• Bröllopstokiig

Tåg Rom - Amalfikusten??

Vi har planer på att flyga till Rom för att sedan ta oss till Amalfikusten. I första hand Praiano. Planen var först att hyra bil och bila ner från Rom. Men det verkar dyrt och svårt med parkering mm. Nu funderar vi istället på tåget. Ska tydligen gå till Salerno och/eller Sorrento. Någon som vet något om detta? Måste vi byta inne i Rom eller går det direkt från flygplatsen (Fiumicino)? Går tågen ofta? Var hittar man tidtabeller? Pris? Hur lång tid tar det ungefär?

• Svar på tråden Tåg Rom - Amalfikusten??
  • il coccodrillo

Hemsidan är www.treniitalia.com (hoppas ni har lite koll på italienskan...).
    Jag gjorde en snabbkoll och tågen verkar gå till Salerno, men inte till Sorrento (inte direkt i alla fall). Tror de flesta tågen går från Stazione Termini inne i Rom men det är inga problem att ta tåg från flygplatsen dit (kostar dock ca 10?). Hur lång tid och hur mycket det kostar till Salerno beror på vilket tåg som man tar (det finns både snabbtåg 'IC' och de lite långsammare 'Espresso' eller 'Diretto' har jag för mig de heter). Till Salerno verkade det ta mellan 2,5 - 4 h beroende på vilket tåg man tar. Åkte sträckan Rom - Napoli för något år sedan (det aningens långsammare tåget) och det kostade 97SEK för en tur på ca 2,5 h...

• Heroine

När vi var på semester i Sorrento och skulle till Rom fick vi först ta ett pendeltåg mellan Sorrento och Neapel och sen tåget från Neapel till Rom.

• Jenniemaria

Bröllopstankar:

Vi var tvungna att byta i Neapel. Det går rätt smidigt enligt vår erfarenhet.

• Schnagelina

Bröllopstankar:

Vi gjorde den där turen för ett år sedan. Tåget från Rom går ofta från Termini och är sköna och svala. MEN om ni ska åka på sommaren (juni-sept) så är det jävulskt varmt på det lilla tåget mellan Neapel-Sorrento (och en massa ficktjuvar under högsäsongen).

Ett tips om ni siktar på att åka till Sorrento är att ta båten från Neapel. Det går både fortare och mycket bekvämare. Det finns dessutom en tågstation vid den ena hamnen i Neapel (Mergellina) där båtarna går till Sorrento.

Om ni planerar att åka direkt till Praiano går det luftkonditionerade bussar (Sita) mellan Neapel och Praiano (ska ni bo på Onda Verde mån tro?).

Oavsett hur ni väljer att åka så har ni en fantastisk semester framför er.

Svar på tråden Tåg Rom - Amalfikusten??