• Lindblomman

Var kan man få tag på röd marsipan?

Jag ska göra tårtorna själv och hade tänkt göra en variat av princesstårta fast med röd marsipan ist. för grön. Men var sjutton får man tag på det? Det finns ju grön marsipan på rulle i de flesta matbutiker, men jag har aldrig sett röd. Går det över huvud taget att hitta, eller måste man färga det själv. Det vill jag helst slippa.

• Svar på tråden Var kan man få tag på röd marsipan?
  • Åsa.Hjärta.Antti

Jag har sett ett paket med röd (eller var det rosa kanske), grön och blå marsipan... Det borde ju finnas lite överallt

• Lindblomman

Var det i en matbutik menar du?

• Åsa.Hjärta.Antti

Japp, det var det. Typ ICa Maxi

• Lindblomman

Ok, tack för tipset. Ska kolla där!

• Lioness *förlovad*

Om du inte hittar i mataffären så kan du ju alltid vända dig till ett konditori. Det minns jag att min mamma gjorden är hon skulle ha marsipan till studenttårtor.

• mitt-lilla-smultron

Går det inte att färga med röd karamell färg...??? :)

• Lindblomman

Som jag skrev så vill jag inte hålla på och färga, vill ha det så enkelt som möjligt pga tidsbrist.

Kan man köpa bara marsipan från kondis alltså? Får gå och fråga.

• Jupiter2

Jag förstår om man har bråttom och inte vill färga, men finns det någon annan dag du kan färga? Det håller sig ju länge...
    Vet att det finns rosa färdigfärgad, me tror inte att jag sett en helröd.

• Lindblomman

Jo, det är sant, det håller sig ju ett tag. men då kommer nästa fråga, kan man köpa ofärgad marsipan?

• Åsa.Hjärta.Antti

Jaa, ofärgad marsipan finns helt säkert vanlig matvarubutik. Jag har hittade det på den lilla Ica Jätten här där jag bor. Så det finns, det lovar jag!

Lycka till iaf!

• Kirsto

Jag tycker att det är svårt att färga masipan själv med karamellfärg så att den blir RÖD. Rosa går fint, men häller man i mer färg för att få den röd tycker jag att marsipanen blir lite geggig. Tror det kan vara en bra idé att köpa gelefärg istället, men har inte provat själv.

• Jupiter2

Just det! Det finns geléfärg på panduro hobby. Blir rödare.

Annars tycker jag att det är lättare att arbeta med mandelmassa... Hursomhelst; om du inte hittar marsipan - köp mandelmassa och arbeta in en massa florsocker så har du marsipan.

• Lindblomman

Tack för alla tipsen!

• Likah

Jag rekommenderar dig absolut inte att använda karamellfärg. Du måste ha så mycket att konsistensen förändras och marsipanen kommer att bli kletig.

Jag brukar handla från www.tartdecor.se Marsipanen är kavelmarsipan, bättre kvalitet och mer lätthanterlig än sådan du köper på ica! Dessutom har de färger som är i pulver- eller geléform vilka färgar bättre än karamellfärg och ger en bättre konsistens. Det kan tom hända att de har färdigfärgad röd marsipan. Lycka till från en glad hobbykonditor!

Svar på tråden Var kan man få tag på röd marsipan?