• chiqitita

Green card jämfört med amerikanskt medborgarskap..hjälp!

Min kompis som är gift med en amerikan har nu problem i sitt giftermål och funderar över skilsmässa. Dom har varit gifta i över fem år och hon har haft green card under dom åren. Hon har även haft chansen att bli medborgare. Men har inte sett fördelen med det och har valt att inte bli det. Men nu när hon har börjat att tänka på skilsmässa så undrar hon ju även över sin status i Amerika och vad som är bäst för henne. Är det någon som vet hur det fungerar och om green card är nog för henne att ha? Eller vore det bästa för henne att kanske bli medborgare medans hon kan??? Hon är fortfarande skriven i Sverige dock. Behåller hon automatiskt sitt medborgarskap i Sverige om hon väljer att bli medborgare i Amerika??? Har hon mer rättigheter i det landet om hon blir Amerikansk medborgare? Eller är det samma med green card?? Jätte tacksam för råd!!!!

• Svar på tråden Green card jämfört med amerikanskt medborgarskap..hjälp!
  • Mrs Austin

Hon kan stanna i USA om hon har sitt green card, det racker. Visst finns det fordelar med att fixa sitt medborgarskap i USA, men det ar inget maste.
    Om hon valjer att skaffa medborgarskap i USA kan hoon fortfarande ha kvar sitt svenska medborgarskap. Visst far hon mer rattigheter i USA om hon har sitt medborgarskap, det finns en del du inte kan gora utan det.
    Hon borde nog kolla upp om hon fortfarande ar skriven i Sverige, inte for att det har med saken att gora. Hon ska meddela skatteverket om hon har planer pa att bo utomlands mer an ett ar. Om man inte gor det sa kan de bli lite tjuriga nar de far reda pa det.

• sundayline

ska gifta mig med en amerikan nu och hoppas att det ska ga smidigt med work permit och sant, men raknar absolut inte med det. man far val sitta hemma och pilla med sina egna grejer nagot ar tills papperna gar igenom, suck.. byrokrati. och vi som t.om gifter oss for att kunna bo i samma land, galet.

• Mrs Austin

Sundayline,
    Rakna inte med att det ska bli smidigt, ar ett himla jobb! Om du kan fixa alla papper i Sverige gar det mycket snabbare o smidigare. jag var tyvarr tvungen att fixa allt i USA vilket tar mycket langre tid o mer arbete. Skickade in alla mina papper ifredags sa nu ar det bara att vanta....

• chiqitita

Tack för hjälpen!! Så vad jag förstår så gör det ingen skillnad på din status vid en skilsmässa? Jag tycker bara att det känns som om man är mer säker med ett medborgarskap än bara ett green card??!
    Jag tror att hon fortfarande är skriven i Sverige men hon har inte varit där på säkert åtta år. Vad händer då? Är du fortfarande skriven där efter så många år?? Är det något annat man borde tänka på som utlandssvensk?
    Lycka till alla ni andra tjejer!! Jag vet inte vart byråkratin är värst...

• _koko_

Ett green card kan man ju bli av med, det blir man inte så lätt med ett medborgarskap.
    En kompis till mig har haft green card. Enligt reglerna får man inte vistas utomlands mer än 2 månader per år eller nåt om man inte ansöker om dispens, annars kan det dras in (om inte det har ändrats de senaste åren?).

• An1

chiqitita

Jag tror (inte säker) att om du inte säger till att du flyttat utomlands så är du fortfarande skriven i sverige. Man måste fylla i en blankett och skicka till skatteverket/folkbokföringen så sköter de att man blir utskriven ur försäkringskassan etc. Som Anki81 skrev, man ska göra det om man planerar att bo eller har bott utomlands längre än ett år. Deklarerar din vän fortfarande i sverige? Om hon gör det så är hon säkerligen fortfarande skriven i sverige. Har man sagt till skatteverket att man flyttat så slutar de så småningom skicka deklarationsblanketter (om man inte äger fastighet osv osv i sverige förstås).

• chiqitita

Nej, min kompis har inte deklarerat på alla år som hon har varit utomlands. Men hon skrev aldrig ut sig eller meddelade skatteverket om att hon flyttat utomlands.
    Om det är så lätt att bli av med ett green card så är kanske det bästa att hon skaffar sig medborgarskap?! Hur är det med amerikanskt körkort? Kan hon köra på det hemma om hon är på besök???

• sundayline

Anki, vilka papper ska man skicka in? maste man aka till ambassaden i sthlm med eller kan man bara skicka? ar det battre att skicka in ansokan innan den 8 juli som FORLOVADE eller bor man vanta till efter och skicka in papepr med ansokan som gifta?

jag har den 2year home country residency requirement med efter att ha pluggat i usa, om du vet vad det ar, sa det gor det hela annu varre tyvarr. tack for hjalp :)

• Mrs Austin

sundayline,
    jag vet inte riktigt hur det funkar i ditt fall. Ar ganska saker pa att du ska vanta med papprena tills ni har gift om du inte har planer pa att flytta over till USA innan ni gifter er. Tror det ar enda tillfallet man fixar papper innan ni gifter er.
    Det racker inte med att skicka in papprena till ambassaden, ni maste lamna in dem o din m2b maste va dar nar ni lanmar in papprena.
    Vet tyvarr inte allt som galler vid din situation, de maste ju gora det sa komplicerat som mojligt o ha en massa olika regler beroende pa olika situationer...SUCK!!!

• tirol bruden

chiqitita - har gatt igen exakt den situationen... och har mitt US pass sedan 8 manader... och bor i Europa igen tills vidare. sag till din kompis att "file form N-400" NU, innan hon soker om skilsmassa. har du nagra fragor sa maila mig direkt - anna_backfisch@ya

• Ms N

Jag blir "Mrs Buchanan" den 17 juni och kommer oxå direkt att sätta igång processen med green card. Hur lång tid tar det ca, om man gör det i Sverige??? Jag vill ju åka tillbaka till USA så fort som möjligt efteråt.

• Pepparmyntan

Det verkar som att det går mycket fortare att processa ett greencard från sverige än om man gör det från USA. Min man har precis fått sitt green card eftersom vi kommer att flytta till USA. Det tog ca 8 veckor.

• Miss USA

Ms N

Är din blivande man från USA? Skall ni gifta er i Sverige? Min blivande är från USA och vi skall gifta oss i Sverige. Han behöver ett intyg från USA att han inte är eller har varit gift, var kan man få tag på ett sådant? Det finns väl ingen nationell registrering i USA utan i bästa fall kan man få ett utdrag från staten han bor i. Att få ett marriage licence verkar kräva att man registrerar äktenskapet i samma stat och att båda är närvarande när man skaffar licensen. Vore mycket tacksam för all hjälp jag kan få. Sliter mitt hår efter att ha pratat med Skattemyndigheten, de är inte direkt hjälpsamma.

• Mrs Austin

Miss USA
    Valkommen till den roliga varlden av svensk/amerikansk byrakrati!
    Jag vet inte riktigt vad det ar for intyg du behover, o jag vet inte om du far ett intyg fran staten dar han bor eller countyt. Vi gjorde sa att vi gifte oss har i USA o sen har vi bara en valsignese i Sverige i sommar. Det jobbiga med det ar att jag maste fixa mitt green card fran USA, vilket kan ta over ett ar, medan det bara tar narga manader om man gor det i Sverige! (suck...) Ska iallfall till San Antoinio pa lordag o ta finger avtryck! Forsta steget!!

• chiqitita

Tirol bruden:
    Tack för ditt svar och din hjälp! Vad är det för formulär som du nämnder? Är det något hon borde göra innan hon börjar ta upp skilsmässa? Om hon nu har green card betyder inte det att hon är ok? Hur tuffa är INS med folk som har bara green card och har haft ett par år och sen skiljer sig. Om man har lyckats få det, är man liksom "inne" då? Eller lever man fortfarande "på nåd"?

• Pirrigt!

Tror att man måsta ha haft greencard i 5år minst för att bli "safe". Annars förlorar man sin status.

• Mrs Austin

chiqitita,
    Nar du val har ditt green card sa kan de inte ta det ifran dej savida du itne bryter mot lagen eller lamnar landet under en langre tid.
    Du maste ha haft ditt green card i fem ar innan du kan soka medborgarskap.

• chiqitita

Tack för alla bra råd! Jag är ärligt talat lite orolig för min kompis och hennes situation. Jag tycker hennes man verkar vara en sån som kan bli jäklig. Om man nu är helt safe är ju det bra. Men jag undrar ändå om det inte vore det bästa för henne att snabbt bli medborgare med. Hur snabbt kan den proceduren gå??
    Hon berättade för mig hur allt hade rullat på så enkelt och snabbt med ins. Och att det var dom som även gav henne papprena om hon nu ville bli medborgare och sa att det inte skulle vara några som helst problem bara för att hon var svensk!
    Men jag undrar ju hur snabbt allt det kan hända om hon nu har haft green card i fem år. Jag är orolig att hon åker hem på sitt green card och hennes man gör nåt så att hon inte kan komma in i landet igen.

Svar på tråden Green card jämfört med amerikanskt medborgarskap..hjälp!