men för guds skull, testa på prov biten först ;)

• SaT

Tack, nu ska jag gå och lägga mig, får fortsätta i morgon.
    Godnatt!

• Briderella

ett tips är att hänga in plagget i badrummet, sätta på duschen på varmt vatten och låta rummet fyllas av ånga, stänga dörren så inte ångan försvinner och sen efter ett tag kan rynkorna ha slätat ut sig....ett kanon stryktips när man är på semester....;)...alltså plagget ska inte hänga i duschen och bli blött...

• Bella79

Siden tål hög värma, vilket inte måna vet. Du tar en pressduk och blöter den. Sedan vrider du ur så mycket du kan , virar in den i någon annan duk, så att så mycket fukt som möjligt försvinner.Lägger den över vecken och styker med strykjärnet med värme för bomull. Cirkulera med järnet så du inte håller det stilla. Testa först på din provbit.
    Det blir fläckar av vatten på siden om duken är för blöt.
    Sidenet tål denna höga värme eftersom den är ett naturmaterial.

• SaT

Jag lämnade min klänning på en kemtvätt, så de strök den. Den blev helt fantastiskt fin, helt klart värt sina pengar. Jätte snällt av dem att ta emot klänningen och fixa det på en timme!

Svar på tråden Hjälo, hur stryka siden?