• Bride Aug-08

hålla ner kostnaden

Vet att det finns många trådar om budget. Men vill inte ha rena budgetförslag, utan är nyfiken på vilka budgettips som i verkligheten används och är bra.
    Vore tacksam för att få höra vad ni gör för att hålla kostnaden nere, ni behöver inte ha budgetbröllop he´la vägen för att svara, utan även om ni har bröllop i 100 000kr klassen så kanske det är någon grej ni gjort för att hålla ner kostnaden inom ett visst område. Så alla kan nog bidra med något svar. Hur gör ni för att hålla i pengarna och hålla nera kostnader?

• Svar på tråden hålla ner kostnaden
  • Fru Cinderella

Det är väl inget som i det långa loppet gör det billigare. Men jag har ett ikeakort med kredit på. Som jag kommer använda till dekorationer. Då slipper vi "lägga undan" extra pengar till det.

Har man något mer smaskigt tips på lager? Hmm.. jo vi bygger tårtställningen själva utav tegelstenar så att de bildar en trappa åt två håll med en bro mellan (som vi kommer köpa i en leksaksaffär och måla).

Ehm...

ja det får räcka för den här gången..

• Bride Aug-08

Kul tips med tegelstenana, låter jättefint. Hoppas du sen lägger upp någon bild på hur det blev.

• idolf

En kompis till oss gör våran tårta. Hon är superduktig så jag är inte det minsta ängslig att det ska bli fel

• krammia

Handla på Ebay! Köpte min Bonnyklänning för 2000kr inkl frakt där. (Helt ny såklart)

Be gäster ge er saker runt bröllopet i present. Tex så jobbar min brors tjej på hotell. Hon kan få billiga rum + att hon vet så otroligt mycket mer om hotell och sånt så vi bad dem ge oss i present övernattningen! Blir en överraskning och vi spar ca 3000kr på det! (OCH det koster inte henne 3000kr för ett rum)

En annan gäst har en fin cab-bil. Jättebra! Vi önskade att han ger oss i present att köra oss från kyrkan till festen! Nemas problemas och 2000kr till är sparade!

Ett till tips är att när ni ser över billiga alternativ... räkna med tidsåtgången då med. Tex så skulle maten bli dyrare för oss om vi skulle åka och handla alla råvaror + laga maten själva, än som nu kör allt på restaurang!

• Fru Cinderella

Bride Aug-08

Klart jag gör :)

• Mitt hjärta är hemma

Min klänning från Ebay/China-ekt kostade inte mkt.
    Ingen speciell brudtransport.
    Betalbar med självkostnadspris efter maten
    Kommer be våra vänner spela för oss på vigseln
    Gjort inbjudningskort själv av delvis befintligt material hemma
    Använder hans "vanliga gamla frack"
    Köper vin och avec till maten själva, ej genom catering
    Buffé
    Lämna så många inbjudningar som möjligt i handen - sparar porto
    semiproffsfotograf

• Ettolrach

F d svägerskan som är utbildad make-up artist fixade hår och smink.

Jag sydde själv kjolar till brudtärnorna, topar till fick de själv fixa.

Använde begagnad ring köpt i butik som handlar med begagnade smycken och fick på så vis stenar och guld att använda/delbetala ny handgjord ring.

• jocelyn

Jag tycker det känns enklare att välja bort saker. Vi har pratat igenom hur vi vill ha det och lekt lite med budgetverktyget här på BT och kommit fram till massor med saker vi INTE vill ha/behöver.

*transport - inget som helst behov av veteranbilar eller dylikt
    *tärn/best man-kläder; de får ha sina egna
    *blomsterbågar och andra dekorationer; behövs inte
    *secret box eller nån annan typ av box heller
    *fri bar
    *liveband

• Sanasol

Kommer göra blomsterarrangemangen till borden själva,

Lagar maten, trerätters tillsammans med våra mammor. På så sätt får vi lyxig mat, till vrakpris! :)

Hyr en lokal där vi får ta med eget vin, det sparar vi mycket på och kan dessutom bjuda på lite exklusivare viner som vi gillar istället för restaurangblasket...

• Sanasol

Transport skippar vi också, min blivande kommer bära mig sista biten!

• Fru Cinderella

Om man vill ha transport i form av häst o vagn så lönar det sig att åka runt till privatstall i närheten av lokalen och fråga om någon vill hyra ut privat. Finns säkerligen någon inkörd häst med vagn.

Kommer vi göra när det börjar närma sig.

Svar på tråden hålla ner kostnaden