• skogstösen

Jobb, Skärholmens gymnasium???

Jag är lärare och har fått erbjudande om att komma på arbetsintervju till Skärholmens gymnasium för scenkonst.

Ni som har någon som helst uppfattning om skolan eller området får hemskt gärna dela med er. Jag är inte själv stockholmare och har ingen aning om stilen på den skolan. Hemsidor brukar ju vara lite friserade.

Jag bor i en annan stad långt ifrån Stockholm, men kan tänka att flytta på mig om det krävs och för rätt jobb. Jag har arbete där jag är nu, men är osäker på hur det blir till hösten.

Frågan är om det är värt att ta en dags ledigt från jobbet, betala en dyr tågbiljett och krångla mig iväg på intervjun. Det kan jag tycka att det vore om jag visste att det var en bra skola, men när jag inte vet blir jag osäker. Helst bor jag ju kvar här och det är ju inte på något sätt så att jobbchanserna här är minimala. Men man vill inte gå miste om en bra chans heller.

Det här blev rätt långt, men vet ni något om skolan i fråga så kan ni hjälpa mig att ta ett beslut.

• Svar på tråden Jobb, Skärholmens gymnasium???
  • Swing

Skärholmen är ett miljonprogramområde från 60-talet med lägenheter, radhus och några fristående villor i grupphusområde. I intilliggande Vårberg finns fina, dyra villor nära vattnet, en slags "gräddhylla". Mixad befolkning, både de som har det lite knapert och medelklass. Stort fint centrum som just renoveras. Nära Kungens Kurvas stora shoppingcenter och E4:an, nära Mälarens vatten med badplatser. Mycket natur och fina promenadstråk. Ca 12 km till city, 10 min med bil. T-bana till T-Centralen 23 minuter. En ung släkting går på en högstadiefriskola intil gymnasiet, äter i gymnasiets matsal och trivs jättebra. Annars vet jag inget om själva gymnasiet.

• skogstösen

Tack för det, alltid något att tänka på!

• pickolina

Hmmm... Ok, nu kommer det låta lite illa. Det är känt som ett "getto".

Det är enligt min erfarenhet tufft att jobba i dessa områden. Mycket tjafs, bråk och hot osv...

För tillfället så vågar inte lapplisorna lappa bilarna (utan poliseskort) utanför mataffären Lidl som ligger i Skärmholmens centrum pga hot etc. En lapplisa blev tom påkörd pga att mannen blev så arg. Då ska man alltså tänka på att bilarna står på stoppförbud och ändå reagerar de så här när de får böter. :(

Jag jobbade i ett närliggande område tidigare och flera st slutade pga mordhot och hot och stressen som stämningen gav. Flera hot gick till rättegång. Skärholmen och Kungens Kurva är enligt min erfarenhet lite lugnare än tex Fittja, som är bedrövligt men....

• pickolina

Kanske ska lägga till att jag ofta är i skärholmens centrum, det är ett jätte stort och fint innecentrum. Jag simmar även i simhallen där och det är oxå väldigt fint och trevligt folk... Så jag har ingenting emot detta område alls.

Men det är ofta mycket problem i områden som är invandrartäta och mest bor låginkomsttagare. That´s a fact.

Svar på tråden Jobb, Skärholmens gymnasium???