• Bröllopstokiig

Hjälp! Fett hår och håruppsättning

Hej!

Har hört från många att frisören vill att man skall tvätta håret dagen innan man sätter upp det men det är ju svårt om man har fett hår eftersom håret då inte är så snyggt dagen efter. Hur har ni andra gjort
    eller fått för tips från era frisörer?

• Svar på tråden Hjälp! Fett hår och håruppsättning
  • Bröllopstokiig

Mitt hår går inte att borsta ut om jag inte har tvättat det samma dag att det är så ljust så det ser smutsigt ut snabbt !
    Jag har sett ett annt inlägg om just detta och det verkade som om det var lite olika från frisör till frisör...det beror ju på håret!
    Oavsett vad frisören säger så kommer jag tvätta det samma morgon för att känna mig fräsch under dagen !

Gör som du vill !
    Kram

• Bröllopstokiig

Jag har fett hår och hade duschat och tvättat håret kvällen innan, men ändå fick hårfrissan tvätta det på morgonen igen för att hon skulle få lite styrsel på håret.

Petra

• Bröllopstokiig

Jag tvättade håret iallafall.. De vill oftast inte att man tvättar håret för att det kan vara svårare att jobba med ett glatt, nytvättat hår.

• Bröllopstokiig

Tack alla för era svar det verkar som att jag inte behöver oroa mig.

• Bröllopstokiig

Tvätta håret precis som du vill. Om din frisör tycker att det är för halt kan hon/han säkert lägga något medel för att få rätt styrsel på det!

• Bröllopstokiig

Talk brukar annars fungera bra på glatt hår, man tar lite på för att få det lite torrare (men inte så mycket att det blir dammigt). Vips så har man ett fint och inte så glatt hår!

• Bröllopstokiig

Torrshampo är bra (finns i spray- och pulverform och kostar 60-70 kr). Det är samma princip som talk, det suger åt sig fettet. Dessutom blir håret mer lätthanterligt tycker jag. Ta dock inte för mycket för då kan du se gråhårig ut.

Lycka till!
    Mullis

• Bröllopstokiig

Min frissa bad mig slinga håret inför uppsättningen eftersom "förstört" hår är lättare att sätta upp. All påverkan som slingning och blekning "förstör" hårkvalitén något dvs ruggar upp utan på hårstrået så de lättare haka i varandra. Sedan skulle jag tvätta håret på morgonen men utan balsam. Detta plus tupéring gjorde att allt satt som det skulle hela dagen. Att jag senare på kvällen skulle ta ur uppsättningen var en helt annan femma.

• Bröllopstokiig

Men gud vilken brutal frisör!! Jag vill inte förstöra mitt hår för att kunna sätta upp det, måste man göra det, jag vågar inte tupera ens en gång för att jag är rädd att hela håret ska gå av, jag känner en tjej som en gång pentade håret så att det gick av och det var inte så kul så alla såna saker aktar jag men för sen dess. Kan man inte gör anåt snällare mot håret för att få det att sita?

Kramisar
    Orolig Vampyra

• Bröllopstokiig

Ser man till att gå till en bra frisör med många rekommendationer som kan sin sak så är det ingen fara. Jag skulle aldrig i livet få för mig att göra något liknande på egen hand. Varje gång man tillför kemikalier i håret så utsätter man det för påfrestning och en blekning eller slinga ljusa slingor innebär slitage dvs "förstört" hår. I mitt fall var enda skillnaden att jag tidigare klarat mig utan balsam men efteråt var tvungen att använda balsam för att lättare reda ut håret efter tvätt och den blekning jag gjorde innebar densamma påfrestning en två veckors solemester med salta bad hade medfört.
    Tipps inför bröllopsnatten. Tupering reder man lättast ut genom att blöta hela hela uppsättningen (efter att nålar osv tagits bort) och sedan vräka i balsam och använda fingrarna att reda ut med.Bara att kamma, eller ännu värre borsta, ut blött hår innebär slitage. Räkna med att hårbottnen är öm efter större uppsättningar.

• Bröllopstokiig

Jag har också fett och blankt hår. Min frissa sa att jag skulle tvätta håret kvällen innan. Tydligen blir det inte lika svårhanterligt då. Hon sprejade i nåt medel för att göra det lite strävare och rullade håret. När allt var klart så fixerades det med hårspray och sen satt det som berget.

• Bröllopstokiig

Jag har ljust och lätt hår och hade också hört det där om att man inte skulle tvätta håret på bröllopsdagsmorgonen... men min frissa tyckte att mitt lätta hår ser fort fett och smutsigt ut (även om det inte är det) så hon sa att jag skulle tvätta det på morgonen men utan balsam. Som Nettan berättade alltså (jag har f ö också lite slingor i håret).

Det bästa är väl att höra med frissan, vad hon rekommenderar utifrån din hårkvalitet och hennes egen håruppsättningserfarenhet.

• Bröllopstokiig

Min frissa bad mig tvätta håret dagen innan, ha i mousse i hårbottnen och sen låta det självtorka. Jag har också rätt fett hår, och talade om för henne att jag helst ville tvätta håret på morgonen i alla fall, eftersom jag inte känner mig fräsch annars. Ok, sa hon. Så var det inte så mycket mer med det.

Gör precis som du känner. Det viktiga är ju att du känner dig snygg och fräsch, det är frissans jobb att sätta upp ditt hår, och om det blir lite mer jobb för att du tvättat det samma dag så är det ju hennes problem, inte ditt...

• Bröllopstokiig

Jag tvättade håret på bröllopsdagens morgon OCH hade i inpackning! Inga som helst problem för frissan att få upp mitt hår! :o)

• Bröllopstokiig

Min frissa tvättade mitt hår på morgonen och hade balsam i och det fungerade alldeles utmärkt (trots spikrakt och 'glatt' hår). Hon tuperade det sedan tills jag såg ut som Tina Turner och behövde inte ens lägga upp det på rullar. Att jag har slingor i håret kanske hjälper lite för strukturen men rent generellt tror jag att en duktig frisör kan göra superfina uppsättning oavsett om håret är nytvättat eller inte.

Svar på tråden Hjälp! Fett hår och håruppsättning