• Sommaren2006

Vintips till vildsvinsstek önskas...

Vi ska servera vildsvinsstek på vårt bröllop.

Jag undrar nu ifall att det finns någon som har förslag på vin som kan passa till detta.

Gärna viner man kan få tag på i Tyskland.

• Svar på tråden Vintips till vildsvinsstek önskas...
  • Johanna = en lat kock

det beror väldigt mkt på tillbehören

till en kraftig rödvinssås och potatisgratäng krävs ett annat vin än till en lätt örtsås med sallad...

• Courage

Förelsår tyska kraftiga vita viner, med druvor som Riesling eller Gewurtstraminer. Italienska röda Brolio-viner skulle nog passa fint, så också franska röda Bourgogner elelr kraftiga vita Alsace- och Jura-viner.

Vildsvin är ju vilt, men klarar inte så kraftiga viner som man t.ex har till älg och fasan, tycker jag. Låt också tillbehören vara rådgivande.

• Sommaren2006

Vi ska servera den tillsammans med svampsås, grönsaker och potatisgratäng.

• Courage

Det är en ganska fet måltid så det behövs nog en kraftig gewurtztraminer eller det italienska och franska vinerna jag nämnde.

• Sommaren2006

Tack så mycket!

Skulle Grand Sud Merlot France vara ett alternativ eller J.P Chenet? Heller blir det helt galet?

• Johanna = en lat kock

jag skulle snarare välja ett rött men inte altför kraftigt till en såpass fet måltid

och vildsvin är ganska kraftigt i smaken - iallafall de 30tal gånger som jag ätit det...
    det är ungefär samma skillnad som mellan nöt och älg...

stor skillnad mot gris...

• Courage

Merlot-druvan funkar bra till det här. Vad är det för druva i det andra vinet, JP Chenet?

Tänk så olika man uppfattar smaker. För mig är smaken på vildsvin-gris i intensitetsskillnad som mellan kalv/lamm vs hjort, men inte så stark som rådjur/älg, eller för att ta björn som ett extremexempel. Denna skillnad i smakuppfattningar kan man nog överföra till dina gäster. Har du vana viltätare så kan du nog öka på instensiteten i vinets smak, medan ovana ätare behöver ett mildare vin för att överhuvudtaget uppfatta smaken på vildsvinet.

• BrendaStarr

Jag är lite inne på att servera vildsvin på vårt bröllop och jag hade nog tänkt mig en chianti classico i stil med Brolio... Passar utmärkt till t ex hjortfilé och jag vet att Bordershop har någon Brolio-variant till ett hyfsat pris - dock inte mycket billigare än på Bolaget. JP Chenet - "den med den sneda flaskhalsen" - är en cabernet-syrah och den är bättre än sitt rykte... Kanske i snällaste laget men den skulle nog funka!

• Johanna = en lat kock

jag menar SKILLNADEN mellan nötkött vs älg
    är jämförbar med skillnaden mellan gris (vanlig tamgris) vs vildsvin

älg (då menar jag inte en gammal seg ko- de duger ju bara till gryta - utan ungdjur) är inte så kraftig viltsmak (den där lite bittra, kraftiga, mustiga smaken) på - ffa om man jämför med rådjur, hare etc
    kalv - hjort är en större skillnad i smak anser jag... medan lamm har en helt egen smak...

men ang vinet så håller jag med courage
    en merlot skulle inte sitta fel

eller en snäll shiraz - inte alltför ekad...
    är själv förtjust en som heter mcPhe(a)rson

sen beror det ju väldigt mkt på hur köttet kryddas före och vid stekningen
    många kockar som serverar vilt förstärker ofta viltsmaken med tex enbär, granskott

• Sommaren2006

Tack så mycket för era svar!

Vi kör nog på Grand Sud Merlot.
    Men vi ska även kolla upp era andra alternativ och se vad vi kan hitta.

Tack än en gång så mycket!

• Sommaren2006

Eller kan ni rekommendera något annat vin med merlot druvan?

• Sommaren2006

Det finns ett vin med merlot druvan som heter Jacob´s Creek. Har någon av er provat den?

• Courage

Med ordentlig tillagning är det ingen fara. Men givetvis ska man hantera alla livsmedel med försiktighet. Och om du visste hur mycket farlig mat det finns! Listan kan göras mycket lång; Champinjoner, selleri, ägg, fiskkonserver, sallad, ost osv osv. Hualigen för vad som kan hända om man gör fel!

• Sommaren2006

Någon som har provat Jacob´s Creek eller kan rekommendera något annat vin som är gott med Merlot druvan?

• Johanna = en lat kock

jacobs creek är ett helt OK vin
    ffa om man kan hitta det billigare än här

men köp hem och smaka på vinet

• Sommaren2006

Johanna=en lat kock: Tror du Jacob´s creek skulle kunna passa till vildsvinstek?

• Johanna = en lat kock

Ja det är en ganska snäll och trevlig merlot så den funkar till allt som inte är för kraftigt

men JAG tycker att det är absolut viktigast att ni gillar vinet

sen är svampsås ett bra val till allt vin eftersom svamp är en superbra vinvän

• Sommaren2006

Tack för ditt svar.

Vi får helt enkelt köpa hem några viner och prova oss fram till vilket som är godast!

Svar på tråden Vintips till vildsvinsstek önskas...