• pinkdiamond

resa när gravid

Vi kommer försöka bli gravid direkt efter bröllopet. Men vi skulle också vilja åka på bröllopsresa lite längre bort, typ till Borneo.

Är det någon som vet om det är olämpligt att åka på sådana resor då man är gravid? Vilka vaccin kan man ta?

Tacksam för alla svar.

• Svar på tråden resa när gravid
  • anne på grönkulla

Kolla vad flygbolaget ni ska åka med respektive ert försäkringsbolag säger om hur länge du bör resa som gravid. Försäkringen gäller inte under hela graviditeten nämligen och det bör väl styra hur sent i graviditeten du flyger. Annars hänger det (tror jag som inte har några barn själv men byggt på kollegor och vänner som reser mycket och deras erfarenheter) mer på hur just du reagerar på gravididet, med t ex illamående och så. I början tror jag inte det finns några allmängiltiga medicinska skäl emot att resa - men mår du t ex väldigt illa så kanske det är svårt att njuta av det.

• Fru Villa Solglimt

I de flesta fall så är det ok att resa/flyga fram till grav.vecka 32 men det väldigt olika på de olika flygföretagen. Så det måste man kolla med respektive företag.

I vissa fall krävs dessutom ett läkarintyg för att det ska vara ok.

Vi kollade en hel del för två år sedan och det slutade med att vi stannade hemma

• Lucia05

Ska ni åka på bröllopresa genast efter bröllopet och samtidigt försöka bli gravid så hinner du nog inte märka det. (Om du nu skulle bli gravid så snabbt).

• pinkdiamond

Tack för era svar. Vi gifter oss i juni och hade tänkt resa i oktober.

Är det nån mer som har info?

• JeckaH

Vi väntar med bebisverkstan tills vi är på resmålet. Vi åker två månader efter bröllopet och jag vill inte bli gravid och illamående lagom till utresa. Dessutom täcker inte vår reseförsäkring om det skulle bli något problem med graviditeten och man måste till sjukhus.

• anderssonskan midsommaren 2004

jag tror att försäkringen inte gäller om du reser efter att du har 3 mån kvar till beräknad födelse.

• angelici_81

jag åkte till grekland när jag i 4-5månaden...var inga problem..mera än att jag va inte lika pigg på att sola..bada gick bra det va skönt, sen reagerade jag lite stark på myggen fick lite utslag..men inget falligt.

nä åk du om du vill det...nu vet jag inget om sprutor och sånt då man inte behöver det till grekland.

jag tycker du kan höra med en barnmorska..hon vet vad som är lämpligt och inte.

lycka till

• anderssonskan midsommaren 2004

man ska inte äta typ skivade frukter eller färdig pressad jouise utomlands när man är gravid blev jag till sagd av barnmorskan (för handterade) utan köp hela frukter om du blir sugen.

• Bride Aug-08

Resa när man är gravid.
    MEd två barn i bagaget och en sjuhellsikes massa resor i bagaget så har jag kollat upp detta med alla regler. Senast va i sommras då jag reste ner till grekland när jag var i v.22
    För flygbolag är det lite olika, varierar mellan v.30-36 beroende på vart du vill flyga. Inrikes får man flyga oftast till v.36 och vissa närliggande läder beroende på flygbolag. Utomlands är det oftast stop mellan v.30-32.
    Men därmed inte sagt att du får och ska flyga i v.30-32. för det finns fler än flygbolaget som säger stop. Nämligen ditt försäkringsbolag. En försäkring för en gravid kvinna täcker oftast till v. 26-28 beroende på vilket bolag man har hemförsäkring i. OCh det är absolut inte tillrådligt att flyga efter att försäkringen slutat gälla. för skulle det hända något utomlands så blir det ofta en väldigt dyr historia, en förlossning utomlands kostar många tusen, ofta kan det gå upp en bra bit över 100 000 kr för förlossning och vård utomlands, särskilt om det tillstöter komplikationer och blir långa vårdtider vilket det ofta blir för barn födda så tidigt, och ambulansflyg hem vilket säkerligen kommer krävas för ett barn fött så tidigt går också det på många tusen. Finns fall där det handlat om summor över 500 000. Så att flyga efter att ens försäkring inte gäller rekomenderar jag verkligen inte. Så kolla noga med er hemförsäkring hur länge den gäller och vad den täcker för en gravid kvinna.
    Dock kan man ju vänta tills barnet är fött och flyga med en liten bebis. Det är ofta väldigt tacksamt. Vår första långresa med bebis gjorde vi när vår äldsta vara 3 månader, då vi bilade 400 mil ner till marbella. Så länge man ammar är det verkligen tacksamt att resa med små bebisar, det man måste tänka på främst med små bebisar eller gravida kvinnor är vätskan. dricka dricka och dricka. Annars är det inte så mycket mer att tänka på utöver det jag skrivit ovan. När det gäller vacciner så är det generellt avrådan på att vaccinera när man är gravid, jag fick själv låta bli att ta vaccin som erbjöds mig genom skolan ( läser till ssk och då erbjuds man vissa vaccin).
    Så skulle då hellre antingen resa kortare, tex grekland och innan v.26 för att vara på den säkra sidan, eller resa när bebisen är född.
    Men hur ni än gör, lycka till.

• Höstbrud 2007

Om man planerar att bli gravid och åker till ett ställe där det förkommer Malaria, om än med lågrisk bör man ha påbörjat en malariaprofylax innan man åker enligt de på vaccinationsstället jag gick till inför min resa till Goa. Goa är ett lågriskställe bör kanske tilläggas.

• pinkdiamond

Jättetack för alla svar!

• Davina

Jag skulle råda dig att vänta med bebisverkstan till själva resan.
    Jag är gravid nu med tredje barnet och vi har tillverkat både denna och förra i Thailand. Orsaken till att jag skulle råda dig att vänta är att eftersom du inte har barn sedan tidigare (antar jag), så vet du inte hur din kropp reagerar. Ni kanske bokar resa och så lyckas du bli innan ni åker och tillbringar resan illamående och spyende. Det är inte kul! Själv har jag mått vansinnigt dåligt med alla tre barn och jag hade aldrig kunnat resa i början av graviditeten.
    Däremot hade vi med oss ägglossningsstickor och prickade in ägglossningen exakt på semestern så jag vet precis när jag blev gravid och det är otroligt coolt. Vi hade med vår son på vår resa nu i februari och åkte tillbaka dit var han är "tillverkad". Det var verkligen underbart att få se honom springa omkring där på stranden i landet där han började sitt liv i min mage.

Svar på tråden resa när gravid