• minini

Servering eller "ta själv"? Hur ska ni andra göra?

Vi hade planerat att hyra in en kokerska (med gott rykte bland äldre i trakten) till vårt bröllop. Vi hade planerat att maten serveras till var och en. Kokerskan däremot tycker absolut att var all mat förutom köttet ska ställas fram på bordet så att var och en ska ta och sedan serveras köttet av serveringspersonal.
    Vi tycker inte om den varianten men kokerskan var mycket bestämd och menade att det är det bästa och finaste sättet.

Hur har ni andra gjort? Vi ska vara ca 70 gäster i en bygdegård. Går det att servera alla samtidigt med färdigupplagda portioner? Ska vi anlita en annan kokerskan om hon inte kan/vill lösa det?

• Svar på tråden Servering eller "ta själv"? Hur ska ni andra göra?
  • Pepparmyntan

Om ni ändå ska ha serveringspersonal som serverar köttet så tycker man ju att de också skulle kunna servera tillbehören till köttet. Serveringspersonalen kan antigen gå runt med serveringsfat och servera vid borden eller hjälpa till att lägga ut på tallrikar och gå ut med dessa. Tror att ni kan behöva runt 5 personer i serveringspersonal om ni är 70 personer.

• minini

Ja, vi tyckte att det vore enklare för personalen och trevligare att lägga upp maten på tallrikar och sedan servera ut, men kokerskan tyckte inte aatt det var fint, eller trevligt eller vad man säger.
    Jag är rädd för att det kan bli kladdigt att skicka runt exepelvis fat med potatisklyftor, sås och så vidare. Folk ska ju inte riskera att spilla på sig.

Tror du att det räcker med 5 personer för att servera vin också? (det tyckte kokerskan skulle stå framme på bordet.... Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att vi nog måste försöka boka någon annan....)

• minini

Jag menar så klart: Klarar de fem serveringspersonalen att servera vin också....

• Courage

Det finns oliak serveringssätt. De har variert över tiden och de har alla varit "finast" när de varit som mest populära.

En serveringsform som er kokerska så gärna vill ha, går alltså utpå att man ställer fram potatis, grönsaker, och sås på bordet, och så serverar en servitris köttet. Denna servering kalla "service a la russe" och har varit populär sedan 1820-talet när den lanserades och är den som fortfarande som står högst i rang. Fatservering används alltid på kungamiddagar och Nobelfesten. Kräver duktig serveringspersonal.

Att servera gästen maten på enskild tallrik upplagd i köket är mycket modernt. Den uppkommer på 1980-talet när kockarna får en mer framskjuten roll och börjar kreera konstverk på tallriken, bygger torn på höjden och dripplar olja i olja färger. Det reducerar serveringspersonalen till att bli tallriksbärare, och vem som helst kan nu bli servitör.

Jag tycker inte ni behöver byta kokerska, men fatservering är enklare när det är många gäster, men bara om man får plats att servera. Fatservering gör också att gästerna får varm mat, och inte ljummen, vilket tallriksservering till många ger upphov till. Det är lättare att varmhålla fat än tallrikar. Fatservering är, tycker jag, en vackrare serveringsform men det kräver ju duktig personal som kan servera från fat. Är det trångt i lokalen så kan tallriksservering vara enklare.

Låt serveringspersonalens kunskap styra ditt beslut, tycker jag. Din konflikt med din kokerska komemr sig helt enkelt av att ni är av olika genrationer! Men det löser sig!

• Courage

Såg nu att du skrivit att kokerskan säger att man ska ställa vinflaskorna på bordet. Men nu är hon ute och cyklar! Det gör man aldrig på en fin klassisk middag. Utan det är alltid serveringspersonalen serverar vinet, och tar sedan med sig flaskorna ut. Ska det vara riktigt fint så serverar man heller inte vin ur flaskan utan allt vin ska hällas upp och serveras på karaff (men jag tror att det bara är UD som numera tillämpar det ) .

Ang mängden serveringspersonal så brukar man räkna 1 servitör på 16-18 gäster, om det är tränad serveringspersonal. Nobelfesten brukar ha 1 servitör på 12 gäster men det är ju ett alldeles särskilt fint kalas!

• minini

Courage: Tack för det utförliga svaret. Då ska jag helt enkelt höra mig för angående serveringspersonalens vana och vilken plats som finns i köket.

En fråga till! Om jag nu väljer service "a la russe" har du något tips på hur man kan göra med faten. Ska de stå framme efter att gästerna har tagit mat? Det spelar ju en viss roll för dukningen och hur vi ska tänka då.

• Lucia05

Angående faten:
    Nej, de ska INTE stå framme, när gästerna blivit serverade så går serveringspersonalen ut med faten.

• Courage

Vid fatservering ställer serveringspersonalen först ut potatis, grönsaker och sås på bordet i skålar och såssnipor/såskålar. Därefter serveras köttet från fat, men faten tas ut i köket efter servering.

Efter en stund kan köttet bjudas om, och då går alltså serveringspersonalen ut med faten, bjuder till de som önskar påfyllning, och tar sedan med sig faten ut i köket igen.

Alltså inga fat på bordet efter serveringen, men potatis, grönsaker och sås står kvar på bordet under hela varmrättens ätande.

Svar på tråden Servering eller "ta själv"? Hur ska ni andra göra?