Det finns oliak serveringssätt. De har variert över tiden och de har alla varit "finast" när de varit som mest populära.
En serveringsform som er kokerska så gärna vill ha, går alltså utpå att man ställer fram potatis, grönsaker, och sås på bordet, och så serverar en servitris köttet. Denna servering kalla "service a la russe" och har varit populär sedan 1820-talet när den lanserades och är den som fortfarande som står högst i rang. Fatservering används alltid på kungamiddagar och Nobelfesten. Kräver duktig serveringspersonal.
Att servera gästen maten på enskild tallrik upplagd i köket är mycket modernt. Den uppkommer på 1980-talet när kockarna får en mer framskjuten roll och börjar kreera konstverk på tallriken, bygger torn på höjden och dripplar olja i olja färger. Det reducerar serveringspersonalen till att bli tallriksbärare, och vem som helst kan nu bli servitör.
Jag tycker inte ni behöver byta kokerska, men fatservering är enklare när det är många gäster, men bara om man får plats att servera. Fatservering gör också att gästerna får varm mat, och inte ljummen, vilket tallriksservering till många ger upphov till. Det är lättare att varmhålla fat än tallrikar. Fatservering är, tycker jag, en vackrare serveringsform men det kräver ju duktig personal som kan servera från fat. Är det trångt i lokalen så kan tallriksservering vara enklare.
Låt serveringspersonalens kunskap styra ditt beslut, tycker jag. Din konflikt med din kokerska komemr sig helt enkelt av att ni är av olika genrationer! Men det löser sig!