• Höstkänslor

Vilken ö i Grekland?????

Hej,tänkte bjuda min blivande man på en resa till Grekland (maj månad). Är det någon som har något bra tips på en mysig ö?? Har funderat på Skiathos, Skopelos eller Naxos. Är någon utav dessa öar bra?Vi skall bara ta det i lugnt i en vecka med mys,bad, snorkling lite utflykter m.m. Bröllopsresa blir det senare. Alla tips mottages.

• Svar på tråden Vilken ö i Grekland?????
  • krippa

Jag och min blivande åkte till Korfu, till en liten ort som hette Sidari. Supermysigt!! Vi va där i 14 dagar, hyrde vespa ett par dagar för att se lite mer. En fantastiskt "grön" ö. Har varit på ganska många grekiska öar men detta var den bästa. Väldigt romantiskt.
    Tror säkert att ni får en fantastisk semester oavsett vilken ö ni väljer, Grekland är toppen!!

• spöket laban

Skiathos helt klart men se till att ta en båttur runt ön första dagarna så får ni se det härligaste platserna och kan sen ta er dit själva, lätt att hamna på de stora stränderna annars ;) väldigt romantisk ö med lugn miljö inte nåt tonåringar åker till...rekomenderas varmt

• Lapinette

Jag håller med spöket laban (förresten det var länge sen man såg dig på Gemmas tråd) och rekommenderar Skiathos. Otorligt fin ö med MASSOR av badstränder. Ni kan upptäcka en ny varje dag! Sen bör ni äta på en restaurang som låg högt upp i staden i en gammal väderkvarn. Underbar mat och utsikt!

• Trollsländan

Amorgos är kärlekens ö. Det stora blå spelades in där och den är oerhört romantisk. Sen är jag förtjust i Santorini...för att den är så karj och vacker...hela ön är en klippa där husen ligger på toppen, mycket vackert.

• UlleBulle

Höstkänslor,
    jag har varit på två grekiska öar, som är otroligt romantiska:
    Egina (utanför Athen, ca 2 h med båt)
    Zakinthos (väster om grekiska halvön)

Båda öar har fantastiskt fin natur o bara ett stenkast från turiststråken finns det genuint grekiska.

Ha det så gott i Grekland!

• Bens wife

Jag håller inte med ovanstående Skiathos skulle jag inte åka till igen, jag och min sambo var där för några år sedan och fick gå lååångt för att komma till stränderna. Där vi var fanns det hemska jätteinsekter som bokstavligt talat gick till attack och gjorde stora sår på en. Jag upplevde helt enkelt inte ön som bekväm men det beror ju på var man är. Vi bodde ganska långt från stan, tog bussen några gånger hit och dit men ön gav då inte mig något bra helhetsintryck. Hoppas ni får en kul resa vad ni än bestämmer er för.

• lenaelena

Zakynthos har fina stränder runt ön, men själva staden är ganska ful (återuppbyggd efter en jordbävning).
    I byn Laganas är det "håll-i-gång", ungdomar och porr.
    I byn Argassi är stranden dålig.
    Bo isf i Kalamaki.

På Skiathos ska man antingen bo i själva den söta staden och ta buss, moppe, eller båt till stränderna. Eller bo i Achlada (en fin liten strand) och ta båten in till stan.

• MarLau

Kolla in www.kalimera.nu och jämför alla grekiska öar. Själv har jag varit på Kreta, Thassos och Korfu och alla har sin charm. Korfu är väl den av dessa tre som är minst "grekisk". Drömresan går till Amorgos, Kefalonia, Hydra.....

• lenaelena

Hittade just ett tidningsurklipp i skrivbordslådan, så här kommer litet extra snabbinfo . . .

Vackraste öarna:

Santorini
    Milos
    Mytilini
    Amorgos
    Thassos

Badöar:

Skiathos
    Amorgos
    Paros
    Samos
    Naxos
    Thassos
    Mykonos

Lugna öar:

Schinoussa
    Lipsi
    Skyros
    Fourni
    Kimolos

Party-öar:

Kos
    Korfu
    Zakinthos
    Mykonos
    Ios

Barnvänliga öar:

Antiparos
    Koufonissi
    Paros
    Samos
    Naxos

• Ellte

Jag älskar Naxos...och tycker INTE om Zakynthos ;)

• Rosenhaga

Hejsan!

Vill flagga för att Kreta är en ö som erbjuder variation - allt ifrån lugn och ro, härliga stränder med alla aktiviteter och strandliv man kan tänka sig till lugna stränder där man är ensam med sin picnickorg.

På kvällarna kan du ha superparty på vissa orter, ex Chania och Hersonnissos, Malia/Stalis. Du kan också bo på lugnare orter som Elounda, Sissi, Agia Pelagia m fl.

Kreta är en stor ö som erbjuder variation och jag tror de flesta kan hitta just det man är ute efter på Kreta.

Ibland när vi åker dit så kommer vi inte längre än till stranden på en hel vecka och vid andra tillfällen så passar vi på att åka runt med cykel eller bil.

Kreta är i vart fall helt i vår smak och vill gärna rekommendera det som resmål.

• Bride Aug-08

Sisst vi var iväg så var vi på Rhodos. Vi hade med oss dottern då 2år. Men vad som verkligen slog oss där nere var att det här var ju verkligen en ö som inte va anpassad för barn, men däremot, guuu vad mysigt det hade varit att åka ner dit som ett par bara.
    Gamla stan i RHodos är helt underbar, var dag gick vi där och häpnades över den, vår gamla stan i stockholm är ju rena bebisen jämfört med den. Sen fanns det många underbara utflykter, Källorna i Lindos, Fjärsilsdalen, Tempel, Ett slaggs Akropolis, Vitkalkade små hus på bergsluttningar, mysiga städer, shopping, skönt vatten, dykutflykter och en hel del att se. Gillade verkligen ön, som hade betydligt mer att ge än vad vi kunde ta emot då vi hade barn med oss.

• lenaelena

Till "Bride Aug-08"

Vi har inte varit på Rhodos p g a belastningen av turister där, men jag har hört berättas att man verkligen kan få goood mat där, och att det är en vacker ö om man reser runt litet och lämnar turiststråken.

Till "Rosenhaga"

Jag tyckte också att det var konstigt att Kreta inte fanns med i listan härovanför.
    Precis som du skriver är det ju en stooor ö där alla kan hitta sin plats efter några vändor dit.

• Nikita14

Bride Aug-08

FÖrstår inte vad du menar att det inte är barnvänligt på Rhodos, har varit där 6 ggr med min minsta dotter...från det hon var nästan 2 år tills hon var 5½ och bättre ställe kan man inte hitta...Det beror nog mkt på vart man bodde men vi bodde i Kalitea strax utanför Rhodos stad...Men jag håller med dig om att gamla stan ÄR bar för underbar...

• Kär men inte galen

Det beror på vad man är ute efter. Santorini är vackert men inget drömställe om man vill ha fina lena stränder o bad. Då är Naxos att rekommendera! Underbart klart fint vatten. Lefkas tyckte inte jag var nån häjdare men det var länge sedan jag var där nu...

• Bride Aug-08

Nikita14

Det är flera saker jag tänker på när jag menar att Rhodos inte är barnvänligt. Vi bodde strax ovanför gamla stan när vi var där, men oavsett var, så är det i mina ögon inte barnvänligt av flera anlekdningar.
    1. Enormt mycket kullerstensgator, bilar parkerade på trotoarer, trasiga vägar = Svårframkomligt med barnvagn.

2. Trafiken, mycket trafik, inga regäla övergångställen, att stanna vid övergångställe finns inte på Rhodos, trafik överallt, lekparker som ligger precis inklämmda mellan två starkt trafikerade vägar = livsfara. Moppar/vespor som kör överallt, man kan inte släppa sitt barn två sekunder och ha det gående brevid sig på trotoaren, utan barn är konstant hänvisade till barnvagn pga trafik även på trotoarerna.

3. Stenstränder, inga sansdstränder att bygga slott på eller mysa i strandkanten, ,utan stenar att bada ifrån, svårt för små barn att gå på stenarna, rent omöjligt utan skor, kan inte bygga slott, inte få sitta o plaska i strandkanten, måste bäras på stranden.

4. Gamla stan består ju hela den av kullersten och trappor, att gå med vagn där var en mindre plåga, även fast vi hade stora hjul.

5. vi åkte på utflykt till Lindos och de 7 källorna. Helt omöjligt för oss var det att delta i dom utflykterna, dom var underbar för dom i vårt sällskap som kunde delta, men jag fick vackert vänta med vår dotter. I Lindos och upp till akropolis gick det inte o ta sig alls pga stenar o trappor. Vid källorna gick vi bara några cm från lodrätta stup och klättrade bland klippor, jättevackort, men även fast vi bar vår dotter konstant så känndes det som om vi gjorde det med vår säkerhet som insatts. KÄllan kunde vi ju naturligtvis inte passera igenom då det är en 2-300 meter lång tunnel i bäckmörker under jord, bara en halvmeter drygt bred, och inget solljus alls. Dom som ville fick ju gå genom den så kallade ungdommens källa, men det fick vi ju också skippa. Inget var barnanpassat alls på den ön. Underbar ö, vacker, harmonisk, upplevelserik, men inte för små barn.

• Wings

Vi ska åka till Leros.
    Det är ingen ö som så många känner till, men det än oerhört vackert där och lugnt.
    Om man inte vill ha vilda utekvällar så är det perfekt här.
    Man kan hitta sin egen lilla badvik och det finns bra möjlighter till snorkling.
    Det enda är att man inte kan boka resan dit med de svenska resebolagen, utan vi har gjort det själva, med lite tips från nätet. Lycka till!!

• lenaelena

"Bride Aug-08"

Som du beskriver Rhodos i barnavseende, så är det nog överallt i Grekland.

Kullerstensgator och mycket trafik, smala och/eller trasiga trottoarer, liten hänsyn till gående (det gäller att hänga med och vara van, helst infödd).

Vi var i Rethymnon på Kreta när mitt barn var 4,5 år, och vi flydde då till Georgiopoli (barnvänligare), dels p g a trafiken, dels p g a de höga vågorna och underströmmarna.

Däremot funkade det mycket bra året därpå på ön Samos.

Svar på tråden Vilken ö i Grekland?????