• Vildare

Olivolja i håret och honung i ansiktet

funkar det som hårinpackning? blir det inte kletigt och fett? och hur länge ska man ha i det isåfall? och det här med honung som ansiktsmask..ska man värma innan eller inte? en del säger att de antibakteriella egenskaperna försvinner vid 40 grader..och en del säger redan vid 28 grader... tacksam för svar!

• Svar på tråden Olivolja i håret och honung i ansiktet
  • Miafina

Olivolja i håret brukar jag köra av och till, tycker det funkar rätt bra =)

Hur länge.. hmm jag brukar ha det i tills det börjar att rinna lite för mkt... men kanske 20-30 minuter.....

Honungen vet jag inget om dock =)

• KSB

JAg brukar ta honung på läpparna när de är extra torra. Det hjälper!!!

• LindyLou

Honung på läpparna när de är torra är verkligen suuuveränt, precis som KSB skriver!
    Har bara provat i ansiktet en gång men jag lät nog bli att värma eftersom honungen blir svårare att hantera då. Olivolja i håret har jag heller inte testat men har hört att det kan vara jättesvårtt att få bort...

• Christina101

Jag brukar ibland göra inpackning på olivolja, ägg och lite honung. Ägget håller ihop smeten lite så att säga.. Brukar ha i det olika långt beroende på hur mycket tid jag har på mig, men en timma är att rekommendera. Tar lite extra tid att tvätta ur, men håret blir lent och fint sen!

• Jillian

Använder "honungs mask" lite då och då. Tar den direkt ur burken på väl rengjord hy vilket tycks fungera bra! Varför honungen skulle vara uppvärmd innan har jag svårt att förstå...har iof dålig koll på det där med grader och antibakteriell effekt, men jag kan ju säga som så här, honungen rinner alldeles tillräckligt när den enbart blivit uppvärmd av huden!*S*

• Liljekonvall

Oooooh vad spännande måste genast prova.. :)

Ska det inet vaar bra att skölja håret med öl? Har för mig att jag hört det..

• Princessa

usch, jag skulle aldrig lägga olivolja i mitt hår. När jag var liten hade jag en granne som hade mjäll. Hennes mamma hade i olivolja i hennes hår, och hon gick omkring med jättefett hår sen. Vilken effekt vill du att din "inpackning" ska ha då?

• E-tuna

Använder OFTA olivolja i håret och det funkar alldeles ypperligt bra!!!
    Sätter i det på kvällen och tvättar ur det på morgonen...lämnar inget fett resultat alls men det kan vara bra att tvätta håret två ggr...

• annaglitter

Jag gör också inpackning med olivoja då och då. Jag sätter i det på kvällen, lindar en handduk runt huvudet och tvättar ur på morgonen. Det funkar superbra! Inget problem att tvätta ur som E-tuna säger, tvätta 2 ggr så är det borta sen. Håret blir lent och mjukt.

• Skivbaren.nu

Har inte provat i mitt hår, men på barnen, speciellt min snart 2½åring har haft mycket skorv i omgångar, och de brukar inte vara några som helst problem att få bort oljan förutom att hon gallskriker när man ska skölja ur shampot ut håret.
    Men de brukar inte vara svårt att få bort varesig olivolja eller barnolja ur håret, men däremot brukar de behövas att tvättas två gånger.

• Princessa

jasså..trodde det skulle kleta mera än det verkar som då :)
    Vad har det för effekt då? Annat än att håret blir mjukt och lent? Blir det glansigare åxå?

• tjejen0

skulle vilja påstå att om man har tort hår så gör olivoljan håret bara torrare. Lika löser lika som regeln är. Alltså om man har fett hår eller hårbotten kunde olivolja vara en bra ide. Om man vill ha en enkel inpackning, ta ditt vanliga balsam, låt verka 10-15 min i värme t.ex bastu! Bra ansiktsmask kan vara vitlera (Bolus Alba) som man får köpa på apotek och mixa med vatten, låt verka 5-10 min men låt INTE torka!

• Princessa

trevligt att se dej här åxå, tjejen0 :)
    Du säger precis som jag tänker..:D

• tjejen0

hehe:) tycks vara lite tankeöverföring jo

• Annaa24

tjejen0,

bara tänkte, om man är torr och "oljefri" i hårbottnen och håret så finns det ju lixom ingen olja att lösa oljan med...
    Annars är det intresseant det här att folk som är mycket oljiga i ansiktet faktiskt kan bli mindre oljiga genom att smörja på olja!

Svar på tråden Olivolja i håret och honung i ansiktet