• Utpala

Spartips för bröllopsbudgeten!

Har lite märkligt rubrik så måste nog förklara mig lite. ;)

Tänkte be om tips om hur man ska lyckas hålla ner utgifterna för att kunna lägga undan en nätt summa pengar varje månad för bröllopet. :)

Mitt enda tips så långt är: Om ni inte redan bokför utgifter så börja med det nu!
    Gjorde min första bokföring för april i år (har försökt förr men aldrig orkat en enda månad till slut.) Excel berättade då för mig att utöver luncher som jag äter i jobbmatsalen så gör jag av med 2500 kr på mat i månaden. Mycket pengar, speciellt med tanke på att min sambo betalar sin egen mat (låter konstigt, vet, men jag är vegetarian, han hatar vegetariskt.)

Dessutom märkte jag att jag gjort av med mer än dubbelt så mycket som jag borde. Suck. Nåja, nu har åtminstone svart på vitt hur mycket jag spenderar och på vad. Nästa steg blir att försöka hålla ner matkostnaderna och nöja sig med mindre ett tag framöver...

• Svar på tråden Spartips för bröllopsbudgeten!
  • solrosblad

Handla kläder på rea
    cykla, gå ist för bil
    samåka med andra
    baka och laga mat själva
    spara alla småpengar i en burk

kommer inte på ngt mer just nu

• Utpala

Hihi, skulle nog vara bra att samla alla småpengar i en burk, men då jag alltid handlar på kort...

Om att handla kläder på rea: Titta ut vad du vill ha innan rean börjar och pröva dessa plagg. Köpa sedan endast dessa ohc inget annat "bara för att det är billigt." :)

• Gladiolusen

Veckohandla och gå inte in i affären var/varannan dag.

Handla alltid med handlingslapp.

Laga mat från grunden och inte halv/helfabrikat.

Laga säsongsmat, aldrig färska sockerärter i januari! Köp tomater på sommaren och morötter på vintern.

Köp inte mat som trendig och inne. Var hopplöst ute!

Köp bara mat som det är extrapris på.

Lär dig vilka affärer som är billiga.

Vegmat är dyrare, då det inte är så ofta det är lågpris på den. Det är ingen lockvara.

• jocelyn

*Laga mat i stora lass och frys in i mindre portioner, perfekt att ta fram och värma istället för dyra helfabrikat. Funkar för "ta med till jobbet"-luncher med!

*Baka eget bröd; detta hjälpte mig rejält när jag studerade då mitt bröd endast kostade 3-4 kr/vecka!!!

*Excel-budget är superbra! Få koll på vart pengarna egentligen går.

*DN och andra tidningar fungerar finfint att läsa på nätet. Köp ett lösnummer på fredagen (eller när de har din favorit-bilaga).

*Planera vilka kläder du behöver inför den kommande säsongen; t.ex. 2 kjolar, 3 toppar, 1 jacka och håll dig till det! Visst är det kul att shoppa men om man dessutom har råd att spara blir det ännu roligare.

• solrosblad

se till att bli bjuden på kalas och ät så mycket du orkar, gratis mat är gott.
    gör din egen sprit, man får mycket för lite pengar.

Och nu skojade jag bara....kunde inte låta bli, sorry...

• Utpala

solrosblad -haha
    Här i landet är spriten dessutom så billig så det knappt skulle löna sig ens att laga egen. ;)

• Pepparmyntan

Skriv ner allt du handlar under en vecka, även alla små köp så får du överblick på vad du lägger pengarna på. Utifrån detta kan du sedan bestämma dig för vad du ska dra in på.

• chai

bästa sättet att dra ner på kostnaderna är nog att laga mera mat hemma och ta med till jobbet om du har möjlighet att värma, eller om du kan ta med mat man kan äta kall... Matn man lagar själv kostar ytterst sällan 60:- portionen som det gör i lunchmatsal...

Det är dessutom alltid billigare (per portion) att laga mat för tre eller fyra portioner åt gången än att laga mat för en... storpack är altid billigare än små förpackningar.

Sen är det ju _mycket_ billigre att köpa torkade böner och linser och blötlägga och koka själv än att köpa på burk, och dessutom mycket godare... och rotfrukter är både billig och god mat...

• Utpala

Jo, bönor och linser är urbilligt, gott och nyttigt! Tyvärr är jag ibland lite för lat för att blötlägga och koka (trots att bönorna sköter sig själv.) Men ska ta mig i kragen nu, speciellt som jag fått några smarriga recept från min syster. :)

Mera tips? Andra än matrelaterade också välkomna!

• Utpala

Glömde säga att jag dock knappast kommer att börja med matlådor till jobbet, för lunchmaten är den enda mat jag får billigt, d.v.s motsvarande 21 kr för husmanskost, sallad, dryck och bröd om man vill ha det. (Vi studenter får lunch för 2,35 ?, är så i hela landet.)

• Briderella

vi sänkte våra kostnader ganska rejält bara genom att byta elbolag, och byta mobil abbonemang.

elen blev 3000 billigare på ett år och då har vi bara en vanlig tvårums lgh.

Svar på tråden Spartips för bröllopsbudgeten!