• Sommaren2006

Någon som kan rekommendera gott vitt vin till Räkbakelse?

Vi ska servera en Räkbakelse till förrätt.
    Ingredienser:

-Formfranska
    -Majonäs
    -Vispgrädde
    -Kalles Kaviar
    -Dill
    -Rödlök
    -Ostbågar (dekor runt om)
    -Räkor
    -Löjrom
    samt citron

Någon som kan rekommendera ett gott vitt vin att servera till?

• Svar på tråden Någon som kan rekommendera gott vitt vin till Räkbakelse?
  • Brucean

Inget förslag på vin, däremot rekommenderar jag dig att höra med systembolaget personal, det brukar alltid finnas ngn superkunnig på varje ställe - tom folk som jobbade där för år och dar sedan bland mina vänner har fortf. stenkoll på nyheter....

• yrvädret

Jag fick en glad överraskning när jag var på fest senast. Skulle köpa en flaska billigt vitt vin så jag tog en Chapel Hill Savignon Blanc Riesling. 50 spänn. På festen serverades smörgåstårta med räkor och vinet blev supergott till det. Lättdrucket och inte så syrligt fast det är torrt.

• Sommaren2006

Tack till er båda!

Någon annan som har förslag?

• R&F (1/7 2006)

Drostdy hof är gott till skaldjur. Lättdrucket o sommrigt.

• m2b2007

Jag tycker om Chablisviner och här borde till exempel 5588 från systemet (Petit Chablis Domaine Sainte Claire) passa bra. Jag vet inte hur det funkar till ostbågar dock, däremot skall ju amaroneviner vara riktigt gott med ostbågar, däremot lär de inte passa till denna rätten.

• Courage

Jag skulle kunna tänka mig ett franskt Anjou eller Sancerre-vin. Eller kanske det lite ovanligare Jura-vinerna (torra men inte kärva som en ekparekett). Ellwr varför inte champagne till? Eller öl och snaps?

Min favorit är öl och snaps, och det får dessutom igång festen! Så det skulle jag välja!

• f.d. Svart brud

Halvtorrt tyskt vin tycker jag passar bra till. T ex Dr Faust (hör till mina favoriter bland vita viner).

• R&F (1/7 2006)

Ja Dr Faust är gott! Åxå min favorit. Annan favotit är S:t Peter, fast det passar bättre till fisk tror jag. Nä i detta fall hade jag tagit Drostdy Hof. Läs om dom på www.systembolaget.se Är en mycket pedagogisk sida med fina symboler för vad som passar till vad ;)

Svar på tråden Någon som kan rekommendera gott vitt vin till Räkbakelse?