Pris för vigsel.. alltså prästen?
Hur mycket kostar själva vigseln? Vi ska gifta oss i en församling där vi inte är medlemmar. För jag antar att prästen, vaktmästaren och kantorn inte jobbar gratis.. eller??
Hur mycket kostar själva vigseln? Vi ska gifta oss i en församling där vi inte är medlemmar. För jag antar att prästen, vaktmästaren och kantorn inte jobbar gratis.. eller??
0kr.
även om det inte är församlingen man tillhör. Numera kvittar församlingarna detta sinsemellan.
Å vad bra!
Någon av brudparet måste dock vara medlem i svenska kyrkan!
Ingår i medlemsavgiften :)
(eller som vi säger: En medlemsförmån :D )
Så länge minst en i paret är med i "klubben" dvs Svenska Kyrkan och ni använder er av den personal som hör till den kyrka ni tänkt gifta er i, så är det gratis.
Bra va! :D
Vi ska ha en präst från en annan församling och han tar 900:- enligt nån "taxa" de har...
Men KANTORN då? Kyrkan vi viger oss i (som vi inte tillhör) krävde en egen kantor så vi har hyrt in privat. Hemförsamlingen "kvittar" kostnaden för prästen, men kostnaden för kantorn då?
Någon som vet
& rese-ersättningen för prästen?
Nu måste ni hjälpa mig att reda ut begreppen:
Så länge en av oss är medlem så är det gratis...Vilken församling vi än gifter oss i och om vi använder oss av just den församlingens präst?
Om vi nu vill ha en präst från en annan församling- kostar det då?
Ingår kantorn också i "medlemspriset"?
De spelar ingn roll om ni gifter er i en annan församling, de kostar inget så länge minst en av er är medlemar i svenska kyrkan.
prästen, kantor och vaktmästare ingår i de, så länge ni väljer att ha de som blir tilldelade er. Visst man kan ha speciella önskemål, men vill man ha någon från en annan försammling, eller nån som inte jobbar just den dagen, så kan de kosta. Hur mycket vet jag inte?
Linslus - jag vet inte, kolla upp de med er hemfösammling om de 'kvittar' de eller om ni betalar de själva!
reseersättnign för prästen? han får väl betalt för hela dagen när de görs upp mellan församlingarna. inte ska ni väl betala extra för resorna då? hade han tillhört en annan försammling än den ni gifter er i kanske ni hade varit tvungen betala de själv, men om han hör till försammlingen tror jag inte ni ska behöva betala några resor. Är dock osäker.
Så:
Vi gifter oss i enn annan församling än den vi tillhör...
Vi har den präst vi har blivit tilldelad...
Vi gifter oss utomhus OM vädret tillåter och annars i kyrkan som prästen tillhör...
Är det gratis då?
Vänta...
Om man gifter sig i en kyrka som inte används regelbundet, så kan en avgift tas ut. För kapellet på Sandhamn fick vi betala runt 5-600kr, men inget extra för var sig kantor eller präst!
E-tuna
japp, då ska de kosta gratis :)
Skivbaren...
Tack för dina svar!!!
(Jag har inte förrens nu sett att du heter ju skivbaren och inte skrivbaren som jag har trott )
Alltså: Vi gifter oss i en annan församling, de låter INTE deras präster utföra vigseln så vi har fått anlita en präst 8 mil bort (!) Men enligt vår hemförsamling kvittar de avgiften ändå, men blir osäker på vad som gäller med vår kantor eftersom vare sig hemförsamlingen eller kyrkans kantor (där vi viger oss) kunde hjälpa oss...
Ps: alltså vår präst kommer från en tredje kyrka; INTE vårhemförsamling eller den församling vi gifter oss i *rörigt*
Vi gifter oss i Dalarna, bor i södermanland, och ska prästen som döpte våra barn. Hon kommer från Uppland. Så hon kommer att åka till dalarna för att viga oss och vi betalar bara bensinpengar till henne.Kantorn är från försammlingen där vi gifter oss och han kostar inget.. Det kvittas mellan församlingarna sa dom..
Blir ngt klokare..