Nikita14
Det är flera saker jag tänker på när jag menar att Rhodos inte är barnvänligt. Vi bodde strax ovanför gamla stan när vi var där, men oavsett var, så är det i mina ögon inte barnvänligt av flera anlekdningar.
1. Enormt mycket kullerstensgator, bilar parkerade på trotoarer, trasiga vägar = Svårframkomligt med barnvagn.
2. Trafiken, mycket trafik, inga regäla övergångställen, att stanna vid övergångställe finns inte på Rhodos, trafik överallt, lekparker som ligger precis inklämmda mellan två starkt trafikerade vägar = livsfara. Moppar/vespor som kör överallt, man kan inte släppa sitt barn två sekunder och ha det gående brevid sig på trotoaren, utan barn är konstant hänvisade till barnvagn pga trafik även på trotoarerna.
3. Stenstränder, inga sansdstränder att bygga slott på eller mysa i strandkanten, ,utan stenar att bada ifrån, svårt för små barn att gå på stenarna, rent omöjligt utan skor, kan inte bygga slott, inte få sitta o plaska i strandkanten, måste bäras på stranden.
4. Gamla stan består ju hela den av kullersten och trappor, att gå med vagn där var en mindre plåga, även fast vi hade stora hjul.
5. vi åkte på utflykt till Lindos och de 7 källorna. Helt omöjligt för oss var det att delta i dom utflykterna, dom var underbar för dom i vårt sällskap som kunde delta, men jag fick vackert vänta med vår dotter. I Lindos och upp till akropolis gick det inte o ta sig alls pga stenar o trappor. Vid källorna gick vi bara några cm från lodrätta stup och klättrade bland klippor, jättevackort, men även fast vi bar vår dotter konstant så känndes det som om vi gjorde det med vår säkerhet som insatts. KÄllan kunde vi ju naturligtvis inte passera igenom då det är en 2-300 meter lång tunnel i bäckmörker under jord, bara en halvmeter drygt bred, och inget solljus alls. Dom som ville fick ju gå genom den så kallade ungdommens källa, men det fick vi ju också skippa. Inget var barnanpassat alls på den ön. Underbar ö, vacker, harmonisk, upplevelserik, men inte för små barn.